8 x geld verdienen aan trends

7 min  leestijd
9.030
Auteur: Roy Timmerman
Trends om geld mee te verdienen

Digital detox, duurzaam wonen en autorijden of zelfs de Georgische keuken: gebruik trends als pijlen naar jouw gat in de markt. Gebruik ze om je idee, bedrijfsplan of verdienmodel aan te scherpen. Laat je inspireren door 8 trends, met voorbeelden van succesvolle startups.

Je hoeft niet tien stappen voor te lopen om te profiteren van trends. Signaleer gewoon wat nu speelt en hoe je daar gebruik van kan maken. Een gat in de markt kan een concreet product zijn waar juist nu behoeft aan ontstaat, maar ook iets wat inspeelt op een gevoel of ervaring die populair is. Ook kun je trends gebruiken om bijvoorbeeld je verdienmodel aan te scherpen. Denk aan hippe bedrijven die Als het maar de behoefte van de klant vervult. We bespreken hieronder 8 trends waar je geld aan kunt verdienen.

1. Revolutie op de weg: nieuwe mobiliteit 

Je hoeft geen Elon Musk te zijn om geld te verdienen aan trends in vervoer. Duurzame mobiliteit staat de komende decennia hoog op de politieke agenda. De zelfsturende auto komt eraan en de e-bike is inmiddels mainstream. 

Neem geregeld een uurtje de tijd om te bekijken welke trend jouw idee of bedrijfsplan kan aanscherpen 

Merijn Everaarts voelde in 2008 haarfijn de duurzame trend aan en introduceerde de Dopper, het hervulbare flesje dat Nederland heeft veroverd. Nu heeft hij zijn pijlen gericht op vervoer met een nieuw initatief: Flow. Zijn doel: minder uitstoot, efficiënter gebruik en dus minder auto's op straat. Dit alles door het delen van electrische - straks zelfrijdende - auto's.

Een ander duurzaam initiatief, dat al verder is ontwikkeld, is de elektrische brommer van Norbert Offermans. De Limburgse ondernemer dook met zijn bedrijf MEIJS Motorman in het elektrische gat in de vervoersmarkt. Met zijn duurzame brommers maakt hij elektrisch rijden ‘stil, schoon, hip en leuk’. Een stille brommer met retrolook. Opladen en rijden maar.

2. Digitale overload en tijdgebrek

Cijfers en Trends Rabobank

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Consumenten en bedrijven worstelen ermee: de digitale overload. Hoe verleid je consumenten met alle concurrentie. Een trend blijft: versimpel het leven met slimme digitale oplossingen. 

Versimpelen
SendCloud voerde afgelopen jaar de ranglijst van snelst groeiende bedrijven van Nederland aan, met een groei van bijna 5000 procent. De oprichters van SendCloud ontwikkelden een tool waarmee webwinkels het verzend- en retourproces makkelijker en sneller kunnen laten verlopen. Veel webwinkeliers worstelen met dit tijdrovende proces. Het bedrijf uit Eindhoven verzon daar een oplossing voor. 

5000% SendCloud versnelt een tijdrovend proces voor webwinkeliers en werd een van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland.

Digital detox
Wat ook hot blijft: hoe ga je de informatie-overload te lijf? Mensen staan ‘altijd aan’ en zoeken naar rustmomenten. Veel consumenten willen af en toe even afkicken van alle nieuwsbrieven, sites en social media. Een ''digital detox'. Meditatie-apps als Headspace en app-blockers als Off-time zijn populair. Ook bij de branding van je product kun je zo'n trend benutten. Wat draagt jouw product bij aan de behoefte aan een digital detox?

3. 3D-service

Iedereen heeft het druk (werk, kinderen, sociaal leven, sport, vriendschappen, social media) en steeds meer mensen kiezen bewuster. En op het tijdstip dat het hen uitkomt. Geen liniair televisie kijken, maar uitgesteld kijken of via streamingsdiensten als Netflix. Meer quality time voor zichzelf en voor het gezin en daar kun je als ondernemer in voorzien. Bied service en ontzorg de klant of consument.

Kijk goed naar jouw verdienmodel waar de mogelijkheden liggen om extra service te bieden.

Je kunt op alle manieren inspringen op de trend om je leven te versimpelen. Denk ook aan alle 3D-oplossingen met hulp van de Internet of Things (IOT). Het bekendste voorbeeld is de robotstofzuiger. Ook als je geen technologisch bedrijf wilt starten, kan dit een interessante trend zijn. Hoe zorg je dat je met je product een service verleent waar mensen juist nu behoefte aan hebben?Hoe zorg je dat je verhaal daar goed bij aansluit? Zoals Rituals dat van douchen een ritueel maakt; boodschappen thuisbezorgen (Picnic) of een mobiele fietsenmaker. Kijk goed naar jouw verdienmodel waar op dit gebied  (service)mogelijkheden liggen. 

4. Groei: economische trends

Wanneer de economie groeit, is er meer ruimte om te investeren. Dit geldt zowel voor ondernemers als consumenten. Bij economische meewind vervangen ondernemers hun  bedrijfsmiddelen. Consumenten durven spaargeld te investeren: in een nieuwe dakkapel of auto bijvoorbeeld. Of kopen nu luxere producten om zichzelf te verwennen. Bekijk de sectorprognoses voor kansen per sector. 

In economische voorspoed kun je hier op inspringen als ondernemer. Rituals is een van de snelst groeiende bedrijven van de afgelopen jaren. Het beautymerk positioneert zich als luxe- en prestigemerk, tegen betaalbare prijzen. Met een slimme merkbeleving: maak van je dagelijkse handeling (in dit geval wassen of douchen) een ritueel.

Thomas Deters verkoopt met zijn webwinkel Azalp ‘betaalbare luxe voor huis en tuin’. Van blokhutten tot sauna’s en tuinstoelen. Met een brede doelgroep: van Jan Modaal tot de buurman van Gordon.  

5. Wereldtrends

Zorg dat je globale trends snel herkent of ontdekt en vertaal dit naar de lokale markt zodat je trendsetter in Nederland bent.

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Wouter Staal van Yoghurt Barn die op vakantie in Sevilla een hype rond frozen yoghurt signaleerde. Hij scherpte het idee aan naar de Nederlandse (en Noord-Europese) markt en binnen jaar openden Wouter en zijn vrouw hun eerste winkel. Inmiddels hebben ze twaalf winkels door heel Nederland.

Op het gebied van food zijn er altijd hypes te ontwaren waarmee je iets nieuws kunt beginnen of waarop je kunt meeliften. De afgelopen jaren waren dat bijvoorbeeld grillen op een Green Egg; hamburgertenten met robuuste inrichting, krijtbord, kartelmessen en ludieke (burger)namen en natuurlijk eten met minder gluten, suiker en koolhydraten.

De komende jaren voorspellen trendwatchers dat veel trends volgen op die we al kennen. Dus nog meer bijzondere graansoorten (de next quinoa); hapjes uit de laatste 'onbekende' keukens zoals die van Georgië en diëten zoals het ketogene dieet, veganistisch eten en gepersonaliseerd diëten (gebaseerd op je genen). 

6. Je why: waarom bestaat je bedrijf? 

Met een goed verhaal scoor je beter. Waarom besta je? Met welk probleem help je je klant? Welk gevoel levert je bedrijf bij hem of haar op? Hoe beter je verhaal, hoe meer kans dat je klant een fan of ambassadeur wordt.

Een voorbeeld is Moyee coffee, een snelgroeiend Nederlands bedrijf dat een fair chain model introduceerde. Niet alleen fair trade dus, dat zich richt op grondstoffen (koffiebonen), maar op de hele keten, inclusief het branden van de bonen op de locatie waar de bonen geoogst worden – in het geval van Moyee coffee in Ethiopië. Ook hebben ze een trendy verdienmodel, namelijk het abonnementenmodel. Klanten krijgen per post, op vaste momenten, een nieuwe voorraad koffie. 

7. Internet of things - next level

De CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas vond afgelopen januari plaats en wie geïnteresseerd is in de laatste tech trends moet daar beslist eens heen. Dit jaar werd de beurs gedomineerd door Artificial Intelligence, robots, zelfrijdende auto’s en ontwikkelingen rond de smart city.

Een van de pioniers van Nederland op dit gebied is Niek de Jong van Sustainder. Hij maakt slimme armaturen voor lantaarnpalen. Licht is volgens hem pas het begin, zo vertelde hij afgelopen jaar tijdens een van de bijeenkomsten van Startup Now: ‘de lantaarnpalen worden de ogen en oren van de smart city’. Hier lees je meer inspirerende verhalen over hoe je zo’n idee in de praktijk aanpakt.

8. De spaarlamp voorbij: 10 x duurzamer

Innovaties die Nederland helpen bij de energietransitie zijn goud waard. Dit is al veel langer een trend en toch zijn er nog heel veel kansen. Ook voor startende ondernemers. Wat de komende jaren extra aandacht krijgt: gas besparen. Het probleem daarbij: de overstap naar gasloos wonen en werken is meestal echt kostbaar en ingrijpend. Dit vraagt om een combinatie van creatieve, innovatieve oplossingen. Geen duurzame tweak, maar 

Denk aan alles van communicatie. slimme berekentools en isolatie tot compleet nieuwe installaties. 

Florian Schneider dook met zijn bedrijf Nerdalize in die trend om specifiek naar gas besparen te kijken. Zij gebruiken de warmte van servers om huizen te verwarmen. In dit startersverhaal lees je hoe ze op dit idee kwamen en over hun vliegende start. 

Veel consumenten en bedrijven weten dat ze 'iets' moeten, maar weten niet wat. Hoe kun je helpen om die dilemma's op te lossen? Er zijn dus ook heel veel kansen op het terrein van de randvoorwaarden. Voor een goed, groen plan, is vaak ook geld. Er zijn subsidies voor groene innovaties, zoals de Subsidie Hernieuwbare Energie en bij de Rabobank kun je informeren naar de Groenfinanciering.  

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten