Uurloon bepalen: zo reken je het juiste uurtarief

Kwart ondernemers werkt meer dan 48 uur per week aan bedrijf

Bijna een op de vier ondernemers werkt meer dan 48 uur per week aan hun bedrijf. Dit blijkt uit een recente peiling van IkGaStarten en de Rabobank onder bijna 1500 startende ondernemers. Tegelijkertijd geeft 37 procent van de ZZP'ers aan parttime te ondernemen.

In totaal werkten 1470 respondenten mee aan de peiling van IkGaStarten. Het gaat hierbij om mensen die de afgelopen jaren zijn gestart met ondernemen, of serieuze plannen hebben om op korte termijn hiermee te beginnen. 

Een opvallend aspect aan de uitkomst van de poll is dat 21 procent van de ondernemers aangeeft tussen de 1 en 8 uur per week te werken én dat 16 procent van de respondenten tussen 9 en 16 uur aan zijn bedrijf besteedt. 

Ondernemen naast je baan

Dit duidt op een grote groep (37 procent) parttime ondernemers of op ondernemers die naast hun vaste baan bezig zijn met een bedrijf, bijvoorbeeld het runnen van een webshop.

Dit betekent tegelijkertijd dat 63 procent van de ondernemers 17 uur per week of meer werkt, zoals te zien is in de tabel hieronder. Grootste uitschieter hierin is de genoemde 23 procent van de ondernemers die meer dan 48 uur per week in hun onderneming steekt. 

De overige categorieën in deze peiling van IkGaStarten schommelen rond de 10 procent, variërend van 17 tot 24 uur per week (12 procent), 25 tot 32 uur (10 procent), 33 tot 40 uur (10 procent) en 41 tot 48 uur (9 procent). 

Hoeveel uur per week werk jij aan je bedrijf? Aantal stemmen: 1470
1 tot 8 uur 21%
9 tot 16 uur 16%
17 tot 24 uur 12%
25 tot 32 uur 10%
33 tot 40 uur 10%
41 tot 48 uur 9%
Meer dan 48 uur 23%

Aan urencriterium voldoen

Om in aanmerking te komen voor fiscale aftrekposten als de zelfstandigenaftrek, moet je ten minste 1225 uur per jaar besteden aan jouw bedrijf. Als je een paar weken vakantie wegdenkt, houdt dit in dat je de rest van het jaar gemiddeld zo'n 25 uur per week als ondernemer werkzaam moet zijn. 

Uit de bedrijfsadministratie zal moeten blijken dat je aan dit urencriterium voldoet. De fiscus kijkt voor deze uren niet alleen naar de daadwerkelijke arbeid, maar telt ook reistijd, studietijd, acquisitie en tijd die je kwijt bent met het bijwerken van je administratie mee.

Onrust onder ZZP'ers

De grote verschillen tussen de ZZP'ers zijn niet alleen in zichtbaar in deze poll, maar zijn tegelijkertijd ook de oorzaak voor het onduidelijke kabinetsbeleid. 

Juist vanwege die onderlinge verschillen tussen beroepsgroepen én type ondernemers, weet het kabinet al jaren niet goed raad met wetten voor ZZP'ers. De twee regeringspartijen (VVD en PvdA) hebben tegenovergestelde gedachten over zelfstandige ondernemers, waardoor de impasse is verklaard. 

Het handhaven van de nieuwe wet DBA en de ZZP modelovereenkomsten (de vervanger van de VAR-verklaring) is bijvoorbeeld definitief uitgesteld tot 1 januari 2018. 

Dat betekent dat de Belastingdienst dit jaar nog niet actief controleert of er bij het uitvoeren van een opdracht sprake is (geweest) van een vast dienstverband of dat er sprake is van schijnzelfstandigheid.

Onduidelijkheid over nieuwe wetgeving

In mei van dit jaar volgde er opnieuw ophef omtrent de nieuwe wetgeving rond ZZP'ers.

Het ministerie van Sociale Zaken droeg onder leiding van demissionair minister Lodewijk Asscher een rapport met tien oplossingen aan om een einde aan deze patstelling te maken, maar geen van deze opties lijkt geschikt om alle problemen op te lossen.

Het doel van het demissionaire kabinet is om per 1 januari 2018 een definitieve oplossing te hebben, maar zolang er nog geen nieuw kabinet is, blijft alles onduidelijk.

De enige zekerheid die ZZP'ers nu lijken te hebben, is dat hun onzekerheid voortduurt totdat er een nieuw kabinet is geformeerd.

Gepubliceerd op:
29-05-2017

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.

Checklist: SWOT-analyse opstellen
Checklist: SWOT-analyse opstellen

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.