Verdienmodel opstellen: zo zit dat

Bijgewerkt op 15 februari 2022
7 min  leestijd
120.846
Image
Verdienmodellen

Heb jij je verdienmodel al uitgewerkt? Dit is een belangrijk onderdeel van je businessmodel. Weet waar je klanten kunt vinden en hoe je winst kunt maken. We zetten de belangrijkste manieren om geld te verdienen op een rij. 

Wat is een verdienmodel?

Jouw verdienmodel is de manier waarop je bedrijf geld verdient. Het draait om de onderscheidende waarde die jij als ondernemer aan de klant biedt. Je beschrijft bijvoorbeeld hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de juiste (kost)prijzen hanteert.

Je verdienmodel is dan ook een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Dit is een document waarin je precies beschrijft hoe je jouw bedrijf gaat runnen.

Verdienmodel in je Business Model Canvas

Een goede manier om je ondernemingsplan overzichtelijk in beeld te brengen, is door middel van het Business Model Canvas. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, klanten, leveranciers én dus ook het verdienmodel.

Aan de ene kant van het invulschema van het Business Model Canvas schrijf je op hoe je deze waarde tot stand brengt. Denk daarbij aan welke:

  • Partners je hebt
  • Bedrijfsmiddelen je gebruikt
  • Activiteiten je onderneemt

Aan de andere kant van het schema staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je de relaties onderhoudt. In het Business Model Canvas valt je verdienmodel onder de bouwsteen Revenue Streams. Je legt hier vast waar je inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Met een Business Model Canvas laat je zien wat jou onderscheidt van je concurrenten

Voorbeelden van verdienmodellen

Verdienmodel #1 De verkoop van goederen

De bekendste en meest voorkomende manier om geld te verdienen is goederenverkoop. Je verkoopt in dit geval èèn of meerdere goederen tegelijk. Denk aan auto's, kleding, etenwaren of elektronische apparatuur. Om dit verdienmodel toe te passen, heb je in principe een winkel of webshop nodig. Tegenwoordig kun je ook goederen verkopen op social media.

Van de Albert Cuyp in Amsterdam tot de Beverwijkse Bazaar. Spullen verkopen kan natuurlijk ook op de markt.

Goederenverkoop is een van de meest eenvoudige manieren om geld te verdienen. Een aankoop is snel gedaan. Je geeft een bonnetje mee en klaar is de transactie. Binnen de goederenverkoop zijn natuurlijk nog verschillende varianten. Zo kun je alleen aan consumenten verkopen (B2C), maar ook aan bedrijven (B2B).

Dat geldt ook voor het assortiment: van exclusieve, op maat gemaakte artikelen tot bulkverkoop.  Voorbeelden zijn elektronicawinkels, maar ook specialisten waaronder de kaasboer of de vishandel.

Verdienmodel #2: uurtje factuurtje

Voor veel ondernemers en freelancers is het een beproefd recept: je krijgt betaald naar het aantal gewerkte uren. Denk aan een accountant die een jaarrekening voor een zzp'er opmaakt, een advocaat die een verdachte bijstaat, een loodgieter die een toilet repareert of een tekstschrijver die een verhaal of persbericht maakt.

Vaak spreek je van tevoren een schatting van het aantal uren af. Ben je een uurtje langer of korter bezig? Dan verandert de prijs mee. Als je op een totaal andere prijs uitkomt, is het wel zo netjes om hier even over te overleggen.

Het nadeel hiervan is dat je doorgaans een standaard uurtarief hanteert en er dus een maximaal inkomen aan vastzit. Kun jij maximaal dertig uur per week werken? Dan weet je wat jouw maximale omzet per week/maand of jaar zal zijn.

Acquisitie nodig

Daarnaast zul je acquisitie moeten blijven plegen. Je bent dus altijd bezig om werk te genereren.  Een ander bijkomend risico is dat dit verdienmodel volledig op prijs is gebaseerd. De prijs kan op een gegeven moment niet meer omhoog, omdat de concurrentie hier al onder zit.

Je bouwt met andere woorden geen waarde op met je bedrijf. Die creëer je pas met een unieke dienst of product, met een daarbij horende unieke prijs. 

 

Image
Uurtarief

 

Verdienmodel #3: een abonnementenmodel

Deze vorm is een variatie op de verkoop van goederen of diensten. Klanten krijgen namelijk niet eeuwig toegang tot jouw dienst of product, maar voor een bepaalde periode. Ze nemen dus een abonnement. Zo'n abonnement geeft de klant niet alleen een bepaald gemak, maar ook de zekerheid van een dienst.

De ondernemer heeft op zijn beurt gegarandeerd inkomsten. Je weet precies hoeveel omzet je kunt verwachten en hebt de inkomsten al binnen voordat je iets hebt geleverd. Dit kunnen traditionele abonnementen zijn zoals een tijdschrift of krant, maar ook internet, verzekeringen en elektriciteit. Denk verder aan modernere lidmaatschappen als:

  • Sportclubs
  • Bedrijfsmiddelen leasen
  • De hosting van jouw website

Verdienmodel #4: het advertentiemodel

Websites stellen hun content vaak gratis beschikbaar voor de bezoekers. Zij hanteren geen betaalmuur, maar verdienen hun geld met advertenties. Andere partijen betalen dan geld voor advertenties om jouw lezers of bezoekers te bereiken.

Naarmate het product een groter bereik krijgt, kun je een hoger bedrag voor de advertentieruimte vragen.

Een bekende online variant is nieuwswebsite Nu.nl. Iedereen heeft vrije toegang naar ieder artikel, je moet alleen op de koop toenemen dat bij het scrollen tussen de nieuwsberichten reclame verschijnt. 

Veel webshops verdienen wat extra bij door banners te verkopen. Naarmate je meer bezoekers genereert, worden deze advertenties steeds lucratiever. Tegelijkertijd jaren ze ook bezoekers weg. Niemand wil constant aanbiedingen in beeld zien verschijnen. Zorg bij een webshop dus voor een goed evenwicht. 

Affiliate marketing

Een variant van het advertentiemodel, is de inzet van affiliate marketing. Je promoot in dit geval producten of diensten van anderen voor commissie. Die promotie kan in de vorm van een geschreven tekst met linkje zijn, maar ook bijvoorbeeld in vlog-vorm. Influencers maken veel gebruik van dit soort marketing om hun geld te verdienen.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Verdienmodel #5: freemium

Het omgekeerde van het reclamemodel is het freemium-model. De klant koopt niet alleen de reclame af, maar krijgt er ook unieke content of diensten voor terug. De basis kost dan niets, voor extra's moet de klant wel bijbetalen.

Denk aan de muziekdienst Spotify, waarbij je niet per se hoeft te betalen voor een abonnement. Je krijgt er dan ook de nodige reclame bij, het geluid is nét iets minder goed en je kunt niet je eigen nummers kiezen. 

Freemium is een samentrekking van free en premium: in dat geval kost het basisproduct de klant niets. Voor extra's moet wel worden betaald.

Verdienmodel #6: het servicemodel

Een behoorlijk lucratief model is het servicemodel. Je verkoopt iets voor een niet al te hoog bedrag en draait jouw daadwerkelijke omzet met het onderhoud of een servicecontract. Voor de klant lijkt dit dus een koopje te zijn.

Een IT-bedrijf bouwt bijvoorbeeld relatief goedkoop een website, maar draait de daadwerkelijke omzet door op basis van gewerkte uren het cms-systeem uit te breiden, storingen op te lossen en als helpdesk te fungeren. 

Verdienmodel #7: het lokaasmodel

Ook interessant is het zogenaamde lokaas-model, maar daarvoor moet je wel een uniek product ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van dit type verdienmodel is Nespresso. Deze fabrikant verkoopt relatief goedkope koffiezetapparaten, maar verdient voornamelijk geld met de verkoop van de cupjes die uiteraard alleen in hun apparaten passen.

Dat geldt ook voor verschillende scheermesfabrikanten die een goedkoop instapmodel aanbieden. Andere voorbeelden hiervan zijn:

  • Elektrische tandenborstels (borsteltjes)
  • Scheermesjes (losse mesjes)
  • Printers (inktcartridges)

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Verdienmodel opstellen: de meest gestelde vragen

  • Wat is een verdienmodel? Met een verdienmodel maak je duidelijk waar de inkomsten van jouw bedrijf vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Hierin schrijf je op hoe je dat gaat bereiken. Een verdienmodel is onderdeel van je ondernemingsplan.
  • Hoe stel ik een verdienmodel op?

    Het verdienmodel is onderdeel van het Business Model Canvas en je bedrijfsplan. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, klanten, leveranciers én dus ook het verdienmodel. Je legt vast waar je inkomsten vandaan komen.

  • Welke verdienmodellen zijn er? Je kunt goederen of diensten verkopen, een abonnementsmodel beginnen of jezelf verhuren via het bekendste verdienmodel: uurtje factuurtje. Doe hier de verdienmodel challenge om te zien welk model het beste bij jou past.
  • Waar vind ik een voorbeeld van een verdienmodel? In onze voorbeelden van ondernemingsplannen vind je informatie over het opstellen van een verdienmodel. Je schrijft onder meer op hoeveel klanten en omzet je nodig hebt om winst te maken en of je bijvoorbeeld de juiste (kost)prijzen hanteert.

Meer over financiën

Meer over financiën
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten