heleen

Boekhoud-tool ervaringen: Tellow

Hoe handig is de boekhoud-tool Tellow, onderdeel van Rabo Bizzy, in de praktijk? Lees wat andere ondernemers daarover te zeggen hebben en ontdek hoeveel tijd je hiermee bespaart als starter. 

Bye, bye Excel en verbleekte bonnen

Handige boekhoud-appHet is herkenbaar voor veel startende ondernemers: voor je klanten regel je alles tot in de puntjes, maar je eigen administratie… ho maar. Dit gold ook voor organisatieadviseur Esther van der Velden.

Tellow is  voor haar dan ook een uitkomst. De boekhoud-tool is onderdeel van Rabo Bizzy, waarbij het voelt alsof de bankrekening jouw boekhouding doet. Esther heeft daardoor meer overzicht in minder tijd. Het helpt daarbij dat met Rabo Bizzy de boekhoud-tool Tellow is gekoppeld aan haar zakelijke rekening:

"Daardoor ontvang ik een bericht op mijn mobiele telefoon als ik iets heb aangeschaft. Nadat ik dan het bijbehorende bonnetje heb gescand met de app, staat het direct in mijn administratie."

Slim je administratie inrichten

Wil je meteen goed van start met de administratie van je bedrijf? We hebben een gratis whitepaper voor je klaarliggen, met alles wat je moet weten over belastingen, het boekhoudproces en het opzetten van de administratie.

Laat maar zien

Snel en goed overzicht

Tellow app ervaringenHealth-coach Klazina Jellema heeft tijd gewonnen door haar administratie online te doen. Het begon met een tip van haar partner: "Hij zag me elke avond tot laat bezig met mijn administratie en zei dat ik dat echt anders kon doen."

Hij raadde haar aan om Rabo Bizzy met boekhoud-tool Tellow te proberen. “Ik heb nu beter overzicht. Zo zie ik precies wie er al heeft betaald en wie ik een betalingsherinnering moet sturen."

Tellow betekent tijd besparen

Ook het aanmaken en versturen van een factuur gaat eenvoudig. "En wanneer ik een rekening binnenkrijg, kan ik dat bestand uploaden en direct in mijn administratie verwerken. Zo vergeet ik tenminste niks. Het fijnste vind ik dat de boekhouding me veel minder tijd kost. De tijd die ik bespaar, kan ik nu besteden aan het helpen van cliënten."

Btw-aangifte: van voorbelasting berekenen tot btw verleggen

Boekhouding timmermanTellow is vooral slim boekhouden. De boekhoud-app zet elk kwartaal je btw-aangifte klaar en dat gaat verder dan enkel de berekende btw in een overzicht zetten.

Timmerman Roel van de Wouw: "Je kunt bijvoorbeeld ook de btw verleggen. Dat is iets dat in mijn branche nog weleens voorkomt. Als ik word ingehuurd via een ander bouwbedrijf stuur ik hen een factuur zonder btw – anders moeten zij dat tweemaal afdragen."

Niet meer hannessen met bonnetjes

Een ander voordeel is dat Roel nu precies kan zien welke facturen eraan komen, zodat hij daarop kan inspringen. "Ik raad andere zzp’ers dan ook zeker aan om zo'n slimme app te gebruiken. De wereld wordt nu eenmaal steeds digitaler, terwijl ik nog zoveel ondernemers zie hannesen met bonnetjes in schoenendozen en handschoenenkastjes. Vooral in de bouw."

De test: werkt het ook voor een kunstenaar?

Slim boekhouden. Esther, Klazina en Roel zien dus duidelijk de voordelen. Maar hoe werkt Rabo Bizzy als iemand boekhoudkundig gezien nog een echte leek is?

Freelance fotograaf Fabian Calis vertelt dat hij op de academie maar mondjesmaat over de zakelijke kant van zijn vak leerde. Bij de eerste btw-aangifte ging er al iets mis met inloggen en ook de facturatie ging niet vlekkeloos.

Fabian: "Ik maakte ook mijn facturen zelf op, maar dat ging helaas weleens fout. Dan nam ik bijvoorbeeld een eerdere factuur als basis, maar liet ik oude informatie staan in de nieuwe. Zoals een verkeerde datum of foutief factuuradres. Het gevolg was dat ik vaak facturen nóg een keer moest maken.

Gestructureerd je administratie doen

De boekhoud-tool dwong de fotograaf om op een gestructureerde manier zijn administratie te doen. Facturen verstuurt Fabian nu ook via Rabo Bizzy: "Ik kan opdrachtgevers importeren vanuit het adresboek in plaats van ze steeds handmatig in te voeren. Dit scheelt me al met al ontzettend veel tijd."

Alle benodigde informatie staat op bovendien één plek. En is een factuur niet betaald, dan ontvangt hij daarvan een bericht en kan hij met één klik een herinnering versturen. Inmiddels heeft Fabian alleen nog hulp nodig bij de jaaropgave: "Niet gek hè, voor een kunstenaar?”

Bijgewerkt op: 10-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.