Succesvolle Nederlandse start-ups: Yoghurt Barn

5 fouten van succesvolle start-ups

Op IkGaStarten lees je regelmatig over succesvolle Nederlandse start-ups, zoals Yoghurt Barn. Minstens zo inspirerend als hun do's zijn de don'ts. De valkuilen waar deze ondernemers intrapten zijn herkenbaar, geruststellend én leerzaam. Deze 5 beginnersfouten hoef jij niet meer te maken. 

1. Alles zelf doen: van belasting tot een pakketje bezorgen

Het succes van food retailer Yoghurt Barn is zichtbaar in veel grote steden. De koffie- en yoghurtbar begon in 2012 met één vestiging in Utrecht. Nu zijn het er 12 en het bedrijf groeit nog steeds. Mede-oprichter Wouter Staal liep in het begin wel in een typische startersvalkuil: te veel zelf willen doen.

Het klinkt logisch om zaken als de belasting en schoonmaak eerst zelf te doen, want je lijkt er geld mee te besparen. Je kunt hierin doorslaan, waardoor je kostbare energie verliest aan dingen waar je niet goed in bent. Zo reed Wouter Staal de eerste maanden soms twee keer in de week naar de Sligro om daar zijn spulletjes op te halen. “We hadden bedacht dat we bezorgen te duur vonden. Verkeerde zuinigheid, zeg ik nu. Dit kostte ons namelijk wel steeds een halve dag.” 

2. Te veel tijd voor het idee, te weinig voor sales

De Quooker, de kraan waar direct kokend water uitkomt, is niet meer weg te denken uit veel huishoudens. Een start-up kun je dit familiebedrijf na 30 jaar niet noemen, maar de begintijd van dit bedrijf is exemplarisch voor veel startende ondernemingen. Zo snel als er kokend water uit de kraan komt, zo langzaam kwam het succes.

Bij Quooker ging in die eerste jaren de meeste energie naar het product. Natuurlijk moet je heel veel investeren in productontwikkeling en innovatie. Bij Quooker ging aanvankelijk bijna alle geld en tijd naar ontwikkeling en octrooirechten. Dat woog niet op tegen de bescheiden omzet. De commerciële kant van het bedrijf kreeg te weinig aandacht, terwijl consumenten echt moesten wennen aan dit product. Was het wel veilig en nodig?

Een belangrijke omslag kwam toen de zoons van oprichter Henri Peteri in het bedrijf aan de slag gingen. Eerst Niels Peteri, de zelfbenoemde 'Willy Wortel' van Quooker, daarna Walter als onmisbare commerciële man. Sinds deze eeuw gaat het perfectioneren van het product hand in hand met sales. Inmiddels zijn er in Europa meer dan 560.000 kranen verkocht.

Advertorial Kennis - Cijfers en trends

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

3. Je product te goedkoop of gratis in de markt zetten

Test zo snel mogelijk of er mensen zijn die voor jouw product willen betalen. Zijn die er niet? Dan is er iets mis met je idee.' Dat is de lesson learned van Janneke van den Heuvel van Trylikes. Met Trylikes krijgen retailers realtime feedback van klanten.

Van den Heuvel startte met haar compagnon eerder met een ander online platform voor de kinderopvang. Haar potentiële klanten waren heel enthousiast, maar uiteindelijk bleken zij geen budget te hebben of te willen vrijmaken voor de software. Wees voorzichtig met grote korting of gratis onderdelen, want je klant gaat daarna niet snel het volle pond betalen. Van den Heuel: "Wij waren hier bij ons eerste online platform te scheutig mee." Lees meer over de kostprijsberekening voor je product. Werk je op basis van een uurtarief? Zorg dat dit ook direct goed en marktconform is. Download onze gratis PDF: bereken je ideale uurtarief

4. Denken dat iedereen meegroeit met je onderneming  

Merijn Everaarts van de Dopper, het hervulbare flesje voor kraanwater, maakte een fout die veel starters maken: te lang blijven werken met de mensen met wie je gestart bent. Als je snel groeit, heeft je bedrijf soms andere mensen nodig. Bijvoorbeeld met meer vakkennis of een andere expertise: "Terugkijkend had ik eerder de juiste professionals om me heen moeten verzamelen."

Het belang van goed personeelsbeleid bevestigt ook Arjanneke Teeuw van Healthy People, het bedrijf dat met o.a. granaatappelsap het fruitschapschap van grote supermarkten veroverde: "Ik ben daar in het begin wat te lichtvaardig mee omgegaan en dat heeft de nodige problemen opgeleverd. Verkeerde mensen op verkeerde plekken bijvoorbeeld. Nu snap ik dat je daar meer tijd aan moet schenken." 

5. Je laten overrompelen door investeerders

Het is de heilige graal voor veel start-ups: een investeerder die je onderneming een flinke kapitaalinjectie geeft. Veel succesvolle start-ups hebben het geluk dat zij een investeerder vinden die naast geld ook veel know-how en advies meeneemt.

Een aantal start-ups merkt na die eerste roes dat je niet alle adviezen klakkeloos moet opvolgen en dat je de eigen koers moet bewaken. Lydian Zoetman van Jopenbier vertelt dat zij gezegend zijn met zeer waardevolle adviseurs, maar het blijft belangrijk dat je blijft vertrouwen op je eigen visie: "Blijf dicht bij jezelf en doe waar je goed in bent. En zeg nee als je ergens niet achter staat."

Bovenstaande tips komen uit de IkGaStarten-uitgave Start-up Stories. Lees ook onze online startersverhalen

Gepubliceerd op:
22-08-2017

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.