Business model canvas invullen: stappenplan

Business model canvas invullen: een stappenplan

Als startende ondernemer kun je een ondernemingsplan maken, maar je kunt ook het Business Model Canvas invullen om je ideeën op papier te zetten. Het BMC bestaat uit 9 onderdelen, we nemen je mee in elk onderdeel.

In dit artikel beschrijven we de negen stappen om het Business Model Canvas helemaal in te vullen. Direct naar een stap? Klik op de link hieronder!

  1. Klantsegmenten
  2. Waardepropositie
  3. Kanalen
  4. Klantrelaties
  5. Inkomstenstromen
  6. Kernactiviteiten
  7. Belangrijkste middelen
  8. Partners
  9. Kostenstructuur

Business Model Canvas: uitleg

Eerst een korte uitleg voordat je begint met het Business Model Canvas invullen. Het model bestaat uit negen onderdelen en gebruik je om de plannen voor je onderneming in kaart te brengen. Na het invullen van het BMC heb je over alle belangrijke onderdelen nagedacht. Zo maak je een sterke start!

  • Tip! Vul het canvas samen met collega’s of kennissen in. Met een extra paar ogen kom je tot een vollediger beeld.

In het Business Model Canvas komen dan ook alle onderdelen uit het ondernemingsplan aan bod. In dat plan beschrijf je – net als in het BMC– onder andere:

  • Aan welke doelgroep (klantsegmenten),
  • Je met welke producten of diensten (kernactiviteiten),
  • Je welke waarde gaat toevoegen (waardepropositie).

Ook de onderdelen uit het financiële plan komen aan bod, namelijk in de laatste twee stappen. Goed om te weten: het invullen van het Business Model Canvas gaat niet van links naar rechts.

1. Klantsegmenten

Allereerst bepaal je op welke klanten jouw bedrijf zich gaat richten. Zorg ervoor dat je je doelgroep duidelijk segmenteert. Durf keuzes te maken: met een te brede doelgroep kun je je klant niet optimaal bedienen.

Beschrijf ook aan welk van je klantsegmenten je het meest verdient. Geldt bijvoorbeeld de 80/20-regel? Verdien je 80% van je inkomsten aan 20% van je klanten? Goed om te noteren!

2. Waardepropositie business model canvas

Heel belangrijk: welke waarde voeg jij toe voor je klant? Hoe maakt jouw product of dienst het leven van je klant makkelijker, leuker, goedkoper, etc.? Welke probleem los je op? Of vervul je een behoefte? Dit is je waardepropositie.

Als je verschillende klantsegmenten hebt, kan het zijn dat die ook verschillende behoeften hebben. Noteer dan ook de waardepropositie per klantsegment. Hiermee zie je duidelijk op welke verschillende manieren je product of dienst waardevol is.

3. Kanalen

Je weet nu aan wie (stap 1) je welke waarde (stap 2) gaat bieden. Maar hoe bereik je die doelgroep? Dat beschrijf je in stap 3. Hier noteer je de volledige klantreis, ook wel customer journey. Hoe leert een nieuwe klant jou voor het eerst kennen? Is dat op social media, of via mond-tot-mond?

En hoe krijgt die vervolgens informatie over je product? Op je website, of heb je een flyer? Hoe schaft de klant je product of dienst aan, is dat online in je webshop of heb je een fysieke winkel? Of verkoop je een dienst en verstuur je een offerte?

Touch points in je verschillende kanalen

Zorg ervoor dat al deze touch points optimaal zijn ingericht. Elk contactmoment kan er namelijk voor zorgen dat je potentiële klant je helemaal te gek vindt! Of ervoor zorgen dat die afhaakt. En dat wil je natuurlijk niet.

En bedenk: een appje van iemand uit je netwerk is al een contactmoment, ook als het niet direct om je product of dienst gaat. Zorg ervoor dat je omgeving weet op welke manier jij waarde kunt bieden.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

4. Klantrelaties

Op alle contactmomenten, dus via alle kanalen, bouw je een klantrelatie op. Voor de verschillende klantsegmenten – en voor de verschillende contactmomenten – beschrijf je hoe de klantrelatie gaat versterken.

Daag jezelf uit om hier creatief in te zijn. Je hoeft geen grote marketingcampagne op te zetten om een relatie op te bouwen. Met een attentie op verjaardagen of een oprecht gesprek kun je al ver komen.

Ken je je klanten niet persoonlijk, omdat je een grote doelgroep bereikt? Dan is social media een goede manier om veel klanten te laten weten waar jij waarde kan bieden. Je posts hoeven niet altijd commercieel te zijn. Juist met een boodschap die niet direct over je product gaat, bouw je een relatie op.

5. Inkomstenstromen

De waarde die je toevoegt heeft natuurlijk een prijs. Een van je doelen is immers om geld te verdienen met je bedrijf. Bij stap 5 beschrijf je dus je verdienmodel en je prijsstrategie. Is jouw prijs gebaseerd op die van concurrenten of op de kostprijs?

Als je eenmaal een verkoopprijs (of uurprijs) hebt bepaald, is het ook goed om te noteren hoeveel geld je denkt te verdienen. Wat levert jouw verdienmodel je op? Noteer dit weer per klantsegment. Dan zie je meteen: welk type klant is verantwoordelijk voor het grootste deel van jouw omzet?

6. Kernactiviteiten

Je hebt nu opgeschreven welke waarde je biedt en aan wie, maar hoe ga je dat doen? Wat zijn je dagelijkse bezigheden om die waarde aan je klant te leveren? Welke activiteiten doe je zelf en welke besteedt je uit? Hoe richt je je productieproces zo efficiënt mogelijk in?

Beschrijf hier niet alleen de directe werkzaamheden maar ook je indirecte taken. Als bakker bak en verkoop je brood, maar je moet ook zorgen dat je klanten jou weten te vinden dus bedenk je wekelijkse acties. Ondertussen optimaliseer je de recepten en zoek je nieuwe leveranciers. Dit doe je allemaal om waarde te blijven toevoegen.

7. Belangrijkste middelen: key resources

Om te ondernemen heb je middelen nodig, die worden in het Business Model Canvas aangeduid als ‘key resources’. Dit zijn fysieke bedrijfsmiddelen zoals machines, voorraad of je laptop. Maar hieronder vallen ook menselijke middelen, dus de kennis en ervaring van jou en je personeel.

En wat te denken van je data, waarmee je je klanten nog beter van dienst kunt zijn? En gebruik je als zzp’er bepaalde software pakketten die essentieel zijn voor jouw dienstverlening? Alles wat jou helpt om je bedrijf zo goed mogelijk te runnen, kun je zien als resource.

8. Samenwerkingen met strategische partners

Ondernemen kun je niet alleen. Je hebt bijvoorbeeld leveranciers nodig, of bepaalde netwerken waarin je nieuwe klanten vindt. De belangrijkste partners noteer je hier in deze achtste stap.

Daag jezelf ook uit om creatief te zijn. Welke mogelijke partners zouden jou verder kunnen helpen? Schakel je zzp’ers in om je te ondersteunen? Kun je nieuwe producten of diensten verzinnen als je samenwerkt met anderen?

9. Kostenstructuur

Je middelen en activiteiten kosten natuurlijk geld. Daarom noteer je – naast de inkomstenstromen – de kostenstructuur. Het gaat hier niet per se direct om de bedragen, maar het geeft je een globaal beeld waar je geld naartoe gaat.

Alle items die je hier noteert, zijn essentieel voor het leveren van waarde aan jouw klant. Zijn ze dat niet? Dan is het een mogelijkheid om daarop te besparen.

Voorbeeld business model canvas

Misschien wil je eerst nog een ingevuld voorbeeld canvas bekijken voordat je zelf aan de slag gaat. In het aanvullende artikel hebben we het business canvas ingevuld voor Spotify. In het plaatje hieronder zie je het ingevulde model, klik door om verder te lezen.

Business Model Canvas voorbeeld SpotifyBMC en het ondernemingsplan

Na het invullen van het businessmodel canvas kun je dus direct aan de slag met je ondernemingsplan. Waarom zou je allebei maken? Het BMC is vooral een hulpmiddel, waarmee je op een makkelijke manier je plannen beschrijft. Je kunt het ingevulde canvas met anderen delen, maar meestal houd je het intern.

Het ondernemingsplan schrijf je juist vooral voor externe partijen, bijvoorbeeld als je financiering zoekt. De bank of een investeerder vraagt dan om een goed onderbouwd bedrijfsplan.

Nog sneller je ondernemingsplan schrijven? Maak gebruik van gratis voorbeelden voor verschillende branches.

Bijgewerkt op: 10-09-2021

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.