marieke

De start van Verkade

Sinds jaar en dag gaan de 'meisje van Verkade' elke ochtend van huis om bij de Zaanse fabriek van Verkade koekjes en andere lekkernijen te bakken voor de Nederlandse consument. Dat is het althans het ambachtelijke imago van dit bedrijf, dat vanaf het allereerste begin sociaal ondernemen hoog in het vaandel had staan. Mede dankzij deze marketingstrategie heeft het merk het door de jaren heen ver weten te schoppen: de start van Verkade.

Om welk bedrijf gaat het?

Koninklijke Verkade.

Sinds?

1886.

Gestart door?

Ericus Gerhardus Verkade.

Hoe kwam de oprichting van Verkade tot stand?

Ericus Gerhardus Verkade, de oprichter van Verkade, wordt in de herfst van 1835 geboren in het Zuid-Hollandse Vlaardingen. Hij brengt hier de eerste jaren van zijn leven door, totdat zijn vader overlijdt en zijn moeder terugkeert naar de regio waar zij oorspronkelijk vandaan komt: de Zaanstreek. De jonge Verkade wordt hier naar een kostschool gestuurd en na het afronden van zijn opleiding investeert hij het grootste deel van zijn erfenis in een kleine fabriek waarmee hij patentolie kan verhandelen. Als deze fabriek in 1875 afbrandt, besluit Verkade om samen met zijn zwager een handeltje te beginnen in het verhandelen van oliehoudende granen. Hierin blijkt weinig toekomst te zitten en in 1883 houdt het duo deze handel voor gezien.

Verkade wil het ondernemerschap echter niet zomaar opgeven. In 1886 opent hij in Zaandam zijn Stoom-, Brood- en Beschuitfabriek 'De Ruyter' in Zaandam. De keuze voor deze naam heeft te maken met de eerste meelmolen van West-Zaandam - die ook 'De Ruyter' heet - en ook nu nog herkenbaar is in het beeldmerk van Verkade. In eerste instantie richt de fabriek zich volledig op de productie van brood, beschuit, honing ontbijtkoek en Langetjes, maar in de loop der jaren wordt het assortiment steeds verder uitgebreid. Zo worden er omstreeks 1900 ook waxinelichtjes in de fabriek geproduceerd. Uiteindelijk kiest het ervoor om zich volledig te concentreren op de productie van koekjes en chocolade.

De komst van de fabriek van Verkade wordt door sommige Zaanse inwoners in eerste instantie overigens met argusogen bekeken. Lokale Zaanse bakkers proberen het grote bedrijf een hak te zetten door de prijs van hun broden te verlagen en producten van mindere kwaliteit te verkopen onder de fabrieksnaam 'Verkade'. Om het hoofd boven water te houden, moet het nog jonge bedrijf een manier vinden om het afzetgebied te vergroten. Uiteindelijk doet Verkade dit door uit te wijken naar Amsterdam en daar aan de Prinsengracht een nieuw filiaal te openen.

Ondertussen stuurt Verkade een van zijn zonen naar Groot-Brittannië voor het opdoen van technische en commerciële kennis, zodat deze hem bij terugkomst in Nederland kan assisteren (en uiteindelijk opvolgen) bij de bedrijfsvoering om een verdere groei te realiseren. Sinds 1900 hebben zijn zoons (Ericus jr., Anton en Arnold) de leiding over het bedrijf. Opvallend is dat Verkade dan al een sociale onderneming kan worden genoemd. Zo zijn er speciale regelingen voor het personeel.

Anton Verkade is voorzitter van de 'Vereeniging van Nederlandsche Werkgevers', waar hij bijvoorbeeld met succes pleit voor kortere werkweken. Dat is best een bijzonder initiatief in die tijd, omdat mensen aan het begin van de twintigste eeuw gemiddeld zo'n zestig tot zeventig uur per week werken. Daarnaast draagt Verkade er al rond de eeuwwisseling zorg voor dat zieke werknemers niet zomaar hun loon mislopen of aan de kant worden gezet. Mede dankzij deze sociale strategie weet het bedrijf langzaam maar zeker het vertrouwen van meer mensen in de regio te winnen.

Hoewel er voor de meest producten van Verkade al snel in heel Nederland een markt blijkt te zijn, heeft het bedrijf de echte doorbraak en het vergaren van de landelijke naamsbekendheid echter voor een groot deel te danken aan de bijzondere vormgeving en marketingcampagnes. Lees meer hierover bij het onderdeel 'Waarin onderscheidde het bedrijf zich van de concurrentie?'.

Waarin onderscheidde het bedrijf zich van de concurrentie?

De komst van Cornelis Cees Dekker in de jaren '20 van de vorige eeuw is voor Verkade van grote betekenis geweest. Hij wordt tegenwoordig vaak gezien als het brein achter de slimme marketingcampagnes van het bedrijf. Ooit dromend van een carrière als onafhankelijk kunstenaar komt Dekker in 1923 in dienst bij Verkade. Hij zou uiteindelijk dertig jaar bij het bedrijf in dienst blijven. Misschien wel omdat hij tijdens zijn loopbaan bij de koekjes- en chocoladefabrikant alle creatieve vrijheid krijgt om zijn ding te doen: grote hoeveelheden papieren en kartonnen verpakkingen, koekblikken, beschuittrommels en affiches uit die periode zijn dan ook door Dekker ontworpen.

Maar niet alleen de reclameuitingen maken deel uit van de bijzondere marketingmix van Verkade. Ook de verpakkingen hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld. Met name in de eerste helft van de twintigste eeuw biedt Verkade zijn product op een zodanig vernieuwende manier aan dat het zich hierdoor op succesvolle wijze weet te onderscheiden van concurrerende fabrikanten. Zo komt de onderneming als eerste in Nederland met een speciaal beschuitblik en voegt Verkade kleurrijke prenten toe aan haar verpakkingen.

Fanatieke spaarders (jong en oud) weten wel raad met deze afbeeldingen. Ook de biscuitverpakking met de beeltenis van Nanette - een nette dame die ook prima kon worden afgebeeld op verpakkingen van pralines en sigaretten – valt goed in de smaak bij de Nederlandse consument. Ondernemersplatform Sprout heeft in 2011 een slideshow gemaakt van Verkade’s meest bijzondere marketingcampagnes door de jaren heen. Hierin is goed te zien hoe Cornelis Dekker (en de vormgevers die na hem bij Verkade aan de slag gingen) daarbij te werk ging.

Hoe staat Verkade er nu voor?

Hoewel de productie van chocolade en koekjes nog steeds de kernbusiness is van Verkade, biedt het bedrijf deze producten tegenwoordig ook aan via het 'tussendoortjesmerk' Sultana. Er zijn momenteel 450 mensen werkzaam op het terrein van de Verkade-fabriek aan de Westzijde in Zaandam. Sinds 1950 mag de onderneming het predicaat Koninklijke voeren. Verkade is wat dat betreft in goed gezelschap. Andere bekende 'Koninklijke' Nederlandse ondernemingen zijn bijvoorbeeld KLM, Gazelle, Peijnenburg en Philips.

In 1990 wordt Verkade onderdeel van het Britse concern United Biscuits. Dit is een multinational met leidende posities in koek, biscuits en tussendoortjes, aldus Verkade. Andere bekende internationale merken die onder diezelfde bedrijfsparaplu hangen, zijn bijvoorbeeld Go Ahead (Groot-Brittannië), BN (Frankrijk) en Delacre (België). Verkade houdt zich nog steeds actief bezig met een duurzame strategie. Zo komt dit merk in 2008 als eerste fabrikant in Nederland met chocoladeproducten die zijn gemaakt met Fairtrade-chocolade en gebruikt het bedrijf sinds datzelfde jaar alleen scharreleieren voor de productie van Verkade en Sultana. Een jaar later kan Verkade ook haar chocoladeletters toevoegen aan het rijtje Fairtrade-producten.

Videos

'Sparen met Verkade' in het EO-programma Blauw Bloed:
 

Oude reclame van Verkade uit de jaren '80:
 

Gepubliceerd op:
04-04-2013

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.