5 regels als je gaat ondernemen in het buitenland

Bijgewerkt op 12 november 2019
4 min  leestijd
962
Auteur: Marieke Leijnen
Internationaal zakendoen - wat zijn de dos en donts home

De meeste mensen dromen er wel eens van: succesvol ondernemen in het buitenland. Omdat het hun land van herkomst is, er veel exportmogelijkheden zijn of omdat ze zich er tijdens een vakantie meteen thuis voelden. Hoe romantisch ook, er zijn veel dingen waarmee je ondernemer rekening dient te houden, zoals extra regels en belastingen.

Wat je moet weten over internationaal zaken doen: 5 extra regels als je gaat ondernemen in het buitenland.

1. Diploma's en beroepseisen

Afhankelijk van jouw beroepsveld heb je in veel gevallen geen apart diploma nodig om te ondernemen in het buitenland en hoef je ook niet in het bezit te zijn van een vestigingsvergunning.

Maar wil je een gereglementeerd (beschermd) beroep gaan uitoefenen? Dan moet je vaak wel eerst een erkend nationaal diploma behalen. In de database van gereglementeerde beroepen van de Europese Unie vind je alle beroepen met verwijzingen naar de organisaties die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Erkenning van diploma's

Er zijn door de Europese Unie een aantal belangrijke afspraken gemaakt over wederzijdse erkenning van diploma's. Het Nationaal Contactpunt (NCP) verschaft duidelijkheid over de geldigheid van jouw diploma.

Ga je voor jouw buitenlandse onderneming lokaal personeel in dienst nemen? Dan kun je eerst nagaan bij het Informatiecentrum DiplomaWaardering (IcDW) wat de precieze waarde is van het buitenlandse diploma van jouw toekomstige werknemer(s).

2. Het legaliseren van Nederlandse diploma's

Afhankelijk van de sector waarin je wil gaan ondernemen - voor een fysiotherapeut gelden andere regels dan een horecaondernemer - moet je bij het opstarten van een bedrijf in het buitenland in staat zijn om Nederlandse diploma's te tonen.

Internationaal zakendoen

Internationaal ondernemen?

Wees goed voorbereid op het land waar je gaat ondernemen. De Rabobank heeft 600 kantoren in het buitenland waar je ook als starter terecht kunt.

Bekijk je opties

Maar hoe weten buitenlandse autoriteiten nou zeker dat jouw papieren rechtsgeldig zijn? Je kunt hen verzoeken je op jouw woord te geloven, maar beter is om de documenten te legaliseren.

Legalisatieproces diploma

Het legalisatieproces bestaat uit een aantal stappen. Allereerst heb je een legalisatie-stempel nodig van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (voorheen IB-Groep). Vervolgens laat je het diploma stempelen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Daarna moet je een stempel halen bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. In sommige landen kun je gebruik maken van het zogeheten Apostilleverdrag, wat het legalisatieproces aanzienlijk kan versnellen.

3. Dienstenwet

De Dienstenwet is in het leven geroepen om het voor internationaal georiënteerde ondernemers makkelijker te maken om zich in andere EU-lidstaten te vestigen en in andere landen diensten te verrichten.

Antwoord voor bedrijven

Op de website Antwoord voor bedrijven vind je een overzicht van de procedures die onder deze Dienstenwet vallen en (met uitzondering van enkele branches) voor bijna alle dienstverlenende ondernemers in de EU-lidstaten, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen gelden.

Er is ook een Dienstenrichtlijn waar dienstverleners hun administratieve formaliteiten online kunnen afhandelen wanneer zij in andere EU-landen zaken willen doen.

4. MVO in het buitenland

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) gaat in steeds meer EU-lidstaten een belangrijke rol spelen. De Nederlandse overheid verwacht van internationale ondernemers dan ook dat zij zich houden aan de gestelde OESO-richtlijnen.

Gedragsregels MVO

Deze richtlijnen bevatten gedragsregels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en gaan over bijvoorbeeld mensenrechten, milieu en arbeidsrecht.

Veruit de meeste gedragsregels zijn op vrijwillige basis, op een paar regels na die zijn opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Klik hier voor een overzicht van de richtlijnen en gedragscodes en welke van toepassing zijn in jouw sector.

5. Teruggaaf BTW uit EU-lidstaat

Ook als je onderneemt in het buitenland kun je een verzoek om teruggaaf van BTW indienen bij de Nederlandse Belastingdienst.

De fiscus stuurt het verzoek vervolgens door naar de belastingdienst van de lidstaat waar je BTW terugvraagt. Voorwaarde is wel dat je zaken doet in een andere lidstaat van de Europese Unie.

Je moet het verzoek indienen vóór 1 oktober van het jaar dat volgt op het jaar waarover je BTW terugvraagt.

Let op: lopen de teruggaven in het andere land vertraging op? In dat geval is het nog steeds mogelijk om uitstel van betaling van BTW te krijgen.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

 

Meer over internationaal

Meer over internationaal
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten