De start van Royal Caribbean International

8 min  leestijd
471
Auteur: Marieke Leijnen

Op een beetje cruise bent u van alle gemakken voorzien. Dat geldt ook zeker voor een reis op een van de enorme gevaartes van Royal Caribbean International. Deze van oorsprong Noorse rederij had een vooruitziende blik. De oprichters wisten in de jaren '60 al dat er toekomst zat in cruisevakanties en tilde deze reisvorm naar een geheel nieuw niveau: de start van Royal Caribbean International.

Om welk merk gaat het?

Royal Caribbean International.

Van welk bedrijf?

Royal Caribbean Cruises Ltd.

Sinds wanneer?

1968.

Hoe kwam de oprichting van Royal Caribbean International tot stand?

Het is eind jaren '60 als drie Noorse rederijen met het idee komen samen een speciaal op cruises gerichte onderneming te starten. Anders Wilhelmsen & Company, I.M. Skaugen & Company en Gotaas Larsen willen inspringen op de trend die sinds het begin van de tweede helft van de twintigste eeuw steeds meer vorm aanneemt. Sinds de opkomst van de commerciële luchtvaart in die tijd wordt het namelijk steeds gebruikelijker om bij het reizen naar een bepaalde bestemming het vliegtuig te nemen. Het oorspronkelijke doel van zogenaamde ocean liners, waarmee mensen decennialang de oversteek maakte van bijvoorbeeld Europa naar de Verenigde Staten, begint langzaam maar zeker naar de achtergrond te verdwijnen.

Het jonge bedrijf, dat tot 1997 nog Royal Caribbean Cruise Line zal blijven heten, ziet echter wel degelijk toekomst in de commerciële scheepvaart: toerisme moet het worden, en de cruise-industrie in het bijzonder. Deze vorm van vakantie vieren, waarbij het schip niet alleen als vervoersmiddel maar evengoed als accommodatie dienst doet, is sinds de jaren '50 in opkomst.

Vooral in Noord-Amerika slaat deze relaxte reisvorm meteen goed aan. Wie een cruise maakt, hoeft immers - afgezien van het boeken van de reis en zorgen dat je op tijd voor vertrek aan boord bent – niets zelf te regelen. Alles wordt voor de passagiers geregeld: de tocht naar de mooiste culturele en/of natuurbestemmingen, gidsen die toeristen op de plaats van (tijdelijke) bestemming rondleiden langs alle grote trekpleisters, het eten en drinken, entertainment voor de hele familie... Aan alles is gedacht. Lekker makkelijk. En je ziet in een relatief korte tijd de toeristische hoogtepunten in een bepaalde regio, zoals in de Caraïben, Zuid-Europa of Scandinavië.

Het eerste schip van deze cruiserederij gaat twee jaar na de oprichting voor het eerst te water en krijgt de naam Song of Norway. In de daarop volgende jaren komen daar steeds meer schepen (steeds groter en luxer) bij; waaronder de Sun Viking en Nordic Prince. De meeste mensen herkennen Royal Caribbean International aan vaartuigen met de '… of the Seas' in hun naam, maar deze strategie is pas van kracht sinds 1991. Het werkt wel, want mensen zullen de Splendour, Explorer, Radiance, Oasis of Freedom of the Seas tegenwoordig niet zo snel verwarren met een vaartuig van een concurrent.

Deze strategie is overigens niet uniek. Andere rederijen werken ook met eenzelfde soort naam voor hun vaartuigen. Zo heette de zusterschepen van de Costa Concordia, het cruiseschip dat in januari 2012 kapseisde voor de Italiaanse kust, van rederij Costa Crociere bijvoorbeeld Costa Serena en Costa Pacifica. Maar zo streng als Royal Caribbean International passen de meeste andere rederijen deze regel meestal niet toe. Zo heeft Costa Crociere ook een schip onder haar hoede met de naam Carinval Splendor.

Waarin onderscheidde de rederij zich van de concurrentie?

De enige rederij die zich richtte op het bouwen van luxe cruiseschepen en het organiseren van cruisevakanties was Royal Caribbean International natuurlijk niet, maar het bedrijf heeft er altijd wel veel aan gedaan om zijn naamsbekendheid bij de doelgroep te vergroten. Zo is de Song of Norway in 1978 het allereerste (bestaande) cruiseschip ter wereld dat aanzienlijk wordt verlengd (met 26 meter), zodat de capaciteit van het voertuig bijna verdubbelt. De verbouwing is een succes, waarna Royal Caribbean International twee jaar later hetzelfde trucje uitvoert met de Nordic Prince. Maar de rederij wordt pas echt bekend bij het grote publiek in 1982 wanneer de Song of America, het op dat moment twee na grootste cruiseschip ter wereld, in gebruik wordt genomen.

Maar daar blijft het niet bij. Royal Caribbean International richt zich door de jaren heen niet alleen op het bouwen van steeds grotere en luxere schepen, maar houdt ook rekening met de selectie van potentiële bestemmingen die mogelijk in trek zijn bij toeristen. Het bedrijf wil het risico om klanten te verliezen aan concurrerende rederijen zo klein mogelijk houden en besluit een gebied in Haïti te huren. Tegenwoordig draagt het gebied de naam Labadee. De rederij bouwt er een resort, waar passagiers van Royal Caribbean International zich tijdens een tussenstop kunnen vermaken aan het strand of op een vlooienmarkt in het nabijgelegen dorpje. De beveiliging van het resort is in handen van Royal Caribbean International zelf. Een paar jaar later komt daar een tweede privéresort bij, Little Stirrup Bay (ook wel Coco Bay genaamd), in de Bahama's.

Eind jaren '80 doet de Noors-Amerikaanse rederij bovendien voor het eerst serieus mee aan de race om het bouwen van het grootste cruiseschip ter wereld. De Sovereign of the Seas is in 1988 een tijd lang ook echt de grootste schuit op zee. De laatste decennia was deze 'prestigieuze titel' afwisselend in handen van de verschillende rederijen, hoewel Royal Caribbean International hierbij de laatste jaren echt de boventoon voert. In 2004 was de Queen Mary 2, oorspronkelijk een ocean liner, van Cunard Lines nog het grootste cruiseschip in gebruik, maar sinds 2006 zijn dit steeds cruiseschepen van Royal Caribbean International geweest.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Momenteel zijn de Allure of the Seas (en haar zusterschip Oasis of the Seas) de grootste cruiseschepen ter wereld. Het kostte de rederij 1,2 miljard dollar om dit type schip te laten maken, maar dan heb je ook wat: het indrukwekkende gevaarte bestaat uit zestien verdiepingen, is 362 meter lang en 72 hoog en weegt circa 226.000 ton. Wat de faciliteiten betreft stelt het schip ook niet teleur: van een avondje schouwburg in het theater (1380 stoelen), een grote discotheek of een indoorijsbaan: de gemiddeld 5400 passagiers hoeven zich aan boord in ieder geval niet snel te vervelen. Een crew van 2384 bemanningsleden moet erop toezien dat iedere gast de vakantie van zijn leven heeft, aldus de rederij op haar website.

Hoe staat Royal Caribbean International er nu voor?

Economische crisis of niet: toeristen over de hele wereld hebben nog steeds graag honderden (of duizenden, afhankelijk van waar de reis naartoe gaat) euro’s over voor een geheel verzorgde vakantie op een cruiseschip. De cruiserederijen - en Royal Caribbean International in het bijzonder - moeten vooralsnog in ieder geval niet buitensporig veel moeite doen om voldoende passagiers aan boord te krijgen, zodat ze rendabel blijven.

Royal Caribbean International heeft momenteel 22 schepen onder haar hoede en is daarmee verantwoordelijk voor zeventien procent van het totale marktaandeel. Passagiers kunnen met deze rederij, waarvan het hoofdkantoor tegenwoordig is gevestigd in Miami, in feite de hele wereld over reizen. Zo varen er het hele jaar door cruiseschepen naar alle delen van Europa, de Caraïben, Azië, Oceanië, sommige bestemmingen in het Midden-Oosten etc.

Royal Caribbean International, dat sinds 1993 een beursgenoteerde onderneming is, is er de laatste jaren in ieder geval steeds in geslaagd om winst te maken. In 2008 had de cruiserederij een netto inkomen van 537,7 miljoen dollar. Ook 2010 en 2011 waren lucratieve jaren voor het Noors-Amerikaanse concern. In 2011 kwam het netto inkomen uit op 399 miljoen dollar, 49 miljoen dollar meer dan in het jaar daarvoor.

"Royal Caribbean International is verheugd over het feit dat zij, ondanks de onzekerheden op de huidige financiële markt, erin is geslaagd de gestelde doeleinden te halen", aldus een tevreden Richard D. Fain, de huidige CEO van de rederij naar aanleiding van deze positieve cijfers. Hij was eind vorig jaar optimistisch over de toekomst. En zijn Royal Caribbean International is voorlopig niet van plan de titel ‘rederij met de grootste cruiseschepen ter wereld’ kwijt te raken. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van 'Project Sunshine 1 en 2'. Deze vaartuigen, die net iets kleiner zullen uitvallen dan de gigantische Allure en Oasis of the Seas, moeten vanaf 2014 klaar zijn voor gebruik. Wat de thuishaven wordt voor deze nieuwe aanwinsten van de succesvolle cruiserederij, is nog niet bekend.

Videos

Ook Shrek is wel eens gesignaleerd op een cruiseschip van Royal Caribbean International:

 

The jaren '70-serie The Love Boat heeft een positieve invloed gehad op de populariteit van cruises:

 

Andere thema's

Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten