Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen

Bijgewerkt op 15 mei 2023
17 min  leestijd
124.705
Marieke Leijnen
Auteur: Marieke Leijnen
Image
getekende weergave van een loep die een checklist nader bekijkt

Als startende ondernemer een pakkende bedrijfsnaam bedenken? Dat is één van de leukste uitdagingen bij het oprichten van je eigen onderneming. Met een goede naam onderscheid je je van de concurrentie. Maar zit het juridisch? In 6 doeltreffende stappen helpen we je bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam volgens de wettelijke regels.

Een goede bedrijfsnaam bedenken; hoe doe je dat? Bedenk je eigen bedrijfsnaam aan de hand van deze zes slimme stappen. Je kunt ook direct klikken op de stap die jij interessant vindt:

  1. Checklist 'bedrijfsnaam bedenken'
  2. Schakel hulp in
  3. Plan een brainstormsessie
  4. Maak een shortlist
  5. Bedrijfsnaam bedenken en de juridische regels
  6. Beschikbaarheid bedrijfsnaam checken

1. De checklist van Lexicon

David Placek is de oprichter van Lexicon, het marketingbedrijf achter namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. David heeft een handige checklist samengesteld voor het bedenken van je bedrijfsnaam:

  • Kort maar krachtig
    Je hebt vaak maar een paar letters nodig om indruk te maken. Een opvallende naam blijft hangen bij klanten en maakt je bedrijf makkelijker vindbaar op internet.
  • Een duidelijk doel 
    Je bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf. Of je nu websites bouwt of een bakkerszaak hebt geopend: zorg dat je bedrijfsnaam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst je namens de onderneming aanbiedt.
  • Enthousiast
    Een saaie naam is een slechte naam. 
  • Simple
    Je bent geen speech aan het schrijven.
  • Relevant maar onverwachts 
    Op het eerste gezicht heeft een goede bedrijfsnaam niet altijd een duidelijke link met het bedrijf. Als klanten doordenken, worden ze aangenaam verrast. Denk maar aan Amazon, 's werelds grootste boekenwinkel.
  • Concurrerend
    Precies wat de concurrent niet doet. Je bedrijfsnaam mag niet te veel lijken op een bestaande handelsnaam.
  • Lang houdbaar en beschikbaar
    Je naam moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Taco Carlier maakte dit mee met zijn bedrijfsnaam MOOF. "Die naam bleek al vergeven", vertelt hij. "We besloten er VANMOOF van te maken. In het begin waren we niet tevreden met die naamsverandering, maar na het heel vaak gehoord te hebben, begon ik het steeds leuker te vinden."
  • Niet té grappig 
    Een bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn. Niet iedereen zal je humor waarderen. Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een 'te' grappige bedrijfsnaam kan bij potentiële klanten het idee wekken dat je niet professioneel met je vak omgaat en daarbij ook het uitvoeren van opdrachten niet al te serieus neemt.

2. Schakel je partner, (ex-)collega's, vrienden en familie in

Een pakkende bedrijfsnaam bedenken, kun je helemaal zelf doen. Maar slimmer is het om mensen uit je omgeving bij dit proces te betrekken. Het gaat namelijk grotendeels om de associatie die mensen bij je naam hebben.

Wellicht dat je zelf al een helder beeld hebt van hoe je jouw onderneming wilt noemen, maar leg deze titel altijd eerst voor aan je directe omgeving.

Misschien is die ene naam volgens jou erg origineel en past deze uitstekend bij jouw toekomstige communicatiebureau, maar ziet je partner hier totaal de logica niet van in.

Je kunt beter een herkenbare bedrijfsnaam verzinnen. Het is handig voor de klant om direct te achterhalen wat je als bedrijf te bieden hebt. Het moet geen mysterie zijn. Zorg dat je bedrijfsnaam duidelijk weergeeft welke producten of diensten je namens de onderneming aanbiedt.

Bekijk de checklist voor het bedenken van een bedrijfsnaam.

Whitepaper Bedrijfsnaam cover

De perfecte bedrijfsnaam?

Een ijzersterke naam is van groot belang. Waar moet je op letten? We hebben de gouden regels voor je op een rijtje gezet.

Download de PDF

3. Plan een (gezamelijke) brainstormsessie

Als je samen met anderen een bedrijf wilt starten, ligt het voor de hand om voor het bedenken van een bedrijfsnaam samen om de tafel te gaan zitten. Maar ook voor eenpitters kan zo'n meeting erg nuttig zijn.

Tijdens de brainstormfase is het belangrijk dat je zo breed mogelijk probeert te denken, zolang de suggesties maar een duidelijke link hebben met je sector en het product of de dienst die je wilt gaan aanbieden.

Een bedrijfsnaamgenerator gebruiken: een goed idee? 

Er zijn online diverse generatoren te vinden waar je met een paar klikken een nieuwe naam voor je product of bedrijf kunt uitdokteren. Maar: dit zijn altijd namen die niet door jou of jouw omgeving zijn bedacht.

De originaliteit ontbreekt in de meeste gevallen, en erger nog, de persoonlijke touch is weg. Uiteraard kan een naamgenerator je wel op weg helpen om nét een bepaalde richting op te denken. 

Schrijf alle namen op

Neem daarom een paar uur de tijd om alle termen die je te binnen schieten te noteren. Schrijf alles op. Het maakt niet uit hoe onlogisch sommige namen misschien klinken, want wegstrepen kan altijd nog. Misschien brengt een op het eerste oog bizarre handelsnaam jou later wel op heel andere ideeën.

Wie nodig je uit?

Een brainstorm is het meest waardevol wanneer er veel verschillende invalshoeken zijn. Nodig daarom niet alleen uit je zakelijke netwerk, maar ook uit je priveleven mensen uit. Zowel je zakenpartners, (ex-)collega's, familieleden als vrienden kunnen een waardevolle bijdrage leveren.

Tip: Een ideale brainstormgroep bestaat uit zo'n vijf tot acht deelnemers.

Naast de meest voor de hand liggende personen is het verstandig om hiervoor ook een of twee externe deskundigen uit te nodigen. Denk aan een copywriter of een goede vriend die creatief is met woorden.

Nodig ook één of twee externe deskundigen uit, zoals een copywriter of goede vriend die creatief is met woorden.

Drie onderwerpen op papier

Houd twee tot drie onderwerpen aan die duidelijk verband houden met jouw toekomstige bedrijf, branche en doelgroep.

Wanneer het bijvoorbeeld om een internetonderneming gaat die apps wil gaan ontwikkelen voor mobiele betalingen, kun je aan de slag met thema's als 'bank', 'betaling' en 'mobiel'.

Bij 'betaling' zou je in dit geval bijvoorbeeld kunnen denken aan termen als bankieren, geld, euro, bank of transactie. Geef alle deelnemers eerst een kwartier de tijd om individueel ideeën op papier te zetten. Daarna kan het centrale brainstormen beginnen.

Image
stappen bedrijfsnaam bedenken

4. Maak een shortlist voor je bedrijfsnaam

Heb jij met deze (of meerdere) brainstormsessie(s) voldoende ideeën opgedaan? Dan is het tijd om een shortlist op te stellen. Probeer deze lijst zo goed en kwaad als je kunt te beperken tot maximaal tien kandidaat-handelsnamen.

Voor een notaris ligt het bijvoorbeeld minder voor de hand om een speels ogende bedrijfsnaam aan te nemen dan de eigenaar van een reclame- of communicatiebureau of een kinderdagverblijf.

Bedrijfsnaam moet prikkelen

Probeer een bedrijfsnaam te verzinnen die de lading dekt, maar ook weer niet te saai is. Het moet ook een beetje prikkelen. Toen Microsoft een naam zocht voor een nieuw cloud-platform, bleven ze hangen in namen als Cloud Pro en Cloud Link. Niet bijzonder inspirerend. 

Met de hulp van David Placek van Lexicon kwamen ze uit op een heel ander soort naam: Azure. Een heldere en onderscheidende naam. Ze kozen deze naam omdat de verwachting was dat 'de cloud' de toekomst zou worden. Het verwerken van 'cloud' in de naam zou dan gewoontjes gaan klinken.

Let op de klank van de bedrijfsnaam

Heb je een lijstje met goede kanshebbers? Kijk dan eens naar hoe deze potentiële handelsnamen klinken. Is het meteen duidelijk hoe je een bepaalde naam schrijft of uitspreekt?

  • Denk aan een klant die je spotje op de radio hoort, vervolgens online op zoek gaat naar de website van uw bedrijf. Als die je bedrijfsnaam verkeerd heeft begrepen, kan het gebeuren dat hij/zij bij je concurrent uitkomt.
  • Denk ook aan het beeld en gevoel wat deze naam oproept. Hebben de mensen uit je brainstorm een positieve associatie bij het woord?

Als je dan iedere keer moet uitleggen hoe je je bedrijfsnaam goed uitspreekt of spelt, is dat niet alleen vermoeiend voor jezelf, ook voor je potentiële klanten.

Internationale bedrijfsnaam

Heb je internationale ambities? Dan is het ook belangrijk dat je bedrijfsnaam uitspreekbaar is in een andere taal. Let er ook op dat je naam over de grens geen andere betekenis heeft. 

Je zou niet de eerste ondernemer zijn die de naam bij een internationale expansie moet aanpassen om gênante situaties te voorkomen.

Zo was er een tijdje geleden een Franse fabrikant die zijn kaasmerk Kiri wilde aanbieden in het Midden-Oosten en toen pas ontdekte dat 'Kiri' in het Perzisch rot of ranzig betekent.

Misverstanden

Een onduidelijke handelsnaam kan dus ertoe leiden dat je klanten misloopt, dat is natuurlijk zonde. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je je handelsnaam talloze keren per dag uitspreekt.

5. Bedrijfsnaam bedenken en de juridische regels

Werpt al dat brainstormen en creatief denken eenmaal zijn vruchten af en heb je een potentiële goede bedrijfsnaam op papier staan? Dan is het tijd om te controleren of de naam in kwestie wel aan de voorwaarden voldoet. In Nederland zijn hierop namelijk een aantal belangrijke regels van toepassing.

Niet iedere bedrijfsnaam wordt zomaar geaccepteerd. Hieraan zijn bepaalde regels verbonden. Als je een dierenpension wilt opzetten, mag je bijvoorbeeld niet volstaan met 'Dierenpension'.

Hieraan moet je op zijn minst je naam toevoegen: 'Diana's Dierenpension' of 'Diana's pension voor honden, katten en konijnen' is - indien nog beschikbaar in jouw regio - wel een optie.

Een bedrijfsnaam mag nooit misleidend of verwarrend zijn.'

Overweeg je echter om het bedrijf ooit ook als merk te registreren? Dan mag de bedrijfsnaam niet beschrijvend zijn. Sterker nog: een beschrijvende naam kan niet als merk worden ingeschreven.

Verwarring bij de klant

In elk geval mag de bedrijfsnaam niet misleidend of verwarrend zijn. Misleidend wil zeggen dat je het bedrijf anders doet voorkomen dan het is. Ook mag de handelsnaam geen merknamen bevatten. Als de naam niet goed de werkelijkheid weergeeft, kan deze als misleidend worden beoordeeld. 

Als het om verwarrende namen gaat, wil dat zeggen dat jouw bedrijfsnaam niet teveel op een andere handelsnaam mag lijken. Als een consument of mogelijke klant de twee bedrijven door de namen niet meer (of zeer slecht) uit elkaar kan houden, is de kans groot dat er juridisch gezien sprake is van verwarring. 

Niet toegestaan: misleidende naam

Je bent een eenmanszaak en zet de letters bv achter je bedrijfsnaam. Dat wordt gezien als misleiding en daarmee overtreed je de officiële regels.

Ook met een naam als 'Mediamarkt-sale' kun je, als hierover met de concurrent in kwestie niet eerst duidelijke afspraken zijn gemaakt, vroeg of laat in de problemen komen.

6. Beschikbaarheid bedrijfsnaam checken

Wellicht ten overvloede, maar voordat je de gekozen bedrijfsnaam kunt gaan gebruiken op je zakelijke website en een stapel visitekaartjes laat drukken, check je eerst de beschikbaarheid bij de Kamer van Koophandel.

Natuurlijk mag de naam niet lijken op bedrijfsnamen die al in Nederland bestaan. Het is daarom verstandig om eerst te controleren of de naam die jij op het oog hebt nog vrij is.

Je mag niet zomaar een bedrijfsnaam aannemen die al in gebruik is of sterk lijkt op de naam van eventuele concurrenten of bestaande merken. Al kunnen de voorwaarden in onderlinge regio's en branches wel enigszins verschillen.

Kamer van Koophandel

Uiteraard controleer je eerst het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let wel op: dit register is erg gevoelig voor tik- en spellingsfouten. Probeer daarom telkens verschillende schrijfwijzen uit en tik ook eens slechts een deel van de naam in. 

'Stop niet bij de KvK. Controleer de beschikbaarheid ook in het merkenregister van het BOIP.'

Komt de naam hier niet in voor? Dan is het risico op een handelsnaamconflict klein. Staan er namen bij die wél sterk lijken op de naam die jij in gedachten hebt? Dan kan er sprake zijn van verwarring. De door jou gekozen bedrijfsnaam kun je in dat geval niet gebruiken. 

BOIP

Daarnaast is het goed het merkenregister te controleren bij het BOIP. Ook hier geldt dat het nauw luistert hoe je de naam spelt. Probeer meerdere varianten uit. Staat de naam bij het BOIP al ingeschreven binnen dezelfde of nauw verwante branches (in het merkenrecht 'klassen' genoemd), mag je dezelfde naam helaas niet meer voor jouw onderneming gebruiken. 

Tip! Doe vooral ook even een Google Search. Soms duiken daar namen op die (nog) niet in de registers zijn opgenomen of met een iets andere spelling ingeschreven staan. Dat laatste is met name belangrijk voor het handelsnaamrecht. 

Handelsnaamrecht

Voor de meeste starters is het merkenrecht nog niet zo belangrijk, maar bij het handelsnaamrecht is dat een ander verhaal. Als je de naam voor een onderneming actief gebruikt, krijg je al automatisch een handelsnaamrecht. 

Goed om te weten: de naam hoeft hiervoor niet aangemeld te zijn bij de KvK. Zo kan het voorkomen dat de merknaam al door een onderneming wordt gebruikt, maar dat deze naam niet zichtbaar is in de eerder genoemde registers. Maar let op: jouw naam mag ook niet lijken op handelsnamen die niet ingeschreven staan. Daarom is het zo belangrijk ook via Google te kijken of de naam die jij op het oog hebt al in gebruik is. 

Handelsnamen bieden bescherming binnen een bepaalde branche en binnen een bepaald geografisch gebied. Is de naam al bezet, maar door een bedrijf dat in een andere sector werkzaam is of producten en/of diensten in een heel ander deel van Nederland? Dan is het eventueel alsnog mogelijk dat jullie allebei dezelfde naam mogen gebruiken. 

Bedrijfsnaam met gelijkenissen

Wanneer jij een 'Café Jansen' wilt openen in een Drents dorpje terwijl er al een café is in Noord-Brabant dat zo heet, hoeft dat bijvoorbeeld geen probleem te zijn. De afstand tussen beide vestigingen en de naamsbekendheid van het concurrerende concern geeft hierbij de doorslag.

Bij een hotelketen zoals Bilderberg zou dat bijvoorbeeld een ander verhaal zijn. Die naam is té bekend om elders over te nemen.

Voorkom onnodige teleurstellingen door al tijdens het brainstormen te googelen naar bestaande bedrijven die overeenkomsten vertonen met de opties die jij in gedachten hebt.

Check beschikbare domeinnamen

Ook het tijdig checken van beschikbare domeinnamen is belangrijk: je wil niet moeten gaan goochelen met (bijvoorbeeld) klinkers en/of cijfers om alsnog een lijkende domeinnaam te vinden die nog wél beschikbaar is. Dat kan dat je in de beginfase honderden bezoekers per maand kosten.

Domeinnamen zijn meestal geen handelsnamen of merken. Natuurlijk kan een merk of handelsnaam wel voorkomen in een domeinnaam. Check in elk geval of de gewenste domeinnaam nog vrij is. Zo ja, registreer bij SIDN dit adres dan zo snel mogelijk.

'Onderzoek vooraf of de handelsnaam die jij op het oog hebt nog 'vrij' is.'

Een handelsnaam geeft namelijk niet meteen het recht op de registratie van een bepaalde domeinnaam. Er kunnen uiteindelijk wel meerdere bedrijven met dezelfde handelsnaam bestaan, maar er kan altijd maar één persoon over de bijbehorende domeinnaam (met bepaalde extensie) beschikken. 

Veranderen naam is lastig

Uiteindelijk moet je een handelsnaam kiezen waarmee jij je kunt inschrijven bij de KvK, bedrijven en verwante instellingen. Blijkt jouw naam straks nou toch niet aan de criteria te voldoen en/of maak je inbreuk op een bestaande merk- of handelsnaam? Dan zul je jouw bedrijfsnaam alsnog moeten wijzigen. Het zou zelfs kunnen zijn dat je een schadevergoeding moet betalen en dat wil je natuurlijk liever voorkomen. 

Je mag meerdere handelsnamen gebruiken voor precies hetzelfde bedrijf, als je dat graag zou willen. Maar van naam veranderen is een hoop gedoe. Niet alleen op juridisch en administratief vlak, maar vooral omdat je voor merk of onderneming weer opnieuw bekendheid moet creëren en al het eerdere werk verloren is.

En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke bijkomende kosten voor het wijzigen van domeinnamen, je website en vervangen van drukwerk. Ga daarom zorgvuldig te werk, zodat jouw keuze je later niet duur komt te staan. 

Voorbeeld 'how to name your company'

Benieuwd hoe andere ondernemers hun naam vinden? Luister naar de podcast van Alex en Matt van Gimlet Media voor hun verhaal.

Soundcloud

Lanceer je website

Potentiële klanten en opdrachtgevers zoeken tegenwoordig in eerste instantie online naar informatie over je product of dienst. Daarom is het in de meeste gevallen slim om bij de start van je onderneming ook een zakelijke website te lanceren.

Hiervoor kun je direct een professioneel bureau inhuren of in eerste instantie zelf een (simpele) website maken. Check voordat je je onderneming inschrijft bij de KvK ook altijd eerst de beschikbaarheid van de beoogde domeinnaam!

Het verplicht toevoegen van streepjes of andere tekens aan je webadres ziet er namelijk minder professioneel uit en kan bovendien invloed hebben op de zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Uitbesteden van je bedrijfsnaam bedenken

Heb je ondanks talloze brainstormsessies, online generatoren of hulp van vrienden en professionals geen geschikte naam gevonden? Dan kun je eens overwegen om je speurtocht uit te besteden aan professionals.

Er zijn bedrijven die zich van de eerste tot de laatste stap bezighouden met het bedenken van het perfecte bedrijfsprofiel, inclusief bedrijfsnaam. Voorbeelden hiervan zijn:

Je bedrijfsnaam uitbesteden maakt het makkelijker en professioneler, maar wél een tikje minder persoonlijk. 

Bedrijfsnaam bedenken: 7 tips

  1. Verzin de naam niet pas als je je bedrijf gaat inschrijven, maar denk er al vroeg over na.

  2. Een goede bedrijfsnaam is kort maar krachtig, duidelijk, enthousiast, simpel, relevant maar verrassend, uniek, lang houdbaar en niet té grappig.

  3. Schakel hulp van je omgeving in voor een brainstorm. Schrijf alles op en ga daarna wegstrepen.

  4. Overtreed geen copyrightregels en misleid niet.

  5. Check de beschikbaarheid op websites, social media en bij de Kamer van Koophandel.

  6. Gebruik hooguit een automatische naamgenerator om in een bepaalde richting te denken. 

  7. Kom je er echt niet uit, overweeg dan een professioneel bureau dat namen bedenkt. 

Wil jij meer tips over het vinden van de perfecte product- of bedrijfsnaam? In deze gratis whitepaper vind je een concreet stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is. Download gratis PDF.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veelgestelde vragen over het bedenken van een bedrijfsnaam:

  • Een bedrijfsnaam bedenken, hoe doe je dat? Wil je een bedrijfsnaam verzinnen voor je onderneming, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? IkGaStarten helpt je met een handig stappenplan. Een bedrijfsnaam bedenken doe je zo!
  • Hoe kan ik een goede handelsnaam bedenken? Veel ondernemers vinden het best lastig om een goede handelsnaam of bedrijfsnaam te bedenken. Download de gratis whitepaper 'pakkende bedrijfsnaam bedenken' van IkGaStarten (PDF) om extra inspiratie op te doen.
  • Hoe verzin je een bedrijfslogo? Een passend logo geeft je bedrijf een gezicht. Je kunt hiervoor een designer in de arm nemen, maar je kunt natuurlijk ook zelf creatief aan de slag gaan. Gebruik deze tips voor een mooi bedrijfslogo in zes stappen.
  • Wat zijn de kenmerken van een goede bedrijfsnaam? Een goede bedrijfsnaam heeft een aantal kenmerken: Herkenbaar, beschrijvend of juist uniek, kort maar krachtig, goed uit te spreken, houdbaar en toekomstbestendig (heb je bijvoorbeeld internationale ambities?) en bovenal: passend bij het bedrijf.
  • Wat is brainwriting? Bij Brainwriting (ook wel braindump genoemd) schrijft elke deelnemer in bijvoorbeeld tien minuten alle ideeën op. Zet een timer en maak die tijd ook vol met schrijven. Weinig nadenken en veel neerpennen, zo kun je de ideale originele bedrijfsnaam bedenken. Een paar regels: Geen enkele bedrijfsnaam is gek of raar, niet bij elkaar afkijken, slechte ideeën zijn ook welkom. Wie weet kom je via een naam die totaal niet bij je bedrijf past, via via tot het idee voor de perfecte bedrijfsnaam.
  • Wat is mindmapping? Bij mindmapping kies je één centrale term, zoals je kernproduct of belangrijkste dienst, je onderscheidend vermogen of een probleem van je klant dat je oplost. Vanuit die term teken je lijnen naar andere verwante termen. Vanaf deze termen kun je natuurlijk ook weer nieuwe termen bedenken, en zo kom je tot een aantal termen die bij jouw bedrijf en product of dienst passen. In plaats van termen kun je hier ook al spelen met mogelijke bedrijfsnamen. Heb je bijvoorbeeld een webshop in benodigdheden voor visserij? Dan is “internet” een term, net als “vissen”. Een mogelijke combinatie is “visnet” of “haakweb”. Door woorden te combineren en te associëren, kun je een passende bedrijfsnaam bedenken.

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten