1. Zet die stip op de horizon
Dromen van een bloeiend bedrijf met 600 medewerkers en bakken met omzet is leuk, maar zonder heldere doelen te stellen kom je hier niet. Daar heb je een visie voornodig. Bepaal al bij je start waar je naartoe wilt en zorg dat je je kernwaarden helder vastlegt.
Laat je ook vooral inspireren door de visie van andere grote bedrijven. De visie van Philips is bijvoorbeeld:
"Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde."
Het is uiteraard de kunst om je visie en einddoel niet uit het oog te verliezen in de waan van de dag. Plan dus regelmatig een sessie om na te denken en plannen te maken voor de toekomst.
2. Standaardiseer je product
Een belangrijke voorwaarde voor schaalbaarheid is dat je een gestandaardiseerd product hebt. Het moet reproduceerbaar zijn en consequent dezelfde kwaliteit hebben. Denk maar eens aan het succes van McDonald's. Zij zijn groot geworden met de massaproductie van hamburgers die altijd dezelfde kwaliteit hebben. Of je nu in Japan of Marrokko zit, door automatisering krijgt je altijd exact hetzelfde product. De klant krijgt zo altijd wat hij verwacht.
Hoewel het misschien niet voor de hand ligt, is er ook een vorm van standaardisering mogelijk als je een dienst levert. Door slimme protocollen en training voor je personeel kun je altijd dezelfde kwaliteit en service leveren. Ook dit doet McDonald's uitstekend. Wist je dat ze zelfs een protocol hebben voor het afnemen van de tafeltjes in de restaurants?
3. Passend personeel
Het aannemen van je eerste medewerkers is spannend. Weet ook dat zij voor een groot deel het succes van je bedrijf bepalen. Je bedrijf is zo goed als de zwakste schakel. Betrek ze dan ook in je doelstellingenen zorg dat ze weten waar de prioriteiten liggen.
Als je gaat inzetten op de groei van je bedrijf, kun je rekenen op een tijd van pieken en dalen. Let in je selectieproces op dat je mensen uitkiest met doorzettingsvermogen, eigen initiatief en drive. Als je zorgt voor voldoende uitdaging, beloning en een fijne werksfeer, worden zij de motor van je onderneming.
4. Innovatie, graag of juist niet?
Het klinkt tegenintuïtief, maar innovatie is niet altijd goed voor een beginnend bedrijf. In de beginfase is het verleidelijk om zoveel mogelijk klussen en kansen aan te pakken. Het is dan belangrijk om je te blijven focussen op klussen die passen bij de identiteit van je onderneming, ook als dat nu minder geld oplevert.
Ken ook je eigen beperkingen. Je kunt met je snackbar wel graag avant garde gerechten willen serveren, maar zonder talent, wordt het lastig. Blijf liever bij je core business.
Als je al wat verder bent met je bedrijf, kan het slim zijn om producten of diensten aan te bieden die complementair zijn aan je huidige aanbod. Heb je een koffiewinkel en blijven je bezoekers vaak even zitten? Dan is het leuk om boeken uit te gaan lenen. Deze producten passen op het oog niet direct bij elkaar, maar vullen elkaar juist goed aan.
5. Exponentieel businessmodel | 10X
Ooit gehoord van een exponentieel businessmodel? De meeste businessmodellen richten zich op het liniar verhogen van de omzet en winst en het verlagen van de kosten. Exponentiële businessmodellen gaan een stap verder. Het doel is hierbij om een 10 keer hogere omzet, 10 keer lagere kosten of 10 keer hogere winst te realiseren. Zo'n model wordt ook wel 10X genoemd.
In dit artikel van sprout lees je hoe je zo'n model opstelt: Met deze 9 stappen groeit jouw bedrijf exponentieel