Raad van Advies: jouw club voor een sterke start

Bijgewerkt op 04 januari 2021
5 min  leestijd
10.002
Personeel aannemen

Een Raad van Advies (RvA) is een club mensen die je uitdaagt, je netwerk vergroot en meebouwt aan je bedrijf. Wie houden jou scherp? 

In de startupscene is een goede Raad van Advies echt een statussymbool. Je laat ermee zien dat je een groot netwerk hebt en dat mensen die veel ervaring hebben iets zien in je bedrijf. Dat is letterlijk veel waard, want dit geeft klanten en investeerders vertrouwen.

Wat doet een Raad van Advies?

Een RvA is geen officieel orgaan, zoals een verplichte Raad van Toezicht voor sommige grotere bedrijven. Jij bepaalt dus de taken met de mensen in de raad. Denk aan: 

  1. Advies over je plan: heb je een goede koers uitgestippeld?
  2. Je netwerk vergroten: wie kunnen jou en bedrijf verder helpen?
  3. Wat zijn je groeikansen? Van een kritische blik op je cijfers tot het tweaken van je verdienmodel.
  4. Hulp bij marketing en communicatie: hoe zorg je voor meer bekendheid en interessantere klanten?

Dit zijn allemaal zaken waarbij het heel prettig is als je een vast clubje hebt dat met je meedenkt. Een RvA is dus ook nuttig voor elke ondernemer, van eenmanszaak tot bv. Hoe regel je dit slim en snel?

Stap 1: Wie heb je nodig?

Waarbij kun jij wel wat hulp gebruiken? Of welke gaten zitten er nog in je netwerk? Wiens advies lijkt je echt waardevol voor jouw start? Hieronder staan vier categorieën mensen die je er goed bij kunt hebben. 

Tip: natuurlijk is de beste samenstelling afhankelijk van je doelen. Een goed begin maak je al met een clubje mensen uit categorie 1 en 2. Je kunt het ook ambitieuzer aanpakken met categorie 3 en 4.

1. Kritische meedenkers

Begin met een Raad van Vrienden. Vraag mensen uit je omgeving om bijvoorbeeld elke twee maanden een avond met je te sparren over je bedrijf. Denk aan kennissen die ondernemen, vrienden die in je doelgroep kunnen vallen. Kies kritische mensen. Gebruik daarbij ook de 11 lastige vragen of vul samen het Business Model Canvas in.

2. Experts

Kies een salestijger als je zelf meer van de creatie bent. Of een jurist als jouw bedrijf veel met wetgeving te maken krijgt. Of een marketeer als je meer met marketing en social media wilt doen. Dit soort experts kunnen van grote waarde zijn in jouw Raad van Advies.

Let wel op dat het geen verkapte medewerkers worden. Heb je een bepaalde expert structureel nodig? Huur hem of haar dan in of ga samenwerken.

3. Mentoren die je inspireren (en de waarde van je bedrijf vergroten)

Hele succesvolle, ervaren ondernemers zijn vaak veel makkelijker te benaderen dan je denkt. Nodig ze uit voor koffie. En ga dan niet overenthousiast je bedrijf pitchen. Stel vragen! Luister! Vraag door! Je wilt alles weten en dit is je kans. Klikt het? Vraag of hij lid wil worden van je Raad van Advies.

Soms heb je ook een hele bijzondere klant, die enthousiast is over je product en ook wil meedenken over je bedrijf. Zo’n launching customer heeft wellicht ook interesse in je RvA.

4. Investeerders

Business angels, ofwel particuliere investeerders, hebben direct baat bij jouw groei. Vaak zijn het zeer ervaren ondernemers die een waardevol netwerk en veel kennis meebrengen. Ze investeren geld, maar ook expertise in je bedrijf.

De raad is er om je te coachen. Zij helpen jou om te groeien. Ze vragen door tot jij zelf oplossingen vindt. Ze zien wat jij wil doen en sturen bij. Ze nemen niet het roer over.

Stap 2: Hoe regel je het?

Hoe vaak je afspreekt, ligt aan je doelen en de praktische mogelijkheden. Sommige starters brainstormen elk kwartaal een dagdeel. Andere kiezen voor een snelle Skypesessie, eens per maand een uur. Tast af wat het beste past bij jou RvA-leden.

  • Wat heeft iemand te bieden?
  • Waar krijgt hij of zij energie van?

Stap 3: Afspraken vastleggen

Maak op basis van die inzichten en jouw behoefte hele concrete afspraken.

  • Wanneer kom je samen en hoe vaak?
  • Wat is de rol van de RvA? 
  • En: wat krijgen leden terug voor hun inzet?

Deelnemen aan een Raad van Advies levert veel op: groei als ondernemer, het gevoel dat je je kennis doorgeeft, soms aandelen of de kans het eigen netwerk te vergroten. Bespreek dit soort voordelen en kom tot een afspraak waar iedereen zich in kan vinden.

Wie ga jij vragen voor je Raad van Advies?

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten