Zo verzin je een goede bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: waarop moet je letten?

Een bedrijfsnaam bedenken is meer dan alleen een bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Met een goede naam kun je je onderscheiden van de concurrentie. Wel gelden er een aantal (strikte) regels voor handelsnamen.

1. Zoek een passende naam

Het is een natuurlijk beetje afhankelijk van de branche waarin je een bedrijf wilt gaan starten, maar over het algemeen kun je zeggen dat een goede bedrijfsnaam duidelijk is (bij een winkel met de naam Bambino's Babymode ziet de klant in één oogopslag dat hij hier leuke babykleertjes kan vinden) en goed blijft hangen bij de doelgroep.

Daarnaast kan het gezegde 'minder is meer' ook van toepassing zijn op bedrijfsnamen. Hoe korter de naam, des te groter de kans dat mensen de naam makkelijker onthouden.

Welke sector ben je actief?

Ook de mate van originaliteit bij het verzinnen van een handelsnaam is vaak afhankelijk van de sector waarin je straks werkzaam bent. Waar een bakker of begrafenisondernemer doorgaans eerder voor een traditionele naam zullen kiezen, kan een technische startup of freelance vormgever zich eerder een creatieve of ludiekere veroorloven.

Kijk daarom voordat je langsgaat bij de KvK eerst goed om je heen om te zien wat andere ondernemers of professionals in jouw sector doen.

2. Houd je aan de regels

Zoals gezegd gelden er in Nederland een aantal belangrijke voorwaarden voor bedrijfsnamen. Zo moet je voorafgaand aan de inschrijving bij de KvK hebben gecontroleerd of de handelsnaam die jij in gedachten hebt nog wel beschikbaar is. Of dat zo is, zal in veel gevallen onder meer afhangen van de regio en de branche waarin je de onderneming wilt starten.

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat de bedrijfsnaam in geen geval verkeerde verwachtingen mag opwekken, hierin tekens als (), # of ! niet zijn toegestaan en dat de beoogde handelsnaam niet te veel mag lijken op bestaande bedrijfsnamen.

Bestaande merknamen

En dat geldt echt niet alleen voor het kopiëren van landelijke (merk)namen; ook kleinere ondernemers en zzp'ers kunnen protest aantekenen tegen een (product)naam die te veel lijkt op hun bedrijf. Op de KvK-website kun je checken of jouw handelsnaam nog beschikbaar is.

3. Let op de spelling

Stel: een potentiële klant hoort in zijn auto op de lokale radio een spotje voorbijkomen waarin reclame wordt gemaakt voor jouw product of dienst. Zijn interesse is gewekt en eenmaal thuis gaat hij al googelend op zoek naar de website van jouw bedrijf.

Maar heette die praktijk nou:

  • Sportfysiotherapiepraktijk Asepius?
  • Acepus? Assepoes?
  • Of was het toch Ascchepius?

Verwarring alom dus. Niet iedereen weet nu eenmaal dat Asclepius in de Griekse mythologie werd beschouwd als de god van geneeskunde en genezing en zijn naam correct spellen zal voor veel potentiële cliënten al helemaal een uitdaging zijn. 

Daarom doe je er in dit geval verstandiger aan om na te denken over een goede bedrijfsnaam die ook 'makkelijk te googelen' (en dus te spellen) is. Bijkomend voordeel is dat, wanneer je de bedrijfsnaam van de zakelijke website verwerkt in de domeinnaam, dit een positief effect zal hebben op de online vindbaarheid van jouw bedrijf of merk.

4. Houd rekening met jouw doelstellingen

Droom jij van het opbouwen van een internationaal succesvol merk? Dan is het geen gek idee om dit lange termijn-doel in je achterhoofd te houden bij het bedenken van een goede product- of handelsnaam.

De naam moet in dat geval straks makkelijk te vertalen zijn naar andere talen en culturen. Je zou niet de eerste ondernemer die hiermee de plank misslaat en er te laat achterkomt dat zijn naam iets raars betekent in de taal van het land waar hij het product wil gaan aanbieden.

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Wil jij meer tips over het vinden van de perfecte product- of bedrijfsnaam? In deze gratis whitepaper vind je een concreet stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is.

Download gratis PDF

5. Wees niet te ijdel

Hoewel het voor sommige starters een droom is om hun eigen naam aan de startup te verbinden, is dit in de meeste sectoren niet aan te raden. Tenzij de onderneming uitgroeit tot een succesvol familiebedrijf waarin een eventuele opvolger voor de hand lift, maak je je het namelijk op deze manier straks een stuk lastiger om jouw onderneming te verkopen aan een andere partij.

Het is daarom vaak slimmer om jouw producten of diensten om de onderneming te bouwen en deze niet zozeer te koppelen aan je eigen naam.

6. Denk niet te lokaal

Nog een dooddoener: de plaatsnaam van waar jouw bedrijf straks gevestigd is verwerken in de bedrijfsnaam. Ook al ben je van plan om voorlopig alleen op lokaal niveau te opereren: de kans bestaat dat je later wel degelijk jouw werkgebied wilt uitbreiden naar andere regio's.

Maak het jezelf dus niet te lastig en laat eventuele geografische elementen liever geen rol spelen in jouw bedrijfsnaam.

7. Vraag om feedback

Heb je naar aanleiding van al jouw research en onderzoek bij de KvK eenmaal een lijstje opgesteld van potentiële bedrijfsnamen? Dan raden wij je aan deze 'shortlist' eerst voor te leggen aan jouw familie, vrienden, zakelijke netwerk en - indien relevant - bestaande klantenkring.

Vraag of zij hun top 3 kunnen aangeven en bij iedere handelsnaam op het lijst hun associatie en gevoel willen omschrijven. Zo krijg je relatief snel een goed beeld van welke bedrijfsnaam door een brede doelgroep als beste optie wordt beschouwd.

Tot slot: om het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk te houden, kun je voor het verzamelen van alle feedback bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Docs of Surveymonkey.

Lees ook

9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
Een bedrijfsplan in 10 stappen

Bijgewerkt op: 24-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x8
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een van de belangrijkste dingen die je doet bij het starten van een bedrijf? Juist, de naam bedenken. Zo zorg je ervoor dat jouw handelsnaam juridisch gezien aan alle eisen voldoet.

Bedrijfsnaam bedenken: hoe zit dat juridisch?

Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?
Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf
Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.