marieke

De start van FedEx

Waar een opstel tijdens je studententijd al niet toe kan leiden: Fred Smith legde begin jaren '60 met zijn betoog de basis voor zijn succesvolle bezorgdienst. FedEx - voluit FedEx Express – werd opgericht in 1971 en groeide in de loop der jaren uit tot een wereldwijd opererende bezorgservice. Tegenwoordig is het Amerikaanse bedrijf actief in ruim 220 landen en lijkt het eind van de expansie nog niet in zicht. Hoe veroverde Smith met zijn FedEx de wereld?

Om welk bedrijf gaat het?

FedEx Corporation.

Sinds?

1971.

Gestart door?

Frederick (Fred) Smith.

Hoe kwam de oprichting van FedEx tot stand?

Frederick W. Smith, de latere oprichter van het koeriersimperium FedEx, wordt in 1944 geboren in de Amerikaanse staat Tennessee. Als hij vier jaar oud is, overlijdt zijn vader, - eigenaar van een restaurantketen - en de jonge Fred wordt verder opgevoed door zijn moeder en beide ooms. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma gaat Smith in 1962 studeren aan Yale. Wanneer hij voor het vak economie een opstel moet schrijven, schrijft hij over de goede kansen en toekomstmogelijkheden van een 24-uursbezorgdienst in het computertijdperk. Het is in feite zijn eerste (primitieve) businessplan voor het latere FedEx.

Dat zou in deze tijd bepaald geen opmerkelijke onderwerpkeuze zijn, maar begin jaren '60 doet het enthousiaste betoog van Smith nog bij menig Yale-professoren de wenkbrauwen fronsen. Smith zou later in een interview hebben verteld dat hij een C (een krappe voldoende) kreeg voor het opstel. Er zijn ook bronnen die stellen dat de professor van Smith heeft gezegd dat Smith – om een voldoende te kúnnen halen voor deze opdracht – iets geloofswaardigs had moeten schrijven. Hoe dan ook wordt in dit opstel de basis gelegd voor de latere onderneming van Smith.

Na zijn afstuderen in 1966 gaat Smith in dienst bij het Amerikaanse leger, waar hij tijdens zijn diensttijd (onder meer in Vietnam) veel leert over hoe het leger logistiek opereert. Deze informatie gebruikt hij later voor het aanscherpen van zijn plannen voor een eigen bezorgservice. In 1969 zit zijn diensttijd erop en kan Smith zich volledig richten op de start van zijn bedrijf. In 1971 is die oprichting een feit. Smith, dan 28 jaar oud, noemt zijn bedrijf de Federal Express Corporation. Het voornaamste doel? Bouwen aan een internationaal opererende bezorgservice die - op termijn - tot in de verste uithoeken van Amerika kan leveren.

Een belangrijk onderdeel van de oorspronkelijke strategie van Smith is het bouwen van een centraal distributiecentrum, waar vandaan alle bestellingen kunnen worden gecoördineerd. Smith kiest Memphis als uitvalsbasis; dit is ook nu nog de stad waar het FedEx-hoofdkantoor staat. Daarnaast wil hij een eigen serie FedEx-vliegtuigen en vrachtwagens bouwen, zodat de bestellingen ook daadwerkelijk snel bij de ontvangende partij kunnen worden bezorgd. Smith heeft namelijk berekend dat hij met de 'privévliegtuigen' van zijn bedrijf onder meer de strakke vluchtschema's van commerciële vliegmaatschappijen makkelijker kan omzeilen en daardoor een snellere leveringstijd kan garanderen.

Om deze plannen te kunnen realiseren, heeft de jonge ondernemer wel veel startkapitaal nodig. Smith investeert zelf vier miljoen dollar (zijn aandeel in de erfenis van zijn vader) in FedEx. De overige 91 miljoen dollar haalt hij op bij investeerders. Met deze investeringen heeft Smith voldoende kapitaal vergaard om daadwerkelijk van start te gaan met zijn bezorgservice.

In 1973 worden de werkzaamheden opgestart; tijdens de allereerste nacht leveren 389 werknemers en veertien Dassault Falcon-jets vanuit Memphis 186 pakketten af in 25 Amerikaanse steden. De kleine FedEx-vliegtuigen halen de pakketten aan het begin van de avond op en brengen die naar het distributiecentrum in Memphis. Daar worden de pakketten gesorteerd en vervolgens naar vliegvelden gevlogen in de buurt van de bestemmingsplaats. Tot slot worden de pakketten overgeladen in vrachtwagens, die het pakje de volgende ochtend bezorgen bij de ontvanger.

De startfase is financieel gezien een roerige periode. Smith is een ondernemer die het nemen van risico's niet uit de weg gaat. Zoals hij zelf ooit droogjes opmerkte in een interview: "I'm not afraid to take a swing and miss." Om de naamsbekendheid van FedEx te vergroten, besteedt hij in 1975 veel geld aan grootschalige en dure reclamecampagnes.

In de eerste twee jaar van haar bestaan lijdt FedEx echter veel verlies en de investeerders willen op den duur dat Smith opstapt, maar Arthur Bass, een luchtvaartconsultant die bij de oprichting van FedEx betrokken is, houdt de jonge ondernemer het hand boven het hoofd. Hij zorgt ervoor dat de dagelijkse planning van de bezorging verder wordt aangescherpt, waardoor FedEx break even gaat draaien en op den duur zelfs winst maakt.

Eind 1976 verwerkt het bedrijf zo’n negentienduizend orders per nacht en staan er mooie zwarte cijfers onderaan de streep: 3,6 miljoen dollar. Het jaar daarop maakt het bedrijf zelfs acht miljoen dollar winst en hebben ook de investeerders er weer vertrouwen in. Onder de vaste klanten bevinden zich in die tijd onder meer IBM en de Amerikaanse luchtmacht, lang niet slecht voor een startup.

De echte boost voor FedEx komt echter in 1977 wanneer het Amerikaanse luchtruim bij wet wordt gedereguleerd. Vanaf dan mag het bedrijf van Smith niet alleen overal naartoe vliegen in de Verenigde Staten, maar mag het hiervoor ook gebruik maken van grotere toestellen, waaronder een Boeing 727. Een jaar later, in 1978, gaat FedEx naar de beurs. De positieve gevolgen hiervan zijn terug te zien in de cijfers van 1980, waaruit blijkt dat het bedrijf stevig aan het doorgroeien is; er werken er in die tijd 6700 medewerkers, die zorgdragen voor het bezorgen van 65.000 pakketten per nacht in 89 Amerikaanse steden. De vloot van Smith bestaat op dat moment uit 32 Falcons, vijftien Boeing-727s en vijf Boeing-737s.

In 1983 doorbreekt Federal Express de magische omzetgrens van één miljard dollar en is daarmee het eerste Amerikaanse bedrijf dat dit – zonder een fusie of overname - weet te realiseren. In latere jaren zou FedEx overigens wel regelmatig het nieuws halen met belangrijke overnames, waaronder die van het Britse ANC en Indiase AFL Pvt Ltd. Na de beursgang kan internationale expansie haast niet uitblijven en twee jaar wordt de droom van Smith over een internationaal opererende bezorgdienst werkelijkheid. In 1985 vinden de eerste overzeese vluchten naar Europa plaats, gevolgd door het Midden-Oosten en Azië.

Hoe veranderde deze bezorgservice de markt?

Voor de oprichting van FedEx spelen vrachtvliegtuigen bij veel luchtvaartmaatschappijen nog niet echt een rol van betekenis. Maatschappijen bieden passagiers wel de service om aan boord van passagiersvliegtuigen extra bagage mee te nemen, maar 'cargo' staat in die tijd in feite nog in de kinderschoenen. Smith voorzag een gat in de markt door een transportbedrijf te beginnen dat zich juist primair richtte op vrachtverkeer en niet op het vervoeren van passagiers.

Een uiterst snelle levering (binnen 24 uur) was daarbij essentieel, evenals de service om de verzonden pakketten overal - van grote steden als Washington en Chicago tot een gehucht in Alabama - snel en accuraat te bezorgen. Hoewel FedEx veel concurrentie had op de belangrijkste trajecten van passagiersvliegtuigen, waar veel mensen liever toch nog ervoor kozen om hun pakketjes mee te nemen in het toestel waar zij zelf in zaten, was het bedrijf van Smith zowat de enige grote aanbieder op de routes tussen kleinere steden en kon hij daardoor in deze gebieden veel meer omzet draaien.

Daarnaast was FedEx er ten opzichte van de concurrentie met de digitale revolutie op tijd bij. Al in 1994 wordt fedex.com gelanceerd, de eerste vervoerswebsite die niet alleen online pakket-tracking mogelijk maakt en waarmee klanten via het internet zaken kunnen doen. Het bedrijf lijkt dan al te snappen dat 'online' een nieuwe manier met veel mogelijkheden is om een uitgebreide doelgroep te bedienen. Het duurt dan ook niet lang voordat FedEx haar klanten op de website ook de mogelijkheid biedt om eventuele verzendingen direct online te verwerken.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Hoe staat FedEx er nu voor?

Tegenwoordig is Memphis allang niet meer het enige FedEx-distributiecentrum, al blijft de stad een belangrijk aanknooppunt in de dienstverlening. In 2000 verandert het bedrijf de naam van moederbedrijf FDX in FedEx Corporation. De overkoepelende diensten worden vervolgens verdeeld over vijf bedrijven die onafhankelijk van elkaar opereren, maar tegelijktijd gezamenlijk concurreren: FedEx Express, FedEx Ground, FedEx Global Logistics, FedEx Custom Critical en FedEx Services.

FedEx probeert doorgaans ook haar steentje bij te dragen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo gaat FedEx Express in 2009 in de Italiaanse steden Milaan en Turijn pakketten bezorgen met tien hybride bestelwagens en wordt in 2011 een geavanceerd en klimaatneutraal distributiecentrum in het Belgische Machelen geopend.

Anno 2013 werken er wereldwijd maar liefst honderdzestigduizend mensen bij FedEx. Per dag worden er 3,9 miljoen orders verwerkt en via één van 634 vliegtuigen uit de FedEx-vloot naar de plaats van bestemming gebracht. Het bedrijf is wereldwijd actief in 220 landen en gaat er prat op in staat te zijn om op elk adres in Amerika te bezorgen, dus ook als u op een afgelegen en bergachtig gebied in Alaska woont.

Sinds het jaar 2000 is de leiding in handen van David Bronczek. Ook oprichter Smith is nog nauw betrokken bij de bedrijfsvoering, die ondanks aanhoudende geruchten nog niet aan pensioen lijkt te willen denken. Het bedrijf houdt zich vooralsnog goed staande in de crisis, hoewel het een transportbedrijf als FedEX wel roerige tijden zijn: voor 2013 verwacht FedEx echter uit te komen op een totale omzet van 41 miljard dollar.

Videos

Goed kijken! Ziet u het verborgen pijltje in het FedEx-logo?
 

Een kijkje achter de schermen bij FedEx in het Engelse Stansted:

Gepubliceerd op:
31-10-2013

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De Belastingdienst houdt sinds oktober 2019 scherper toezicht op de wet DBA. Vanaf 1 januari 2020 gaat de Belastingdienst de wet handhaven bij opdrachtgevers. Bedrijven en zzp'ers krijgen bij overtreding van de wet dan eerst een waarschuwing. Daarna kan er een boete of naheffing voor de opdrachtgever volgen.

Schijnzelfstandigheid
Schijnzelfstandigheid

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan, of probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.