Bijzondere merknamen

10 bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter verstopt zit

Een goeie bedrijfsnaam is onderscheidend, duidelijk en bekt lekker. Maar hoe bedenk je die? Laat je inspireren door deze bekende voorbeelden van bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter subtiel is verwerkt.

Bijzondere merknamen verzinnen

Je wilt graag een originele bedrijfsnaam. Eén waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Dat is nog niet zo eenvoudig, want veel namen zijn al bezet. Bovendien zijn er regels waar je je aan moet houden:

  • Niet misleidend
  • Niet verwarrend
  • Geen naam van een ander
  • De juiste rechtsvorm

Bedenk een pakkende bedrijfsnaam

Benieuwd hoe je echt bijzondere merknamen kunt verzinnen, en kun je nog wel wat tips gebruiken? In deze whitepaper vind je een concreet stappenplan voor het bedenken van de ideale naam. Download de gratis PDF en lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is.

Download gratis PDF

Voornaam in de merknaam

Veel eenpitters verwerken hun eigen voornaam in de naam van hun bedrijf. Besef dat je je daarmee wel beperkt. Want gaat je bedrijf echt groeien, dan geeft zo'n voornaam niet meer de uitstraling die je wenst.

Toch kun je je eigen naam wel degelijk verwerken in je bedrijfsnaam. Soms is maar een kleine aanpassing of afkorting nodig. Laat je inspireren door deze voorbeelden. Bekende bedrijven met bijzondere merknamen die zijn afgeleid van de namen van de oprichter(s). 

Bedrijfsnaam: Andrélon

De meeste Nederlanders hebben weleens het bekende shampoomerk Andrélon gekocht. De oorsprong van de naam kan bijna niet eenvoudiger: het merk is vernoemd naar de oprichters André en Lonneke de Jong.

Kapper André richtte het merk op in de jaren 40 en opende een kleine fabriek in Bodegraven voor shampoo en andere verzorgingsproducten. Na de overname door Unilever groeide het uit tot één van de grotere shampoomerken in Nederland.

Bedrijfsnaam: Johma

Hetzelfde verhaal van gecombineerde namen geldt voor Johma, een merk dat vooral bekend is van de salades. Het bedrijf is opgericht door Johan Schreur en zijn vrouw.

De bedrijfsnaam is een combinatie van Johan en Martin, de doopnamen van hun zoon. Zo zie je maar, bijzondere merknamen kunnen soms best voor de hand liggen. Schreur verkocht Johma in 1984 en startte later een familiebedrijf voor kant-en-klare-maaltijden, dat opging in Profish Food.

Bedrijfsnaam: Max Factor

Max Factor is voornamelijk bekend als make-upmerk. De oprichter van deze onderneming heet… Maksymilian Faktorowicz. De man werd in Polen geboren en werkte daar al jong als pruikenmaker en visagist. Met zo'n interessante naam is het niet moeilijk om bijzondere merknamen te verzinnen.

Hij vertrok begin twintigste eeuw naar Amerika, paste zijn naam aan naar Max Factor en opende een winkel. Uiteindelijk kwam hij in Hollywood terecht waar hij make-up verkocht aan acteurs en hielp met de visagie. Het bleek de opmaat naar het uiteindelijke miljardenconcern.

Bedrijfsnaam: Haribo

Het wereldwijd bekende snoepmerk met z'n beroemde slogan (Haribo, macht Kinder froh - in Nederland: Haribo maakt kinderen blij). De merknaam komt voort uit de naam van de oprichter: Hans Riegel uit Bonn.

In Nederland zorgde Peter-Jan Rens in de jaren '90 – destijds nog in de hoedanigheid van Meneer Kaktus – voor een stormloop op de snoepafdeling in de supermarkten. 

Bedrijfsnaam: Mora

De Limburgse diepvriessnack-gigant is verantwoordelijk voor één van de meest succesvolle reclamecampagnes ooit. Elke 40-plusser in Nederland kent immers Cora van Mora.

De naam Mora is een samentrekking van de namen van de oprichter Marcel Mourmans en zijn vrouw Robby Ramaekers: Mourmans en Ramaekers.

De drie M's ('Mmm... van Mora') waren eigenlijk de afkorting voor Marcel Mourmans Maastricht. In de praktijk associeerde iedereen de drie M’s met lekker eten: 'mmm'.

Bedrijfsnaam: IKEA

De oprichter van de Zweedse woongigant heet Ingvar Kamprad. Daarmee zijn de eerste twee letters van de bedrijfsnaam al verklaard. Verder koos hij voor de eerste letters van Elmtaryd en Agunnaryd, dat zijn de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide.

Zo simpel kan het soms zijn. De naam IKEA betekent dan ook verder helemaal niets, maar is inmiddels uitgegroeid tot één van de bekendste, maar ook meest bijzondere merknamen ter wereld. 

Bedrijfsnaam: Gillette

Het Amerikaanse merk, bekend van de (verwisselbare) scheermesjes, is opgericht door King C. Gillette.

Deze Amerikaanse uitvinder werd op het goede spoor gezet door William Painter, de uitvinder van de kroonkurk). Hij vertelde hem dat hij veel geld kon verdienen door iets uit te vinden wat de mensen weer zouden weggooien – een herhalingsaankoop.

The best a man can get

Dat werden dus de scheermesjes van Gillette. Het leverde hem miljoenen op, die hij overigens in 1929 weer verloor tijdens de beurscrash. Het bedrijf is ook een goed voorbeeld voor een effectieve slogan om de bedrijfsnaam te versterken: 'Gillette, the best a man can get'. 

Bedrijfsnaam: Remia

Het bekende Nederlandse sausbedrijf heeft stiekem de naam van de oprichter in de titel staan. Het was namelijk Arie de Rooij die in 1925 het bedrijf in Amersfoort startte. Hij noemde zijn bedrijf De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

De Rooij begon met het produceren van margarine en roomboter. Later ging hij deze producten mengen en daar komt de bedrijfsnaam dus ook deels uit voort. Remia groeide snel en verhuisde begin jaren 50 naar Den Dolder, waar het uitgroeide tot de huidige sausfabriek.

Bedrijfsnaam: DAF

Het merk werd in 1932 opgericht door Hub van Doorne in Eindhoven. De letters DAF waren afgeleid van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. De naam zegt het al: ze produceerden aanhangwagens en opleggers.

Van Doorne's Automobiel

Vanwege de uitbreiding van hun aanbod - ze verlegden hun aandacht naar vrachtwagens - werd de naam in 1948 veranderd in Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Zo komen bijzondere merknamen als DAF dus tot stand.

Bedrijfsnaam: Adidas

De oprichter van dit Duitse sportkledingmerk is Adolf Dassler. Samen met zijn broer Rudolf zat hij voor de Tweede Wereldoorlog al in de schoenenbusiness. Na de oorlog raakten de broers gebrouilleerd en richtten ze beiden in 1949 een kledingmerk op. Rudolf zou later furore maken met Puma, Adolf begon Adidas.

Adi Dassler

De merknaam Adidas stamt af van zijn bijnaam Adi en is dus een samentrekking van zijn bij- en achternaam: Adi Dassler.

Tussen de broers kwam het nooit meer goed, de familievete duurde voort tot hun dood in de jaren 70. Pas in 2009 zouden de directeuren van Puma en Adidas in het kader van de Internationale Dag van de Vrede elkaar weer de hand schudden.

Vragen over merknamen

  • In welke bijzondere merknamen zit de naam van de oprichter verwerkt? De naam van de oprichter zit verwerkt in bijzondere merknamen als Adidas, Gillette en IKEA. Lees de verhalen achter de bedrijfsnamen en laat je inspireren
  • Hoe bedenk ik een originele bedrijfsnaam? Een originele bedrijfsnaam bedenken is behoorlijk lastig. Toch kun je door middel van creatieve brainstorm technieken tot bijzondere merknamen komen.
  • Hoe werkt een bedrijfsnaam bedenken juridisch? Als startende ondernemer moet je met veel juridische zaken rekening houden wanneer je een bedrijfsnaam bedenkt. Zo is het slim om je merknaam te controleren in het merkenregister van het BOIP.
Bijgewerkt op: 16-02-2021

Wat vind je van dit artikel?

x207

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een van de belangrijkste dingen die je doet bij het starten van een bedrijf? Juist, de naam bedenken. Zo zorg je ervoor dat jouw handelsnaam juridisch gezien aan alle eisen voldoet.

Bedrijfsnaam bedenken: hoe zit dat juridisch?

Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?
Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?

Het claimen van intellectueel eigendom bij een innovatief product of origineel ontwerp kan jouw idee wettelijke bescherming bieden. In dit artikel legt BBIE uit wat de mogelijkheden zijn.

Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart
Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.