Actueel: Ondernemers verhogen uurtarief met 10,9% als reactie op inflatie

Bijgewerkt op 22 augustus 2022
5 min  leestijd
2.257
Image
uurtarief verhogen onderzoek

Bijna de helft van de ondernemers verhoogt dit jaar zijn prijzen of uurtarief. De voornaamste reden hiervoor is het stijgen van hun kosten. Dat blijkt uit onderzoek van IkGaStarten in juni 2022 onder 400 ondernemers. Tegelijkertijd is het vinden van nieuwe klanten hun grootste uitdaging. Hoe gaan (startende) ondernemers om met de recente marktontwikkelingen?

Het ontgaat niemand dat de prijzen stijgen, en hard ook. In juli 2022 waren de prijzen maar liefst 10,3% gestegen ten opzichte van juli 2021 (bron: CBS). Ondernemers voelen dat ook en passen hun prijs of uurtarief daarop aan. IkGaStarten vroeg aan bijna 400 ondernemers of ze hun tarief of prijs verhogen in 2022. Wat bleek: 

  • 21% heeft de prijs al verhoogd
  • 24% gaat de prijs binnen een paar maanden verhogen
  • 55% verhoogt de prijs (nog) niet

Gemiddeld verhogen deze ondernemers hun prijzen of tarief met 10,9%. Voor ruim de helft van de ondernemers die het tarief verhoogt, zijn de stijgende kosten een van de redenen of de belangrijkste reden voor hun prijsstijging.

“Ik verhoog mijn prijs om winstgevend te kunnen functioneren”, aldus een ondernemer uit het onderzoek. “Het leven wordt steeds duurder en ik heb steeds meer te bieden,” zegt een zzp’er. Andere redenen voor de prijsverhoging zijn financiële zekerheid, meer ervaring en meer marge in de markt. 

Stijgingen verschillen per branche

Opvallend genoeg worden de prijzen het minst vaak verhoogd in de detailhandel en e-commerce. Slechts 11% rekent inmiddels hogere prijzen. Wel is 39% nog van plan om binnenkort meer te gaan vragen voor hun producten. 

De gemiddelde prijsstijging is in de detailhandel en e-commerce lager dan in andere sectoren: 7,5%. “Ik verwacht hogere productiekosten, daarna verhoog ik ook mijn verkoopprijs,” geeft een ondernemer aan. 

Grootste stijgingen in horeca en ICT

Prijsverhogingen zijn het meest gangbaar in de horeca (71%) en ICT (67%). Ondernemers in de ICT verhogen de tarieven ook met het hoogste percentage: gemiddeld 11%. Zo geven ondernemers aan dat inkoop duurder is en er meer marge mogelijk is gezien de markt.

Opvallend detail: mannelijke ondernemers verhogen hun prijzen vaker dan vrouwelijke ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat 53% van de mannelijke respondenten een prijsstijging doorvoert versus 38% van de vrouwelijke respondenten. De verhoging is ook hoger: een gemiddelde prijsstijging van 11,9% versus 8,3%. 

Poll: hoe hoog is jouw uurtarief?

In juli hebben we ondernemers op IkGaStarten ook gevraagd naar hun uurtarief. Dit zijn de resultaten van de poll:

Hoe hoog is jouw uurtarief? Stemmen: 5.711
€ 15 - 30 (excl. btw) 16%
€ 30 - 45 (excl. btw) 21%
€ 45 - 60 (excl. btw) 19%
€ 60 - 90 (excl. btw) 20%
€ 90 - 150 (excl. btw) 13%
Meer dan € 150 (excl. btw) 3%
Ik werk niet op uurtariefbasis 8%

Uurtarief verhogen

Zzp’ers baseren het uurtarief vaak op verschillende factoren: de kosten (51%), meer ervaring (8%) of meer ruimte in de markt (4%). Benieuwd hoe je zelf een prijsverhoging aanpakt? In de gratis whitepaper ‘Een (hoger) uurtarief’ lees je welke factoren een rol spelen bij het bepalen van je uurtarief en hoe je tot het juiste uurtarief komt. In 6 stappen wordt uitgelegd hoe je jouw ideale tarief berekent. 

Whitepaper Uurtarief cover

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen. En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

Nieuwe klanten, waar zijn die te vinden?

In het onderzoek van IkGaStarten werd ondernemers ook gevraagd naar hun grootste uitdaging op dit moment. De vraag “Hoe vind ik nieuwe klanten na corona?” speelt voor bijna de helft (47%) van de ondernemers uit het onderzoek. “Hoe vind ik zelfstandig klanten, zonder tussenkomst van een bureau?” geeft een ondernemer bijvoorbeeld aan. 

Vooral in de dienstverlening is de zoektocht naar nieuwe klanten nu een belangrijk thema: 58% van de dienstverleners geeft aan dat het vinden van nieuwe klanten hun grootste uitdaging is op dit moment. 

Grootste uitdaging op dit moment  
Nieuwe klanten 47%
Stijgende kosten 12%
Financiering 11%
Marketing 10%
Personeelstekort 6%

Ondanks de prijsstijgingen blijven consumenten kopen: slechts 11% van de ondernemers in de detailhandel geeft aan dat ze moeite hebben om nieuwe klanten te vinden. Stijgende kosten (50%) en het vinden van financiering (39%) zijn hier wel uitdagingen. Opvallend, aangezien deze ondernemers hun prijzen nog niet flink verhogen. 

Hulp voor een succesvolle start

Samenvattend is het een spannende tijd voor ondernemers, vooral voor ondernemers die net met hun bedrijf zijn begonnen. Na corona is acquisitie een uitdaging en stijgende prijzen en tarieven helpen daar niet bij. Een nog niet gestarte ondernemer geeft in het onderzoek aan: “Heb ik aan alles gedacht? Ben ik voldoende verzekerd, is mijn marketingstrategie realistisch, hoe ga ik om met onverwacht meer vraag dan wat ik kan leveren?”

Ga je binnenkort een bedrijf starten of ben je net gestart? Op IkGaStarten vind je veel informatie om je te helpen met een succesvolle start. Met het Stappenplan Succesvol van Start loodsen we je in vijf stappen door alle to do’s die je als ondernemer hebt.

En met de gratis whitepapers kom je tot jouw perfecte uurtarief, zet je in 5 minuten een administratie op en ben je op de hoogte van de regels rondom aansprakelijkheid. Wil je aan de slag met jouw eigen ondernemingsplan? Download het gratis voorbeeld ondernemingsplan uit jouw branche! 

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten