De start van Heineken

Bijgewerkt op 04 november 2014
6 min  leestijd
5.171
Auteur: Marieke Leijnen

Tegenwoordig mag het zich zowel de op twee na grootste bierbrouwer ter wereld noemen als de grootste aanbieder op de Nederlandse markt, maar Heineken heeft dan ook hard voor deze benijdenswaardige positie moeten vechten. Onder de bevlogen leiding van Freddy Heineken groeide dit Amsterdamse familiebedrijf uit tot een biermerk dat over de hele wereld gedronken wordt: de start van Heineken.

Om wie gaat het?

Freddy Heineken, de kleinzoon van oprichter Gerard Adriaan Heineken.

Waar en wanneer werd hij geboren?

Alfred Henry (Freddy) Heineken werd in Amsterdam geboren op 4 november 1923.

Van welk bedrijf heeft hij een multinational gemaakt?

Heineken.

Sinds wanneer bestaat deze bierbrouwerij?

De geschiedenis van de biergigant begint niet bij Freddy, maar bij zijn grootvader Gerard Adriaan Heineken, die in 1864 besluit om de Amsterdamse stoombierbrouwerij 'De Hooiberg' te kopen. Mede dankzij de Industriële Revolutie loopt het storm op de brouwerij en kan er al na een paar jaar aan de bouw van nieuwe locaties – in Amsterdam (1867) en Rotterdam (1873) - worden begonnen. Leuk weetje: Eén van deze brouwerijen, die aan de Stadhouderskade, staat er nog altijd. De Heineken NV werd opgericht in 1873, al heet het bedrijf in eerste instantie nog Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij NV.

Om de oude Heineken een zakelijke trandwatcher te noemen gaat misschien wat ver, maar de bierbrouwer heeft wel oog voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bier brouwen. In Duitsland zijn steeds meer bierbrouwers gebruik gaan maken van bovengistend naar ondergistend bier en Heineken heeft het gevoel dat hij hiermee niet kan achterblijven. In samenwerking met een leerling van Louis Pasteur ontwikkelt hij daarom de zogenoemde 'Heineken A-gist'. Deze gistsoort is ook tegenwoordig nog altijd de basis voor een glas Heineken bier.

De bierbrouwerij houdt er vanaf het eerste begin een assertieve overnamestrategie op na. Het bedrijf sluit samenwerkingscontracten af met diverse lokale brouwers en biedt hun vervolgens de optie om in het vervolg het (goedkopere) Heineken-bier te distribueren. Vanaf de jaren '30 richt Heineken zich ook steeds vaker op wereldwijde expansie door het product op grote schaal naar landen binnen en buiten Europa te exporteren. Na de Tweede Wereldoorlog verlegt het bedrijf de focus langzaam maar naar de markt waarin het bedrijf opereert. Het belang van een uitgekiende merkbeleving wordt hierdoor steeds belangrijker en moet ervoor zorgen dat Heineken een geheel 'eigen gezicht' krijgt.

Hoe raakte Freddy Heineken betrokken bij het bedrijf?

Freddy Heineken gaat in 1941 op zijn achttiende fulltime voor het familiebedrijf aan de slag. Hij bekleedt diverse functies tot hij in 1964 uiteindelijk toetreedt tot het bestuur. Vanuit die centrale positie weet Heineken de succesvolle opmars van het concern voort te zetten, onder meer door in 1968 Heineken's grootste rivaal Amstel over te nemen.

Wat was zijn missie?

Simpel gezegd: met Heineken de rest van de wereld veroveren. Een van Heinekens' eerste actiepunten is om ervoor te zorgen dat de meerderheid van de Heineken-aandelen weer in het bezit komen van de familie. En al heeft hij er niet specifiek voor gestudeerd, is Freddy een marketingman in hart en nieren die begrijpt dat een alcoholhoudend product op spraakmakende wijze aan de man gebracht moet worden. Want - zo stelt de Heineken-topman - de reputatie van een kwalitatief goed biertje alleen is niet meer voldoende.

Hoe pakte hij dit aan?

Beter goed gejat dan slecht... Freddy Heineken zag eerder in Amerika hoe een uitgekiende merkbeleving en marketingstrategie enorm kan bijdragen aan de status van een product. Onder zijn leiding krijgt marketing dan ook een prominentere rol binnen het familiebedrijf en wordt er hard gewerkt aan een internationaal verkoopbaar imago. Zo besluit Heineken om de e's in het Heineken-logo een stukje op hun kant te zetten. Daarnaast investeert hij grote bedragen in het maken van gelikte reclamecampagnes; zo bedacht de bierbrouwer in de jaren '70 de klassieke slogan "Heerlijk. Helder. Heineken". Zelf zegt de nuchtere Heineken-topman met enige regelmaat: "Was ik geen bierbrouwer, dan was ik reclameman geworden."

Hoe staat Heineken er nu voor?

Sinds het terugtreden van Freddy Heineken in 1989 is de dagelijkse leiding van het concern niet meer in handen van de familie Heineken, maar Freddy's dochter en erfgename Charlene de Carvalho-Heineken (ze erfde naar verluidt 4,3 miljard euro bij zijn overlijden in januari 2002) blijft als grootdeelaanhouder nauw betrokken bij haar vaders onderneming. Ze is ook gedelegeerd lid van de Raad van Beheer van Heineken Holding NV.

Wat is het huidige businessmodel?

Heineken is nog altijd de grootste bierbrouwer en distributeur van Europa. De multinational wordt met een jaaromzet die in de miljarden loopt en 140 brouwerijen in ruim 70 landen zelfs gerekend tot een van de drie grootste brouwers ter wereld. Dit grote bereik is vooral te danken aan de combinatie van dochter- en zusterondernemingen, licentieovereenkomsten en strategische samenwerkingsverbanden en allianties van het bedrijf. Een aanzienlijk deel van hun groothandelaren distribueren naast bier ook wijn, gedistilleerd en frisdranken. Zowel Heineken Holding NV als Heineken NV zijn genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Dat wil niet zeggen dat de Amsterdamse brouwerij niet te maken krijgt met uitdagende ontwikkelingen op de markt. Zo is 2013 geen makkelijk jaar geweest voor Heineken, waarin de multinational geraakt werd door aanhoudende economische tegenwind en diverse accijnsverhogingen in (met name) Frankrijk. Mede daardoor daalde de nettowinst vorig jaar met met ruim de helft naar 1,36 miljard euro.

Het goede nieuws is dat het Heineken naar eigen zeggen gelukt is om te blijven investeren in zijn merken en producten. De tweede helft van 2013 verliep alweer een stuk beter dan de eerste helft van het jaar, aldus topman Jean-François van Boxmeer. In 2014 hoopt het bedrijf weer op autonome groei. Zo verwacht Heineken groeiende biervolumes in alle markten behalve Europa. De gemiddelde prijs per hectoliter stijgt verder, maar dit zal naar verwachting in een gematigder tempo gebeuren dan in 2013.

Hoe zat het ook alweer met de ontvoering van Freddy Heineken?

Het vermogen van Freddy Heineken wordt ten tijde van zijn overlijden geschat op zo'n vier miljard euro. Alleen al de alom aangenomen status van 'rijkste zakenman van Nederland' verandert de Heineken-topman in een belangrijk doelwit voor criminelen. Op 9 november 1983 worden hij en zijn toenmalige chauffeur Ab Doderer ontvoerd door de bende van Cor van Hout, waar ook Willem Hollleeder deel van uitmaakte. De ontvoerders eisen circa zestien miljoen euro aan losgeld.

Hoewel de familie gehoor geeft aan die eis, worden zowel Heineken als Doderer na de betaling niet meteen vrijgelaten. Na een anonieme tip wordt het duo op 30 november door de politie gevonden in een loods in het Amsterdamse havengebied. Het grootste deel van het losgeld wordt later teruggevonden in de Zeisterbossen.

Inspirerende quote

Freddy Heineken: "Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid."

Videos

Eén van de populairste Heineken-reclames aller tijden:

Leuk voorbeeld van guerrillamarketing: jouw (vakantie)reis omruilen voor een willekeurige (door Heineken gekozen) nieuwe bestemming: wat zou jij doen?

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten