originele bedrijfsnaam bedenken

Originele bedrijfsnaam bedenken: hoe doe je dat?

Een originele bedrijfsnaam bedenken is best lastig. Hoe verzin je een sterke, herkenbare naam voor je bedrijf wanneer je net start met je onderneming? Deze tips helpen je op weg.

Meteen naar de juiste stap? Klik hieronder. 

Originele bedrijfsnaam bedenken, waarom?

Puma, Coca Cola, Rabobank. Aan een bedrijfsnaam herken je het bedrijf en weet je meteen met wie je te maken hebt. Zo geldt dat ook voor mensen die jouw toekomstige bedrijf gaan herkennen.

Je bedrijfsnaam is je visitekaartje naar je klanten toe. In deze naam ligt jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Vanuit je bedrijfsnaam kun je werken aan je positionering in de hoofden van je (potentiële) klanten.

Kenmerken van een goede bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam heeft een aantal kenmerken:

  • Herkenbaar
  • Beschrijvend of juist uniek
  • Kort maar krachtig
  • Goed uit te spreken
  • Houdbaar en toekomstbestendig (heb je bijvoorbeeld internationale ambities?)
  • Bovenal: passend bij het bedrijf

Je bedrijfsnaam moet passen bij je product, je onderneming en bij jou als ondernemer. 

Bedrijfsnaam verzinnen met creatieve brainstorm technieken

Gelukkig zijn er een aantal brainstorm technieken waarmee je een goede bedrijfsnaam kunt bedenken.

In een brainstorm wissel je ideeën uit met een aantal mensen. Dit kun je met een compagnon of toekomstige werknemers doen, maar betrek ook juist met mensen die wat verder van je bedrijf af staan. Nog beter: brainstormen met kritische mensen, die je scherp houden.

Sterker starten? Ga op zoek naar je tegenpool voor nieuwe en verrassende inzichten.

Bedrijfsnaam verzinnen met brainwriting

Bij Brainwriting (ook wel braindump genoemd) schrijft elke deelnemer in bijvoorbeeld tien minuten alle ideeën op. Zet een timer en maak die tijd ook vol met schrijven. Weinig nadenken en veel neerpennen, zo kun je de ideale originele bedrijfsnaam bedenken.

Een paar regels:

  • Geen enkele bedrijfsnaam is gek of raar
  • Niet bij elkaar afkijken
  • Slechte ideeën zijn ook welkom.

Wie weet kom je via een naam die totaal niet bij je bedrijf past, via via tot het idee voor de perfecte bedrijfsnaam.

Na de tien minuten bespreek je de potentiële namen met elkaar. Aanvullen en nieuwe ideeën opperen mag, discussiëren of afkraken niet. Met een selectie van alle ideeën kun je vervolgens aan de slag om tot de juiste keuze te komen.

Originele bedrijfsnaam bedenken met mindmapping

Bij mindmapping kies je één centrale term, zoals je kernproduct of belangrijkste dienst, je onderscheidend vermogen of een probleem van je klant dat je oplost. Vanuit die term teken je lijnen naar andere verwante termen.

Vanaf deze termen kun je natuurlijk ook weer nieuwe termen bedenken, en zo kom je tot een aantal termen die bij jouw bedrijf en product of dienst passen. In plaats van termen kun je hier ook al spelen met mogelijke bedrijfsnamen.

Voorbeeld mindmapping

Heb je bijvoorbeeld een webshop in benodigdheden voor visserij? Dan is “internet” een term, net als “vissen”. Een mogelijke combinatie is “visnet” of “haakweb”. Door woorden te combineren en te associëren, kun je een passende bedrijfsnaam bedenken.

De termen kun je met alle deelnemers samen bedenken, of je maakt een mindmap per persoon. Houd ook bij deze techniek een bepaalde tijd aan, zodat je niet verstrengeld raakt in verwante termen die uiteindelijk niets meer met jouw bedrijf te maken hebben.

Deze typen ondernemers kun jij aanhaken bij je brainstorm.

Superheld en andere perspectieven

Een originele manier om je bedrijfsnaam te verzinnen is het gebruik van een superheld. Wat als je een superkracht had en kon vliegen als Superman, of geen financiële grenzen had zoals Batman? Wat voor ideeën komen er dan boven?

Daarnaast kun je de uitdaging (een originele bedrijfsnaam verzinnen) bekijken vanuit een ander perspectief. Leef je eens in je potentiële klant of doelgroep in: wat zou hem of haar aanspreken? Of stel jezelf voor als een persoon of ondernemer die jij bewondert. Welke namen zou deze persoon bedenken?

Voorwaarden voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet hij uniek zijn, je kunt bij het Kamer van Koophandel checken of de naam die jij hebt bedacht nog beschikbaar is.

Je originele bedrijfsnaam mag niet te veel lijken op namen van concurrenten. Ook mag je geen misleidende naam gebruiken, met bijvoorbeeld BV erin als je een eenmanszaak hebt.

Bekijk ook de Checklist bedrijfsnaam bedenken

Beperkt aantal leestekens gebruiken

Daarnaast mag je maar een aantal leestekens gebruiken, alleen de leestekens @ & + - zijn toegestaan in je bedrijfsnaam. Als laatste is het handig om vooraf te checken of de domeinnaam met jouw bedrijfsnaam erin ook beschikbaar is. Het zou zonde zijn als je jouw bedrijfsnaam niet in de url van je website kunt verwerken.

Bijgewerkt op: 08-02-2021

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een van de belangrijkste dingen die je doet bij het starten van een bedrijf? Juist, de naam bedenken. Zo zorg je ervoor dat jouw handelsnaam juridisch gezien aan alle eisen voldoet.

Bedrijfsnaam bedenken: hoe zit dat juridisch?

Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?
Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch?

Het claimen van intellectueel eigendom bij een innovatief product of origineel ontwerp kan jouw idee wettelijke bescherming bieden. In dit artikel legt BBIE uit wat de mogelijkheden zijn.

Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart
Intellectueel eigendom: zo breng je het in kaart

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.