Hoe maak ik een verdienmodel? Een overzicht van de belangrijkste verdienmodellen

Verdienmodel opstellen: zo zit dat

In een verdienmodel zet je uiteen hoe jij als starter met jouw onderneming geld gaat verdienen. Het verdienmodel wordt nog weleens verward met een businessmodel, maar het is daar juist een onderdeel van. Als ondernemer kun je verschillende verdienmodellen hanteren: we zetten de belangrijkste op een rij.

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel is onderdeel van het ondernemingsplan en draait om de onderscheidende waarde die jij als ondernemer aan de klant biedt.

Met het Business Model Canvas kun je dit op een handige manier overzichtelijk maken. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, de klanten, de leveranciers én dus ook het verdienmodel.

Aan de ene kant van het invulschema van het Business Model Canvas is ruimte gereserveerd voor hoe je deze waarde tot stand brengt. Denk daarbij aan welke:

  • partners je hebt
  • bedrijfsmiddelen je gebruikt
  • welke activiteiten je onderneemt


Aan de andere kant van het schema staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je de relaties onderhoudt.

Met een business model canvas maak je jouw onderscheidende waarde ten opzichte van concurrenten inzichtelijk.

Wat is het verdienmodel?

Het verdienmodel is dus een onderdeel van het businessmodel; in het Business Model Canvas heet deze bouwsteen Revenue Streams. Je maakt hierin duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken.

Hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de juiste (kost)prijzen hanteert.


Tip! Reken jij straks de juiste prijs voor jouw product of dienst?
Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF


Maar ook op welke manier je geld gaat verdienen: hiervoor is een variatie aan modellen te onderscheiden. We bespreken hieronder de belangrijkste verdienmodellen.

Verdienmodel #1: de verkoop van goederen

De bekendste en meest voorkomende manier om geld te verdienen is goederenverkoop, bijvoorbeeld auto's, kleding, etenwaren of elektronische apparatuur.

Om dit verdienmodel toe te passen, heb je in principe een winkel of webshop nodig, maar spullen verkopen kan bijvoorbeeld ook op de markt. 

Het is tegelijkertijd de meest eenvoudige manier om geld te verdienen. Een aankoop is snel gedaan, je geeft een bonnetje mee en klaar is de transactie.

Binnen de goederenverkoop zijn er uiteraard nog diverse mogelijkheden: je kunt alleen aan consumenten verkopen (B2C), maar ook aan bedrijven (B2B). Dat geldt ook voor het assortiment: van exclusieve, op maat gemaakte artikelen tot bulkverkoop. 

Voorbeelden zijn elektronicawinkels, maar ook specialisten waaronde de kaasboer of de vishandel.

Op online gebied zijn er duizenden webwinkels die variëren van zelfgemaakte sieraden tot tuinartikelen. Daarnaast heb je de grote bedrijven als Bol, Beslist, Coolblue en Zalando. 

Verdienmodel #2: uurtje, factuurtje

Voor veel ondernemers is het een beproefd recept: je krijgt betaald naar het aantal gewerkte uren.

Denk aan een accountant die een jaarrekening voor een ZZP'er opmaakt, een advocaat die een verdachte bijstaat, een loodgieter die een toilet repareert of een tekstschrijver die een verhaal of persbericht maakt.  

Het nadeel hiervan is dat je doorgaans een standaard uurtarief hanteert en er dus een maximaal inkomen aan vastzit. Kun jij maximaal dertig uur per week werken? Dan weet je wat jouw maximale omzet per week/maand of jaar zal zijn.

Daarnaast zul je acquisitie moeten blijven plegen: je bent altijd bezig om werk te genereren. 

Een ander bijkomend risico is dat dit verdienmodel volledig op prijs is gebaseerd. De prijs kan op een gegeven moment niet meer omhoog, omdat de concurrentie hier al onder zit.

Je bouwt geen waarde op met je bedrijf - die creëer je pas met een unieke dienst of product met een daarbij horende unieke prijs. 

Zo maak je een verdienmodel

Verdienmodel #3: een abonnementenmodel

Klanten krijgen toegang tot jouw dienst of product door middel van een periodieke betaling. Een abonnement geeft de klant niet alleen een bepaald gemak, maar ook de zekerheid van een dienst.

De ondernemer heeft op zijn beurt gegarandeerd inkomsten: je weet precies hoeveel omzet je kunt verwachten en hebt de inkomsten al binnen voordat je iets hebt geleverd.

Dit kunnen traditionele abonnementen zijn zoals een tijdschrift of krant, maar ook internet, verzekeringen en elektriciteit. Denk verder aan modernere lidmaatschappen als:

  • sportclubs
  • bedrijfsmiddelen leasen
  • de hosting van jouw website
     

Verdienmodel #4: het advertentiemodel

Websites stellen hun content vaak beschikbaar voor de bezoekers. Zij hanteren geen betaalmuur, maar verdienen hun geld met advertenties.

Andere partijen betalen dan geld voor advertenties om jouw lezers of bezoekers te bereiken. Naarmate het product een groter bereik krijgt, kun je een hoger bedrag voor de advertentieruimte vragen.

Een goed voorbeelden is dagblad Metro, de krant die iedere werkdag in de trein en op de stations wordt verspreid. Het verdienmodel komt volledig uit advertenties.

Een bekende online variant is nieuwswebsite Nu.nl. Iedereen heeft vrije toegang naar ieder artikel, je moet alleen op de kop toenemen dat bij het scrollen tussen de nieuwsberichten reclame verschijnt. 

Veel webshops verdienen wat extra bij door banners te verkopen. Naarmate je meer bezoekers genereert, worden deze advertenties steeds lucratiever, maar tegelijkertijd jaagt het ook bezoekers weg.

Niemand wil als hij online een spijkerbroek wil kopen, constant aanbiedingen van zorgverzekeringen in beeld zien verschijnen. Zorg bij een webshop dus voor een goed evenwicht. 

Freemium is een samentrekking van free en premium: in dat geval kost het basisproduct de klant niets. Voor extra's moet wel worden betaald.

Verdienmodel #5: freemium

Het omgekeerde van het reclamemodel is het freemium-model.

Dit is een combinatie van free en premium: de klant koopt niet alleen de reclame af, maar krijgt er ook unieke content of diensten voor terug. De basis kost dan niets, voor extra's moet de klant wel bijbetalen.

Denk aan de muziekdienst Spotify, waarbij je niet per se hoeft te betalen voor een abonnement. Je krijgt er dan ook de nodige reclame bij, het geluid is nét iets minder goed en je kunt niet je eigen nummers kiezen.

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Verdienmodel #6: het servicemodel

Een behoorlijk lucratief model is het servicemodel.

Je verkoopt iets voor een niet al te hoog bedrag en draait jouw daadwerkelijke omzet met het onderhoud of een servicecontract.

Een IT-bedrijf bouwt bijvoorbeeld relatief goedkoop een website, maar draait de daadwerkelijke omzet door op basis van gewerkte uren vervolgens het cms-systeem uit te breiden, storingen op te lossen en als helpdesk te fungeren. 

Verdienmodel #7: het lokaasmodel

Een ander interessant model is het zogenaamde lokaas-model, maar daarvoor moet je wel een uniek product ontwikkelen.

Een mooi voorbeeld van dit type verdienmodel is Nespresso. Deze fabrikant verkoopt relatief goedkope koffiezetapparaten, maar verdient voornamelijk geld met de verkoop van de cupjes die uiteraard alleen in hun apparaten passen.

Dat geldt ook voor verschillende scheermesfabrikanten die een goedkoop instapmodel aanbieden. Andere voorbeelden hiervan zijn:

  • elektrische tandenborstels (borsteltjes)
  • scheermesjes (losse mesjes)
  • printers (inktcartridges)

Bijgewerkt op: 30-03-2017 Gepubliceerd op:
03-11-2015

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.