Bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter verstopt zit

10 bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter verstopt zit

Een goede bedrijfsnaam is onderscheidend en duidelijk, maar hoe pak je dat aan? In dit artikel vind je voorbeelden van bijzondere (internationale) bedrijfs- en merknamen die naar de oprichter zijn vernoemd, of waarvan de naam uiteindelijk het merk is geworden.

Bedrijfsnaam verzinnen

Je wilt graag een originele bedrijfsnaam waarmee je je onderscheidt van je concurrenten. Dat is nog niet zo eenvoudig, want veel namen zijn al bezet. En soms ben je ook beperkt in je opties.

Een bakker moet duidelijk maken dat hij brood (en meer) bakt, dan dekt bijvoorbeeld de naam 'Waarzonder' niet bepaald de lading. Ook consultants en fysiotherapeuten hebben vaak niet veel opties om zich op originele wijze te onderscheiden.

Andrélon

De meeste Nederlanders hebben weleens het bekende shampoomerk Andrélon gekocht. De oorsprong van de naam kan bijna niet eenvoudiger: het merk is vernoemd naar de oprichters André en Lonneke de Jong.

Kapper André richtte het merk op in de jaren '40 en opende een kleine fabriek in Bodegraven voor shampoo en andere verzorgingsproducten. Na de overname door Unilever groeide het uit tot een van de grotere shampoomerken in Nederland.

Johma

Hetzelfde verhaal van gecombineerde namen geldt voor Johma, het merk dat vooral bekend is van de salades. Het bedrijf is opgericht door Johan Schreur en zijn vrouw. De bedrijfsnaam is een combinatie van Johan en Martin, de doopnamen van hun zoon.

Schreur verkocht Johma in 1984 en startte later een familiebedrijf voor kant-en-klare-maaltijden, dat opging in Profish Food, waarvan zijn zoon Frank nog altijd directeur is.

Max Factor

We, en dan met name de vrouwelijke ondernemers, kennen Max Factor voornamelijk als make-upmerk. De oprichter van deze onderneming heet… inderdaad: Max Factor.

Hij werd in Polen geboren onder de naam Maksymilian Faktorowicz en werkte daar al jong als pruikenmaker en visagist.

Hij vertrok begin twintigste eeuw naar Amerika, paste zijn naam aan, opende een winkel en kwam uiteindelijk in Hollywood terecht waar hij make-up verkocht aan acteurs en hen hielp met de visagie. Het bleek de opmaat naar het uiteindelijke miljardenconcern.

Haribo

Het wereldwijd bekende snoepmerk dat ook een legendarische slogan heeft: Haribo, macht Kinder froh (In Nederland: Haribo maakt kinderen blij). De merknaam komt voort uit de naam van de oprichter: Hans Riegel uit Bonn.

Haribo onderscheidt zich door slimme reclamecampagnes: in Duitsland is de bekende televisiepresentator Thomas Gottschalk (Wetten, dass…?) al decennia aan het merk verbonden.

In Nederland zorgde Peter-Jan Rens in de jaren '90 – destijds nog in de hoedanigheid van Mijnheer Kaktus – voor een stormloop op de snoepafdeling in de supermarkten.

Mora

De Limburgse diepvriessnackgigant die met een van de succesvolste reclamecampagnes ooit (Cora van Mora) maximale naamsbekendheid genereerde.

De naam Mora is een samentrekking van de namen van de oprichter Marcel Mourmans en zijn vrouw Robby Ramaekers: Mourmans en Ramaekers.

Geinig weetje: de drie M's ('Mmm... van Mora') waren oorspronkelijk de afkorting voor Marcel Mourmans Maastricht. In de praktijk bleek echter dat iedereen de drie M’s associeerde met lekker eten: mmm dus.

IKEA

De oprichter van de Zweedse woongigant heet Ingvar Kamprad. Daarmee zijn de eerste twee letters van de bedrijfsnaam al verklaard. Verder koos hij voor de eerste letters van Elmtaryd en Agunnaryd, dat zijn de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide.

Zo simpel kan het soms zijn. De naam IKEA betekent dan ook verder helemaal niets, maar is inmiddels uitgegroeid tot een van de bekendste merknamen ter wereld. 

Gillette

Het Amerikaanse merk, bekend van de (verwisselbare) scheermesjes, is opgericht door King C. Gillette.

Deze Amerikaanse uitvinder werd op het goede spoor gezet door William Painter (uitvinder van de kroonkurk) die hem vertelde dat hij veel geld kon verdienen door iets uit te vinden wat de mensen weer zouden weggooien – een herhalingsaankoop.

Dat werden dus de scheermesjes van Gillette. Het leverde hem miljoenen op, die hij overigens in 1929 weer verloor tijdens de beurscrash. Het bedrijf is ook een goed voorbeeld voor een effectieve slogan om de bedrijfsnaam te versterken: 'Gillette, the best a man can get'. 

Tip! Gratis whitepaper: vind een pakkende bedrijfsnaam

Kun jij nog wel wat tips gebruiken om de perfecte product- of bedrijfsnaam te vinden? In deze whitepaper vind je een concreet stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is.

Download gratis PDF

Remia

Het bekende Nederlandse sausbedrijf heeft stiekem de naam van de oprichter in de titel staan. Het was namelijk Arie de Rooij die in 1925 het bedrijf in Amersfoort startte. Hij noemde zijn bedrijf De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

De Rooij begon met het produceren van margarine en roomboter, later ging hij deze producten mengen en daar komt de bedrijfsnaam dus ook deels uit voort. Remia groeide snel en verhuisde begin jaren '50 naar Den Dolder, waar het uitgroeide tot de huidige sausfabriek en waar het nu nog altijd gevestigd is. 

DAF

Het merk werd in 1932 opgericht door Hub van Doorne in Eindhoven. De letters DAF waren afgeleid van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. De naam zegt het al: ze produceerden aanhangwagens en opleggers.

Vanwege de uitbreiding van hun aanbod - ze verlegden hun aandacht naar vrachtwagens - werd de naam in 1948 veranderd in Van Doorne’s Automobiel Fabriek.

Adidas

De oprichter van dit Duitse sportkledingmerk is Adolf Dassler. Samen met zijn broer Rudolf zat hij voor de Tweede Wereldoorlog al in de schoenenbusiness. Na de oorlog raakten de broers gebrouilleerd en richtten ze beiden in 1949 een kledingmerk op. Rudolf zou later furore maken met Puma, Adolf begon Adidas.

De merknaam Adidas stamt af van zijn bijnaam Adi en is dus een samentrekking van zijn bij- en achternaam: Adi Dassler. Tussen de broers kwam het nooit meer goed, de familievete duurde voort tot hun dood in de jaren '70.

Pas in 2009 zouden de directeuren van Puma en Adidas in het kader van de Internationale Dag van de Vrede elkaar weer de hand schudden.

Bijgewerkt op: 17-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x81
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.