Een bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat - home

Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen

Een mooie bedrijfsnaam bedenken voor jouw bedrijf doe je meestal niet in een uurtje of twee. De meeste ondernemers zullen hier best even over moeten nadenken. Logisch, want met een goede handelsnaam kun je je onderscheiden van je concurrenten.

Veel ondernemers zien de naam als een soort kers op de taart. Iets wat je bedenkt als je helemaal klaar bent voor de start van je bedrijf. Dan ben je eigenlijk te laat. Het verzinnen van de perfecte naam kan namelijk wel even duren. Bedenk maar eens waar je het allemaal voor nodig hebt:

  • Je inschrijving bij de KvK
  • Een website
  • Een logo
  • E-mailadressen
  • En nog veel meer!

Wil jij een écht ijzersterke start maken? Bekijk dan de checklists, tests en tips uit de Startversterker.

1. Gebruik de checklist van Lexicon

David Placek is de oprichter van Lexicon, het marketingbedrijf achter namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. David heeft een handige checklist samengesteld voor bij het bedenken van je bedrijfsnaam:

  • Kort maar krachtig. Je hebt vaak maar een paar letters nodig om indruk te maken.
  • Een duidelijk doel. Je bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf.
  • Enthousiast. Een saaie naam is een slechte naam
  • Simple. Je bent geen speech aan het schrijven
  • Relevant maar onverwachts. Op het eerste gezicht heeft een goede bedrijfsnaam niet altijd een duidelijke link met het bedrijf. Als de klant doordenkt, worden ze aangenaam verrast. Denk maar aan Amazon, 's werelds grootste boekenwinkel.
  • Concurrerend. Precies wat de concurrent niet doet.
  • Lang houdbaar. Je naam moet de tand des tijds kunnen doorstaan.
  • Niet te grappig. Een bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn, niet iedereen zal je humor waarderen.

2. Schakel partner, (ex-)collega's, vrienden en familie in

Of je nou een vof gaat oprichten of van plan bent een eenmanszaak op te zetten en hiervoor een pakkende handelsnaam wilt verzinnen; het is sowieso slim om mensen uit je omgeving bij dit proces te betrekken. Het gaat namelijk grotendeels om de associatie die mensen bij je naam hebben.

Wellicht dat je zelf nu al een helder beeld hebt van hoe je jouw onderneming wilt noemen, maar leg deze titel altijd eerst voor aan je directe omgeving. Misschien is die ene naam volgens jou erg origineel en past deze uitstekend bij jouw toekomstige communicatiebureau, maar ziet je partner hier totaal de logica niet van in. 

3. Plan een (gezamelijke) brainstormsessie

marieke

Handig: voorbeeldplan

Wat staat er in een goed ondernemingsplan voor zzp’ers? Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.

Download je voorbeeldplan

Als je samen met anderen een bedrijf wilt starten, ligt het voor de hand om voor het bedenken van een bedrijfsnaam samen om de tafel te gaan zitten. Maar ook voor eenpitters kan zo'n meeting erg nuttig zijn.

Tijdens de brainstormfase is het belangrijk dat je zo breed mogelijk probeert te denken, zolang de suggesties maar een duidelijke link hebben met je sector en het product/dienst dat je wilt gaan aanbieden.

Pak dus pen en papier (of je tablet) en neem een paar uur de tijd om alle termen die je te binnen schieten te noteren. Schrijf alles op. Het maakt niet uit hoe onlogisch sommige namen misschien klinken, want wegstrepen kan altijd. Misschien brengt een op het eerste oog bizarre handelsnaam jou later wel op heel andere ideeën.

Naast eventuele zakenpartners is het aan te raden om ook een of twee externe deskundigen uit te nodigen, zoals een copywriter of goede vriend die creatief is met woorden.

Houd twee tot drie onderwerpen aan te houden die duidelijk verband houden met jouw toekomstige bedrijf, branche en doelgroep. Wanneer het bijvoorbeeld om een internetonderneming gaat die apps wil gaan ontwikkelen voor mobiele betalingen, kun je aan de slag met thema's als 'bank', 'betaling' en 'mobiel'.

Bij 'betaling' zou je in dit geval bijvoorbeeld kunnen denken aan termen als bankieren, geld, euro, bank, transactie etc. Geef alle deelnemers eerst een kwartier de tijd om individueel ideeën op papier te zetten. Daarna kan het centrale brainstormen beginnen.

4. Maak een shortlist

Heb jij met deze (of meerdere) brainstormsessie(s) voldoende ideeën opgedaan?  Dan is het tijd om een shortlist op te stellen. Probeer deze lijst zo goed en kwaad als je kunt te beperken tot maximaal tien kandidaat-handelsnamen.

Voor een notaris ligt het bijvoorbeeld minder voor de hand om een speels ogende bedrijfsnaam aan te nemen dan de eigenaar van een reclame- of communicatiebureau of een kinderdagverblijf.

Probeer een naam te bedenken die de lading dekt, maar ook weer niet te saai is. Het moet ook een beetje prikkelen. Toen Microsoft een naam zocht voor een nieuw cloud-platform, bleven ze hangen in namen als Cloud Pro en Cloud Link. Niet bijzonder inspirerend. 

Met de hulp van David Placek van Lexicon kwamen ze uit op een heel ander soort naam: Azure. Een heldere en onderscheidende naam. Ze kozen deze naam omdat de verwachting was dat 'de cloud´ de toekomst zou worden. Het verwerken van 'cloud´ in de naam zou dan gewoontjes gaan klinken.

5. Houd rekening met regels

Niet iedere handelnaam wordt zomaar geaccepteerd. Hieraan zijn bepaalde regels verbonden. Als je een dierenpension wilt opzetten, mag je bijvoorbeeld niet volstaan met 'Dierenpension'.

Hieraan moet je op zijn minst je naam toevoegen: 'Diana's Dierenpension' of 'Diana's pension voor honden, katten en konijnen' is - indien nog beschikbaar in jouw regio - wel een optie.

Ook niet toegestaan: een verwarrende of misleidende handelsnaam. Als je bijvoorbeeld de letters NV achter jouw bedrijfsnaam wilt zetten, terwijl de onderneming eigenlijk als BV is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), overtreed je de officiële regels.

Ook met een naam als 'Mediamarkt-sale' kun je, als hierover met de concurrent in kwestie niet eerst duidelijke afspraken zijn gemaakt, vroeger of later in de problemen komen.

6. Beschikbaarheid checken

Wellicht ten overvloede, maar voordat je de gekozen bedrijfsnaam kunt gaan gebruiken op je zakelijke website en een stapel visitekaartjes laat drukken, check je eerst de beschikbaarheid bij de KvK.

Je mag namelijk natuurlijk niet zomaar een bedrijfsnaam aannemen die al in gebruik is of sterk lijkt op de naam van eventuele concurrenten of bestaande merken, al kunnen de voorwaarden in onderlinge regio's en branches wel enigszins verschillen.

Wanneer jij een 'café Jansen' wilt openen in een Drents dorpje terwijl er al een café is in Noord-Brabant dat zo heet, hoeft dat bijvoorbeeld geen probleem te zijn.

De afstand tussen beide vestigingen en de naamsbekendheid van het concurrerende concern geeft hierbij de doorslag. Bij een hotelketen zoals Bilderberg zou dat bijvoorbeeld een ander verhaal zijn.

Voorkom onnodige teleurstellingen door al tijdens het brainstormen te googelen naar bestaande bedrijven die overeenkomsten vertonen met de opties die jij in gedachten hebt.

Ook het tijdig checken van beschikbare domeinnamen is belangrijk: je wil niet moeten gaan goochelen met (bijvoorbeeld) klinkers en/of cijfers om alsnog een lijkende domeinnaam te vinden die nog wél beschikbaar is. Dat kan dat je in de beginfase honderden bezoekers per maand kosten.

Voorbeeld

Benieuwd hoe andere ondernemers hun naam vinden? Luister naar de podcast van Alex en Matt van Gimlet Media voor hun verhaal.

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is een essentieel onderdeel van het bepalen van je huisstijl. Maar hoe vind je de naam die écht bij jou past en ook aan alle regels voldoet?

Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Bijgewerkt op: 22-02-2018

Wat vind je van dit artikel?

x22
x9

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.