De start van Marloes van Oorschot en Larissa Stevenaar | Pittige Dames Foodtruck

Bijgewerkt op 04 juni 2017
9 min  leestijd
3.682
Auteur: Heleen Ronner
Foodtruck kopen horeca

Koken en eten is al jaren de passie van Marloes van Oorschot (24) en Larissa Stevenaar (23). Vorig jaar maakten de vriendinnen hun droom waar: ze kochten een foodtruck en reizen sindsdien als de ‘Pittige Dames’ festivals af. “Elk weekend zijn we blij dat we weer op pad mogen.”

Naam: Marloes van Oorschot en Larissa Stevenaar
Bedrijf: Pittige Dames Foodtruck
Actief in: Foodbranche
Gestart in: 2016
Website: www.pittigedames-foodtruck.nl

Nee, een foodtruck kopen via Marktplaats zullen ze waarschijnlijk nooit meer doen. Het was ook een impulsieve aankoop; de tijdsdruk was hoog en waren direct verliefd op die oude camper. Al op de terugweg stonden ze met pech langs de kant van de weg.

Ach, zo zeggen Larissa en Marloes, ze waren enthousiast, jong en toen nog naïef. Dan neem je weleens impulsieve beslissingen. Nu alle problemen zijn opgelost kunnen ze er hardop om lachen. Alles wat in de truck kon worden vervangen, werd vervangen en inmiddels is de omgebouwde oude camper hun grote trots: een stoere foodtruck die helemaal past bij de Pittige Dames.

“Knokken, doorgaan en er voor 100 procent in geloven, dan komt het allemaal goed.”

Tijdens ons gesprek wordt duidelijk dat ondernemen een proces is van trial and error. Marloes: “We hebben heel veel leermomenten gehad.” De belangrijkste les van de dames uit het Brabantse Vlijmen: “Knokken, doorgaan en er voor 100 procent in geloven, dan komt het allemaal goed.”

Hoe verliep jullie start?

Marloes: “Onze eerste klus was vorig jaar tijdens Koningsnacht en omdat onze bus het toen nog niet helemaal deed, werden we ernaar toe gesleept. Dat was een vreemd begin. Er stond gelukkig direct een rij voor onze truck. Het was spannend, maar het voelde tegelijkertijd heel natuurlijk. Koningsdag zelf was een domper, het was ontzettend slecht weer.”

Larissa: “Dat was gelijk een goede les: als het slecht weer is kan je omzet dramatisch uitpakken.”

 

Image
Foodtruck starten

Welke leermomenten hebben jullie nog meer gehad?

Marloes: “Het menu is nu totaal anders dan in het begin.”

Larissa: “Als we iets lekker vonden, gingen we het verkopen. Dat pakte niet altijd even goed uit.”

Marloes: "We hadden veel impulsieve ideeën die we al uitvoerden voordat we de kosten hadden berekend. Het waren veel luxe maaltijden, maar in een dorp verkoop je andere dingen dan op een foodtruckfestival."

Larissa: “Als de gerechten niet aansluiten bij je doelgroep, kan je leuk op die plek staan met je foodtruck…”

Marloes: “Maar verkoop je niks.”

Leermoment: "We hadden impulsieve ideeën die we uitvoerden voordat we de kosten hadden berekend. Of maaltijden die op een foodtruckfestival wel lopen, maar in een dorp niet."

Larissa: “Dat zijn leermomenten geweest. Ondertussen weten we welke gerechten bij de doelgroep passen, dat heeft deze zomer ook goed uitgepakt.”

Marloes: “We hebben nu een vast menu van zo’n tien gerechten. Dat hebben we ook laten testen door een consumentenpanel. Daar pikken we dan ieder weekend zo’n vijf of zes gerechten uit die geschikt zijn voor het festival waar we heen gaan.”

Wat is de grootste valkuil geweest?

Larissa: “Onze impulsiviteit. We zijn allebei nog hartstikke jong, enthousiast over alles en vorig jaar ook nog wel naïef. We pakten alles aan, ook grote opdrachten. We reden er gewoon naar toe.”

Marloes: “De truck was impulsief, de gerechten waren impulsief. Sommige festivals vroegen te veel geld voor de afdracht en de staanplaats waardoor het bijna niet rendabel was om te gaan. Dat doen we nu absoluut niet meer. We kiezen in alle opzichten veel gerichter.”

Hoe kwamen jullie op het idee van een foodtruck?

Marloes: “We zijn al meer dan tien jaar vriendinnen, we hebben allebei een passie voor koken en eten en werkten in de horeca. Toen we op het Lowlands-festival voordat we gingen werken nergens een ontbijt konden scoren, besloten we om zelf het eten te gaan maken dat we missen op een festival.

Larissa: “Met een foodtruck kunnen we gaan en staan waar we willen. De festivals vinden we allebei superleuk.”

Marloes: “We hebben een ondernemingsplan geschreven, zijn naar de bank gegaan en zo zijn we begonnen. We zijn nu anderhalf jaar verder en het gaat hartstikke goed.”

Larissa: “Omdat de festivals behoorlijk seizoensgebonden zijn, willen we ons ook gaan richten op cateringpartijen en workshops. We zijn met de Pittige Dames Foodbar begonnen om meerdere opdrachten aan te kunnen nemen.”

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

We begrepen dat jullie flink hadden uitgepakt voor het financieringsgesprek?

“Klopt. We zijn met de producten die we wilden gaan verkopen naar de Rabobank gegaan. We wilden een impressie geven van hoe wij de foodtruck voor ons zagen en dat is gelukt. We hadden broodjes en sapjes bij ons, we hadden allebei een rode jurk aan met een zwart jasje – de kleuren uit ons logo - en rode lippenstift op, een belangrijk kenmerk van ons. We raden dit ook zeker andere ondernemers aan, om net dat stapje extra te doen.”

Op festivals sta je naast concurrenten die soms dezelfde gerechten verkopen. Hoe gaan jullie met elkaar om? Het is toch een kleine wereld.

Larissa: “Steeds meer festivals vragen aan iedereen welke gerechten ze willen gaan maken zodat je niet in elkaars vaarwater zit. Nacho’s worden veel verkocht. Voor anderen is dat een hoofdgerecht, voor ons een bijgerecht. Die verkopen we dus alleen als we weten dat geen andere truck dat doet. Toch stonden we laatst in Breda naast een truck die ook nacho’s verkoopt. Dan is het te laat, want je hebt de inkoop al gedaan.”

Marloes: “We zijn wel concurrenten van elkaar, iedereen wil zoveel mogelijk verkopen, maar tegelijkertijd helpt de foodtruckersgemeenschap elkaar. Als jouw sla op is, geeft iemand anders dat wel.”

De inkoop lijkt een van de moeilijkste dingen om in te schatten. Hoe doen jullie dat?

Larissa: “Ik google naar artikelen van het jaar daarvoor op het festival. Of wat we zelf vorig jaar hebben gedaan. Ook kijk ik naar de weersverwachting en check op Facebook hoeveel mensen zich hebben aangemeld.”
Marloes: “Het is onvoorspelbaar. Afgelopen weekend waren we op zaterdag om half acht uitverkocht en het festival duurde tot elf uur. En dan heb je nog een zondag te gaan. 

Larissa: “We hebben ook weleens veel te veel ingekocht: gingen we naar huis met 40 kilo kip. Dan baal je wel.”

 

Image
Foodtruck starten horeca

Hoe gaan jullie met die teleurstelling om?

Marloes: “In het begin heb ik daar veel last van gehad. Is dit nu waar we zo hard voor werken? Maar je moet niet te lang in het moment blijven hangen, daar heb je alleen jezelf mee. De ene week draai je goed, de andere week slecht, maar dat zegt niks over volgende week.”

Larissa: “We zijn deels afhankelijk van het weer, zo simpel is het. Bij goed weer verkoop je beter. Dat weet je vooraf en daar stel je je op in. Het weer is ons grootste bedrijfsrisico.”

En onderling? Jullie staan op elkaars lip in een kleine werkruimte, weleens ruzie?

Marloes: “Natuurlijk, we zijn twee vrouwen.”

Larissa: “En we heten niet voor niets Pittige Dames!”

Marloes: “Nee hoor, we hebben nooit echt ruzie. We zijn ook vriendinnen, dan praat je het makkelijk uit.”

Larissa: “Dat we vriendinnen zijn is een voordeel, en dat we samen een bedrijf hebben versterkt die vriendschap juist.”

Marloes: “Larissa en ik vullen elkaar ontzettend goed aan en kennen elkaars zwakke en sterke punten.”

Larissa: “Op basis van elkaars sterktes verdelen we de taken.”

Marloes: “Larissa en ik vullen elkaar ontzettend goed aan en kennen elkaars zwakke en sterke punten.”

Larissa: “Op basis van elkaars sterktes verdelen we de taken.”

Hebben jullie nog een gouden tip voor startende ondernemers?

Marloes: “Gewoon doen! Jaag je dromen na! Natuurlijk moet je er goed over nadenken, maar als je iets echt graag wil, ga ervoor.”

Larissa: “Als je er 100 procent voor gaat, lukt het wel. En omring je met de juiste mensen, dan krijg je veel voor elkaar.”

Marloes: “Zoek positieve mensen die goed in hun vak zijn. En een goed netwerk is erg belangrijk.”

Larissa: “We hadden in het begin veel problemen met de bus en hebben lang gezocht naar de juiste monteur. Hij doet alles voor ons. Hij gooide de truck gewoon op de oplegger toen-ie het niet deed en reed ons naar een festival. Hij is echt onze held.”

Jullie zijn ruim een jaar bezig. Hoe kijken jullie terug? Is dit wat jullie hadden verwacht?

Larissa: “Het gaat nu echt heel goed, maar ik had gehoopt dat het iets sneller was gegaan. Het leuke is wel dat we nu voor het tweede jaar in het festivalcircuit meedraaien en dat we nu ook herkend worden. Mensen komen ook terug voor onze gerechten.”

Marloes: “Mensen herkennen je, of kennen ons van Facebook. Dat is heel gaaf, dan hoor je: je bent toch een van de Pittige Dames?”

Larissa: “Supergaaf toch?”

Marloes: “Het werk als foodtrucker is ons leven, onze passie. Hier worden we heel gelukkig van.”

Larissa: “Het is geen werk.”

Marloes: “Dit is wat we graag doen. Elk weekend zijn we blij dat we weer op pad mogen.”


Meer weten over de pittige dames?

Image
Foodtruck starten: pittige dames


Volg het bedrijf van Marloes en Larissa ook op:

Facebook 
Instagram
LinkedIn

Lees ook onze tips over starten met een foodtruck


zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten