Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch? - home

Op jacht naar de perfecte bedrijfsnaam: 4 tips

Je bedrijfsnaam is je visitekaartje naar je klant. Hoe vind je een naam die goed bij je bedrijf past en de juiste doelgroep aanspreekt?

1. Organiseer een brainstorm

Misschien heb je al een aardig idee over hoe je je bedrijf graag zou willen noemen, maar het kan nooit kwaad om je horizon te verbreden. Brainstormen is een goede manier om wat verder en 'out of the box' te denken.

Je kunt dit in je eentje doen, maar de ervaring leert dat een groepssessie vaak een positieve invloed heeft op de ideeën. Je komt zo vaak op hele nieuwe ideeën.

Het organiseren van een gezamenlijke brainstorm kan dus net zo goed van belang zijn voor eenpitters als voor twee zakenpartners die samen een onderneming willen opzetten.

Wie nodig je uit?

Nodig voor zo'n creatieve bijeenkomst bij voorkeur verschillende mensen uit uw netwerk (zakelijk en privé) uit. Zowel je zakenpartners, (ex-)collega's, familieleden als vrienden kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan dit proces.

Tip: Idealiter bestaat een brainstormgroep uit zo'n vijf tot acht deelnemers.

Naast de meest voor de hand liggende personen is het verstandig om hiervoor ook een of twee externe deskundigen uit te nodigen. Denk aan een copywriter of een goede vriend die creatief is met woorden.

2. Let op de klank

Heb je een lijstje genoteerd met goede kanshebbers? Kijk dan eens naar hoe deze potentiële handelsnamen klinken. Denk daarbij niet alleen aan het mogelijke beeld dat de naam in kwestie bij de ontvanger oproept. Ook bij het uitspreken of opschrijven ervan kunnen mogelijk problemen ontstaan.

Denk aan een klant die je spotje op de radio hoort, vervolgens online op zoek gaat naar de website van uw bedrijf. Als die je bedrijfsnaam verkeerd heeft begrepen, kan het gebeuren dat hij/zij bij je concurrent uitkomt.

Misverstanden

Een onduidelijke handelsnaam kan dus ertoe leiden dat je klanten misloopt en dat is natuurlijk zonde. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je je handelsnaam talloze keren per dag uitspreekt.

whitepapers voor starters

Starten? Wij helpen je graag

Hulp nodig bij je businessplan, het bedenken van een bedrijfsnaam, je uurtarief of het opzetten van een administratie? Lees dan onze whitepapers.

Download gratis PDF's

Bijvoorbeeld wanneer je je voorstelt tijdens een netwerkbijeenkomst of zakenlunch, tijdens telefoontjes met potentiële zakenpartners of opdrachtgevers en bij het aannemen van de telefoon.

Als je dan iedere keer moet uitleggen hoe je je bedrijfsnaam goed uitspreekt of spelt, is dat niet alleen vermoeiend voor jezelf, maar hebben potentiële klanten mogelijk datzelfde probleem.

Internationale naam

Mocht je internationale ambities hebben, is het ook van belang dat je rekening probeert te houden met de betekenis en uitspreekbaarheid van de naam van uw bedrijf, product of dienst in een andere taal.

Je zou niet de eerste ondernemer zijn die de naam bij een internationale expansie moet aanpassen om gênante situaties te voorkomen.

Zo was er een tijdje geleden een Franse fabrikant die zijn kaasmerk Kiri wilde aanbieden in het Midden-Oosten en toen pas ontdekte dat 'Kiri' in het Perzisch rot of ranzig betekent.

3. Een logische naam is niet altijd de beste keuze

Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, kan het marketingtechnisch gezien een slimme keuze zijn om niet voor de meest voor de hand liggende naam te gaan.

Een bloemist of stukadoor doet er veelal goed aan om een traditionelere bedrijfsnaam te kiezen. Maar een zelfstandige professional in de creatieve industrie of iemand met een technologische of innovatieve startup heeft doorgaans meer baat bij een hip klinkende of intrigerende handelsnaam.

4. Zorg dat de naam aan de voorwaarden voldoet

Werpt al dat brainstormen en creatief denken eenmaal zijn vruchten af en heb je een potentiële goede bedrijfsnaam op papier staan? Dan is de tijd gekomen om te controleren of de naam in kwestie wel aan de voorwaarden voldoet. In Nederland zijn hierop namelijk een aantal belangrijke regels van toepassing.

Zo moet je, voordat je je officieel kunt inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), eerst hebben gecontroleerd of de gewenste handelsnaam nog beschikbaar is en of je naam niet te veel lijkt op die van een ander bedrijf.

Lanceer je website

Potentiële klanten en opdrachtgevers zoeken tegenwoordig in eerste instantie online naar informatie over je product of dienst. Daarom is het in de meeste gevallen raadzaam om ten tijde van de start van je onderneming ook een zakelijke website te lanceren.

Hiervoor kun je direct een professioneel bureau inhuren of in eerste instantie zelf een (simpele) website maken. Check voordat je je onderneming inschrijft bij de KvK ook altijd eerst de beschikbaarheid van de beoogde domeinnaam.

Het verplicht toevoegen van streepjes of andere tekens aan je webadres ziet er namelijk minder professioneel uit en kan bovendien invloed hebben op de zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Lees ook

Hoe zet je een product in de markt?
De juiste doelgroep bepalen doe je zo

Bijgewerkt op: 12-04-2019

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.