Winst- en verliesrekening

Winst- en verliesrekening uitgelegd

Je winst- en verliesrekening is een belangrijk onderdeel van je jaarrekening. Je kunt er namelijk van aflezen hoe je bedrijf er financiëel voor staat. Heb je het afgelopen jaar winst gemaakt of juist verlies? Wist je dat dit niet het enige is wat je kunt aflezen van een winst- en verliesrekening?

In Nederland ben je als ondernemer verplicht om jaarlijks een winst- en verliesrekening op te stellen. Dat is misschien even wat administratief gedoe, maar het levert je ook nog wat op.

Hoe maak je een winst- en verliesrekening?

Elke winst- en verliesrekening bestaat uit twee delen. De totale omzet en de totale kosten. Als je vervolgens de kosten van de omzet aftrekt, kom je op de totale winst/verlies.

Omzet                                                                                                          _
Kosten                                                                                                         =
Winst/verlies

Doe je een investering van meer dan € 450,- exclusief btw, die meer dan een jaar meegaat? Dan mag je deze kosten in delen afschrijven. Dit wil zeggen dat je de kosten verdeelt over het aantal jaren dat het product vermoedelijk meegaat aftrekt van de inkomstenbelasting (maximaal 20% per jaar). Alleen het deel dat je in het desbetreffende jaar aftrekt komt op de winst- en verliesrekening.

Ter illustratie: als je een computer koopt voor € 500,-, die ongeveer 5 jaar meegaat, mag je elk jaar maximaal € 100,- aftrekken en bijschrijven aan de kostenkant van de winst- en verliesrekening.

Last van 'lekkage'?

Hoopte je op een hoger winstpercentage dan je uiteindelijk hebt behaald? Op de winst- en verliesrekening kun je zien waar dit aan ligt. Ergens ligt dan een 'lekkage' verborgen die je niet vooraf hebt begroot. Lekkage kan zowel aan de kant van de omzet (zoals fouten in je facturen of kortingen) als de kant van de kosten (zoals schade aan materiaal of prijsverhogingen door leveranciers) ontstaan.

Ga na of deze lekkage van tijdelijke aard is, of dat je die volgend jaar weer kunt verwachten. Wellicht kun je deze dan voorkomen. Zijn ze niet te voorkomen? Dan sta je volgend jaar in elk geval niet voor onaangename verrassingen.

Wat zie je nog meer op een winst- en verliesrekening?

Advertorial ZEZA

Welk risico loop ik?

Ook als starter loop je zakelijk gezien risico, zoals op het gebied van transport, jouw voorraad of een auto van de zaak. Met Interpolis ZekerVanJeZaak dek je in één keer jouw belangrijkste bedrijfsrisico's af.

Lees meer over ZekerVanJeZaak

Wist je dat je op je winst- en verliesrekening veel kunt zien over mogelijke pijnpunten in je bedrijf? Hoge kosten door ziekteverzuim kunnen bijvoorbeeld duiden op ontevreden personeel. Als je veel hebt uitgegeven aan het repareren van oud materiaal (bijvoorbeeld bedrijfsauto's of laptops), is het misschien tijd om een investering te doen in nieuw materiaal dat langer meegaat.

Heb je veel verkocht, maar maak je nog steeds niet zo veel omzet? Dan kan het zijn dat je verkoopprijs te laag is. Lees alles over het bepalen van je prijs in het artikel Verkoopprijs bepalen: hoeveel vraag je?

Slimme vergelijkingen

Als je al een paar jaar aan de weg timmert, kun je de verschillende winst- en verliesrekeningen met elkaar vergelijken. Misschien kun je wel een paar trends ontdekken. Dit doe je door de omzet en de kosten uit te drukken in percentages. Hoe je dat doet zie je in dit voorbeeld:

Jaar Omzet Kosten
2018 100% 100%
2019 106% 110%
2020 96% 101%

In dit voorbeeld wordt 2018 als startpunt genomen. Je ziet dat in 2019 6% meer omzet is behaald, maar ook 10% meer kosten zijn gemaakt. In 2020 is 4% minder omzet behaald dan in 2018, maar de kosten zijn met 1% gestegen. Zo kun je de verschillende periodes goed vergelijken.

Uiteraard kun je ook specifieke bronnen van omzet en kosten per jaar vergelijken. Stijgt je omzet, maar zijn de kosten net zo hard meegestegen? Dat kan aan verschillende dingen liggen. Controleer in elk geval of er niet te duur wordt ingekocht. Dit is een punt waarop je veel kunt winnen. Is je omzet flink gedaald, maar blijven je personeelskosten gelijk? Dan is het wellicht tijd om afscheid te nemen van een paar collega's.

Bijgewerkt op: 07-03-2018

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga je investeren in gereedschap of andere bedrijfsmiddelen? Dat kan je extra belastingvoordeel opleveren via de investeringsaftrek. De overheid wil hiermee (startende) ondernemers aanmoedigen om te investeren in hun bedrijf. De investeringsaftrek staat los van de mogelijkheid om bedrijfsmiddelen af te schrijven. De bedragen zijn voor 2018 een beetje gewijzigd ten opzichte van 2017.

Investeringsaftrek 2018
Investeringsaftrek 2018

Beschik je (nog) over te weinig vermogen om zelf te investeren in de aanschaf van bedrijfsmiddelen? Dan is leasen mogelijk een optie, óók als het gaat om een computer of machine. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in deze checklist.

Wat je moet weten over leasen
Wat je moet weten over leasen

Bedrijfsmiddelen

Afhankelijk van de sector waarin je gaat starten, moet je als startende ondernemer vaak rekening houden met het investeren in een of meer bedrijfsmiddelen, zoals een bestelbusje of nieuwe computer. Het goede nieuws is dat je dit soort investeringen kunt aftrekken van de belasting. Hieronder lees je bijvoorbeeld meer over:


En in dit artikel lees je alles over het leasen van bedrijfsmiddelen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.