Een bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat

Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen

Een mooie bedrijfsnaam bedenken voor jouw bedrijf doe je meestal niet in een uurtje of twee. De meeste ondernemers zullen hier best even over moeten nadenken. Dat is ook niet gek, want een goede handelsnaam draagt eraan bij dat jij je straks des te beter kunt onderscheiden van jouw concurrenten. 

1. Schakel partner, (ex-)collega's, vrienden en familie in

Of je nou een vof gaat oprichten of van plan bent een eenmanszaak op te zetten en hiervoor een pakkende handelsnaam wilt verzinnen: het is sowieso slim om mensen uit je omgeving bij dit proces te betrekken.

Wellicht dat je zelf nu al een helder beeld hebt van hoe je jouw onderneming wilt noemen, maar leg deze titel altijd eerst voor aan je directe omgeving. Misschien is die ene naam volgens jou erg origineel en past deze uitstekend bij jouw toekomstige communicatiebureau, maar ziet je partner hier totaal de logica niet van in.

2. Meer is meer

Bij ondernemen is kwaliteit meestal belangrijker dan kwantiteit, maar als het gaat om het vinden van een goede bedrijfsnaam geldt in eerste instantie eigenlijk precies het tegenovergestelde.

Tijdens de brainstormfase is het juist van belang dat je zo breed mogelijk probeert te denken, zolang de suggesties maar een duidelijke link hebben met jouw sector en het product/dienst dat je wilt gaan aanbieden.

Pak dus pen en papier (of je tablet) en neem een paar uur de tijd om alle termen die je te binnen schieten te noteren. Schrijf alles op. Het maakt niet uit hoe onlogisch sommige namen misschien klinken, want wegstrepen kan altijd. Misschien brengt een op het eerste oog bizarre handelsnaam jou later wel op heel andere ideeën.

3. Plan een gezamelijke brainstormsessie

Indien jij samen met anderen een bedrijf wilt starten, ligt het voor de hand om voor het bedenken van een bedrijfsnaam samen om de tafel te gaan zitten. Maar ook voor eenpitters kan zo'n meeting erg nuttig zijn.

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Nodig voor dit overleg niet te weinig, maar ook zeker niet te veel mensen uit. Tussen de vijf en acht deelnemers is in dit geval ideaal.

Naast eventuele zakenpartners is het aan te raden om ook een of twee externe deskundigen uit te nodigen, zoals een copywriter of goede vriend die creatief is met woorden.

Het is bij zo'n brainstormoverleg gangbaar om twee tot drie onderwerpen aan te houden die duidelijk verband houden met jouw toekomstige bedrijf, branche en doelgroep.

Wanneer het bijvoorbeeld om een internetonderneming gaat die apps wil gaan ontwikkelen voor mobiele betalingen, kun je aan de slag met thema's als 'bank', 'betaling' en 'mobiel'.

Bij 'betaling' zou je in dit geval bijvoorbeeld kunnen denken aan termen als bankieren, geld, euro, bank, transactie etc. Geef alle deelnemers eerst een kwartier de tijd om individueel ideeën op papier te zetten. Daarna kan het centrale brainstormen beginnen.

4. Maak een shortlist

Heb jij met deze (of meerdere) brainstormsessie(s) voldoende ideeën opgedaan?  Dan is het tijd om een shortlist op te stellen. Probeer deze lijst zo goed en kwaad als je kunt te beperken tot maximaal tien kandidaat-handelsnamen.

Afgezien van het feit dat de meest ideale bedrijfsnaam mogelijk allang bestaat, is het ontzettend moeilijk om een handelsnaam te vinden die de hele lading dekt.

Dat hoeft ook niet per se, zolang toekomstige klanten straks maar niet hoeven te raden naar de essentie van het bedrijf of product. Houd ook rekening met de norm in jouw branche; voor een notaris ligt het bijvoorbeeld minder voor de hand om een speels ogende bedrijfsnaam aan te nemen dan de eigenaar van een reclame- of communicatiebureau of een kinderdagverblijf.

5. Houd rekening met regels

Niet iedere handelnaam wordt zomaar geaccepteerd. Hieraan zijn bepaalde regels verbonden. Als je een dierenpension wilt opzetten, mag je bijvoorbeeld niet volstaan met 'Dierenpension'. Hieraan moet je op zijn minst je naam toevoegen: 'Diana's Dierenpension' of 'Diana's pension voor honden, katten en konijnen' is - indien nog beschikbaar in jouw regio - wel een optie.

Ook niet toegestaan: een verwarrende of misleidende handelsnaam. Als je bijvoorbeeld de letters NV achter jouw bedrijfsnaam wilt zetten, terwijl de onderneming eigenlijk als BV is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), overtreed je de officiële regels.

Ook met een naam als 'Mediamarkt-sale' kun je, als hierover met de concurrent in kwestie niet eerst duidelijke afspraken zijn gemaakt, vroeger of later in de problemen komen.

6. Beschikbaarheid checken

Wellicht ten overvloede, maar voordat je de gekozen bedrijfsnaam kunt gaan gebruiken op je zakelijke website en een stapel visitekaartjes laat drukken, check je eerst de beschikbaarheid bij de KvK.

Je mag namelijk natuurlijk niet zomaar een bedrijfsnaam aannemen die al in gebruik is of sterk lijkt op de naam van eventuele concurrenten of bestaande merken, al kunnen de voorwaarden in onderlinge regio's en branches wel enigszins verschillen.

Wanneer jij een 'café Jansen' wilt openen in een Drents dorpje terwijl er al een café is in Noord-Brabant dat zo heet, hoeft dat bijvoorbeeld geen probleem te zijn. De afstand tussen beide vestigingen en de naamsbekendheid van het concurrerende concern geeft hierbij de doorslag. Bij een hotelketen zoals Bilderberg zou dat bijvoorbeeld een ander verhaal zijn.

Voorkom onnodige teleurstellingen door al tijdens het brainstormen te googelen naar bestaande bedrijven die overeenkomsten vertonen met de opties die jij in gedachten hebt.

Ook het tijdig checken van beschikbare domeinnamen is belangrijk: echt handig is het niet als je een populaire handelsnaam hebt uitgekozen en vervolgens ontdekt dat de bijbehorende domeinnaam niet meer beschikbaar is.

Wanneer je vervolgens moet gaan goochelen met (bijvoorbeeld) klinkers en/of cijfers om alsnog een lijkende domeinnaam te vinden die nog wél beschikbaar is, kan jou dat in de beginfase honderden bezoekers per maand kosten.

Dit effect is uiteraard enigszins te ondervangen door de link naar de website duidelijk weer te geven op bijvoorbeeld visitekaartjes en in de nieuwsbrief of brochures, maar ideaal is dit zeker niet.

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is een essentieel onderdeel van het bepalen van je huisstijl. Maar hoe vind je de naam die écht bij jou past en ook aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Ook interessant voor jou

8 richtlijnen bij het bedenken van een bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam verzinnen: waarop moet je letten?
Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Maak een bedrijfslogo in 6 stappen
Stappenplan: een eigen zaak beginnen

Bijgewerkt op: 02-02-2017

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.