Parttime ondernemen: dit zijn de aandachtspunten

Parttime ondernemen: dit zijn de aandachtspunten

Niet iedereen ruilt zonder te twijfelen zijn baan in om aan een avontuurlijk bestaan als zelfstandig ondernemer te beginnen. Als je de risico's enigszins wilt beperken, kun je ook kiezen voor parttime ondernemerschap. Maar ook als hybride ondernemer moet je je goed voorbereiden op de start van je bedrijf: 6 aandachtspunten voor als je gaat beginnen met parttime ondernemen.

1. Maak duidelijke afspraken met je werkgever

Je moet als parttime ondernemer rekening blijven houden met je werkgever. De kans dat hij akkoord gaat met jouw ambities op ondernemersgebied is stukken groter als jouw bedrijf niet botst met zijn belangen.

Stel dat je al een paar jaar als accountant in loondienst werkt en daarnaast als ZZP'er wijn wilt gaan importeren. Weinig werkgevers zullen hier een groot probleem van maken. 

Een bedrijf opzetten in een sector die vergelijkbaar is met je vaste baan is daarentegen vaak een stuk lastiger. In bepaalde sectoren is in het arbeidscontract vaak al een concurrentie- en/of relatiebeding vastgelegd.

Dit betekent dat je op dit vlak niet zomaar mag concurreren met je werkgever. Dit geldt meestal niet alleen voor de periode dat je in loondienst bent, maar ook nog voor een bepaalde periode nadat je uit dienst bent getreden.

Bespreek jouw ondernemersplannen dus altijd eerst met je werkgever voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK). Als je baas de werkzaamheden vindt conflicteren, zal je óf ontslag moeten nemen, óf het businessidee nog even in de ijskast moeten zetten.

2. Maak een ondernemingsplan

Schrijf voorafgaand aan de start van je bedrijf een ondernemingsplan. Ook als je eerst 'slechts' parttime aan de slag gaat als ondernemer, draagt een bedrijfsplan bij aan het concreet maken van je plannen. 

Juist voor hybride starters is het van belang om focus te houden. Omdat je straks ook nog een deel van de week in loondienst bent, werk je gefragmenteerd voor je eigen bedrijf. Een dag thuis, een paar uur hier, een paar uur daar etc. 

Eén van de bekendste valkuilen voor parttime ondernemers is dan ook dat zij dreigen de rode draad kwijt te raken en te verzanden in bijzaken. 

Je moet dus eerst de hoofdlijnen bepalen en deze ook zien vast te houden. Los van het feit dat een goed ondernemingsplan jouw beperkingen en mogelijkheden in kaart brengt, heb je dit document wellicht ook nodig om startkapitaal te vergaren.

In het ondernemingsplan beschrijf je kort wat jouw overwegingen zijn om naast je vaste baan een bedrijf te starten. En dan met name waarom je juist nú dit bedrijf gaat beginnen. Ga in het businessplan verder in op de kansen en risico's en wat de ontwikkelingen in jouw branche en regio zijn. Beschrijf welke producten en of diensten je gaat aanbieden. En waar ga je je vestigen, hoe staat het met de concurrentie en hoe kom je aan klanten? 

Vind je het lastig om jouw idee goed te verwoorden in een businessplan? Leg dan eens een van deze goedgekeurde voorbeeldplannen, die je gratis kunt downloaden op Rabobank.nl, naast je eigen plan om te kijken of alle gegevens en er geen belangrijke zaken ontbreken. 

3. Zorg voor een goede bereikbaarheid

Een vaak gehoord nadeel van het combineren van een bedrijf en een vaste baan is de bereikbaarheid. Je wilt uiteindelijk iedereen tevreden stellen en daarvoor dien je in beide gevallen volledig aandacht te hebben voor het werk dat je op dat moment uitvoert. Het vergt daarom vaak het nodige regelwerk om alles goed te combineren.

Jouw baas verwacht honderd procent inzet op de dagen dat je voor hem werkt. Dat houdt dus mogelijk in dat je op die dagen minder goed bereikbaar bent voor jouw eigen klanten of opdrachtgevers.

Aangezien je deze 'verloren tijd' doorgaans buiten kantooruren moet inhalen, ben je vast bereid om regelmatig overuren te maken. In de startfase van jouw bedrijf, wanneer alles nog nieuw en spannend is, is dit offer vaak makkelijk op te brengen. Op de lange termijn is het echter wenselijk om hierin een goede balans te vinden. Anders ligt een burn-out op de loer.

4. Dek relevante risico's af met verzekeringen

Als je in loondienst werkt, hoef je op het gebied van administratie, verzekeringen en pensioen vrijwel nergens aan te denken. Je bent via de werkgever namelijk vanzelf verzekerd tegen allerhande zaken als arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en ongevallen.

Maar: dit geldt straks alleen voor de dagen dat je in dienst bent. De uren die je voor je eigen bedrijf werkt, ben je niet meer automatisch verzekerd: daar dien je nu zelf zorg voor te dragen.

Een ander aandachtspuntje is dat verzekeringsmaatschappijen altijd onderscheid maken tussen zakelijk en privé. Normaal gesproken heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daar zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor jouw bedrijf niet automatisch in meeverzekerd.

Voor alle zakelijke activiteiten moet je een aparte verzekering afsluiten. Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar bijvoorbeeld ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering. Deze verzekeringen zijn overigens volledig fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers. 

Verder is het van belang om goed na te denken over de pensioenmogelijkheden. Omdat je minder vaak in loondienst werkt, bouw je ook minder pensioen op. Als je later niet alleen van je AOW wilt leven, dien je dit als zelfstandig ondernemer zelf aan te vullen.

5. Status invoering en handhaving modelovereenkomst

Als parttime ondernemer werk je vaak in eerste instantie als freelancer. Het kan daarom zijn dat je voor jouw parttime werkaamheden als ondernemer straks moet gaan werken volgens het nieuwe fiscale systeem van modelovereenkomsten.

Met het zogenoemde ZZP Modelcontract, de opvolger van de beruchte VAR-verklaring, hoopt de Belastingdienst een concreter oordeel te kunnen vellen over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en -nemers. 

Goed om te weten: de invoering van de modelovereenkomsten heeft in 2016 voor veel verwarring gezorgd onder zowel ZZP'ers als opdrachtgevers. Daarom heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën in november besloten dat de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) (en daarmee de controle op de samenwerkingsverbanden tussen ZZP'ers en opdrachtgevers) wordt uitgesteld tot 1 januari 2018. Lees meer op deze pagina: Wiebes stelt nieuwe wetgeving ZZP'ers uit

6. Is alles fiscaal ook goed geregeld?

Parttime ondernemen is geen half werk. De Belastingdienst beschouwt parttimers als ondernemers, dus je krijgt net als fulltime ondernemers te maken met wetten en regels op het gebied van inkomstenbelasting en btw.

Een van de belangrijkste regels is dat ondernemers recht hebben op een aantal extra aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Dit fiscale voordeel krijg je echter alleen als je tenminste 1225 uur per jaar én minimaal vijftig procent van je arbeidstijd aan jouw bedrijf besteedt.

Onderschat het aantal uren niet, want als je op jaarbasis vier weken vakantie erbij denkt, komt het neer op zo'n 25 uur per week die je in je bedrijf moet stoppen.

De fiscus kijkt overigens niet alleen naar de daadwerkelijke arbeid, maar telt bijvoorbeeld ook reistijd, studietijd, acquisitie en tijd die je kwijt bent met administratie mee.

Als parttimer is het daarom aan te raden om een goede urenregistratie bij te houden. Zeker ook omdat je een deel van de week in loondienst werkt en daarnaast waarschijnlijk iedere dag wel een paar uur aan je bedrijf besteedt.

Als je het aantal gewerkte uren achteraf moet reconstrueren omdat de Belastingdienst een verantwoording van jouw uren wil zien, zal dit moeilijker te bewijzen zijn. Een app als Toggl of Task Tracker maakt het bijhouden van de gewerkte uren makkelijker. 

Startersvoordeel ZZP

Start je als ZZP’er?

Dan komt er veel op je af. Bij de Rabobank heb je het eerste jaar al een zakelijke rekening zonder kosten. Ga je gebruikmaken van cash, pin of creditcard? Dan kan jouw voordeel oplopen tot 70 euro per maand.

Meer weten

Zorg tot slot voor een overzichtelijke administratie. Het openen van een zakelijke rekening, waarmee je jouw privé geldstroom goed gescheiden houdt van je zakelijke inkomsten en uitgaven, is een verstandige keuze.

Bij de Rabobank mag je als startende ondernemer het eerste jaar gratis bankieren. Ook kun je een jaar lang kosteloos gebruikmaken van bijna alle betaal- en ontvangproducten. Lees hier hoe je zelf jouw Startersvoordeel kunt samenstellen. 

 

Ook interessant voor jou

Met een gerust hart voor jezelf beginnen doe je zo
Starten vanuit loondienst in 7 stappen
Eigen bedrijf starten vanuit huis: zo zit dat
Hoe start je vanuit een uitkering?
ZZP'er worden: zo doe je dat

Bijgewerkt op: 10-01-2017 Gepubliceerd op:
15-07-2014

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemersplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Bedrijf starten?

bedrijf starten

Hier komt meer bij kijken dan je denkt. Kom alles te weten over rechtsvormen, namen, de KvK en andere zaken die je nodig hebt om een goede start te maken.

Zo start je een bedrijf

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.