marieke

De start van Parker

Wat pennen betreft gaat Parker al jarenlang innovatief te werk. Het bedrijf heeft het maken van stijlvolle en kwalitatieve schrijfwaar tot een ware kunst verheven. Tegenwoordig moet deze branche echter concurreren met tablets, smartphones en digitale notepads. Het aanschaffen van een duurzame vulpen is daarmee minder relevant geworden. Parker bestaat echter nog steeds, zij het in minder omvangrijke vorm dan vroeger. Hoe het merk dat voor elkaar bokst, leest u in dit verhaal: de start van Parker.

Om welk bedrijf gaat het?

Parker Pen Company.

Sinds?

1888.

Gestart door?

George Safford Parker.

Hoe kwam de oprichting van Parker tot stand?

De latere oprichter van de Parker Pen Company wordt in 1863 geboren in de Amerikaanse staat Wisconsin. Na een studie aan een universiteit in Iowa gaat George Safford Parker aan de slag als leraar telegrafie. Daarnaast klust hij in die tijd bij door vulpennen aan de man te brengen als verkoper van de John Holland Gold Pen Company.

Echt enthousiast over het product dat hij verkoopt is Parker niet. Hij komt regelmatig een kapotte vulpen tegen en voelt zich dan verplicht om deze eerst te repareren voordat hij de pen verkoopt. Vulpennen gaan in die tijd namelijk gewoon snel kapot en ook het risico op lekken is groot; het schrijven van een (letterlijk) vlekkeloze brief is een vak apart.

Dit komt mede doordat inkt een corrosieve vloeistof is met veel kleurdeeltjes die op den duur bezinken of de fijne kanaaltjes in de vulpen kunnen verstoppen. Vanaf ongeveer 1850 wordt er door fabrikanten en uitvinders hard gewerkt aan het zoeken naar een oplossing. Uiteindelijk zijn er drie uitvindingen geweest die hebben bijgedragen aan de vulpen zoals wij die nu kennen: het toepassen van de iridiumpunt van de pen, hardere soorten rubber en een vrij vloeiende en sneller drogende inkt.

Maar in de jaren '80 van de negentiende eeuw is dé perfecte vulpen nog niet uitgevonden. Dat moet toch beter kunnen, denkt Safford bij zichzelf. Hij neemt zichzelf dan ook voor om een vulpen te ontwikkelen die echt lang meegaat, fijn schrijft en minder vlekt. In 1888 is de oprichting van de Parker Pen Company een feit. Omdat de ondernemer verwacht dat andere fabrikanten zijn bevindingen mogelijk zullen overnemen, vraagt hij al voor de allereerste vulpen die hij produceert patent aan.

De grote doorbraak van het bedrijf komt echter in 1894. In dat jaar brengt Parker een pen op de markt met een revolutionair inkttoevoersysteem, de zogenoemde 'lucky curve', waarbij de inkt na gebruik weer terugvloeit naar een speciaal reservoirtje in de vulpen; een uitvinding waarop de ondernemer patent krijgt. Als iemand de pen na het schrijven rechtop terug stopt in zijn colbertzakje, hoeft deze persoon daardoor niet langer te vrezen voor een verpeste outfit. De 'lucky curve', die nog tot 1928 in de pennen wordt verwerkt, heeft er mede aan bijgedragen dat Parker op dit gebied als een van de meest invloedrijke spelers wordt gezien.

De Parker-oprichter blijkt niet alleen een neus te hebben voor succesvolle uitvindingen, maar beschikt ook over een gezond ondernemersverstand. Zo weet hij wat er op de markt speelt en is hij op de hoogte van de behoeften van zijn doelgroep. Zo komt hij regelmatig met nieuwe technische snufjes, zoals de iconische Enblem Pen en Spear Head-inktgeleider. Een ander goed voorbeeld is de zogenoemde Trench Pen, die Parker samen met zijn zoons Russel en Kenneth speciaal ontwikkelt voor het Amerikaanse leger. Het bijzondere aan deze vulpen is dat de houder een soort zwarte balletjes bevat, die bij aanraking met water veranderen in een soort inkt. Op deze manier kunnen soldaten hun pen snel en gemakkelijk bijvullen, geen overbodige luxe gezien de barre omstandigheden in de loopgraven.

Het is echter vooral de Duofold Pen uit 1921 waaraan Parker zijn benijdenswaardige reputatie als fabrikant van kwaliteitsproduct te danken heeft. De Duofold zou de tijdsgeest van de jaren '20 uitstekend vertegenwoordigen. 'Big Red' is groot, krachtig en zou niet misstaan in een jazz club. De prijs is er dan ook naar; de consument moet er zo'n zeven dollar voor betalen en dat is in die tijd veel geld voor een pen. Desalniettemin gaan Duofolds als warme broodjes over de toonbank, waarop Parker twee jaar later besluit de productielijn uit te breiden met een speciaal Duofold Potlood.

Met de financiële status van de Parker Pen Company zit het in die tijd dus wel snor, maar met de oprichter loopt het minder goed af. Wanneer Russell, een van zijn zoons en de beoogde opvolger van het familiebedrijf, in 1933 sterft, raakt Parker - inmiddels zelf aardig op leeftijd - steeds verder in een depressie en hij overlijdt vier jaar later aan de gevolgen hiervan.

Terugkijkend wordt de periode van grofweg 1920 tot 1960 doorgaans beschouwd als de meest succesvolle periode van deze branche, waarin de naamsbekendheid, reputatie en omzet van Parker groter is dan ooit. In die tijd worden ook balpennen van het merk op de markt gebracht, waarmee het bedrijf eveneens succesvol is. Parker komt in die tijd steevast voor in de top drie van meest invloedrijke schrijfwaarfabrikanten ter wereld. Die gloriedagen liggen inmiddels ver achter het bedrijf en of deze tijden van weleer ooit nog terugkeren, is de vraag.

Hoe veranderde dit bedrijf de markt?

'Making a better pen': dat is de missie die Safford voor ogen heeft wanneer hij start met zijn bedrijf. Hij droomt ervan een vulpen te ontwikkelen die vloeiend schrijft en niet vlekt. Simpeler kan het op het oog bijna niet, maar eind negentiende eeuw kunnen de plannen van Safford nog wel worden gezien als 'makkelijker gezegd dan gedaan'. Parker is niet de eerste fabrikant ooit die de ideale vulpen op de markt wil brengen, maar het is wel het bedrijf dat in 1931 met een van de belangrijkste uitvindingen komt: Quink-inkt.

Quink onderscheidt zich van de andere inktsoorten uit die tijd in het feit dat de inkt niet zozeer verdampt, maar wordt geabsorbeerd door het papier. Hierdoor droogt de inkt vele malen sneller en kan het risico op een vlekkerige tekst dus nog verder worden beperkt (ook fijn voor de linkshandigen onder ons).

Daarnaast heeft Parker al snel door dat de distributie van zijn product niet beperkt hoeft te blijven tot het Noord-Amerikaanse continent. In andere werelddelen maken mensen immers ook gebruik van (en is men wellicht net zo gefrustreerd over) haperende en vlekkende vulpennen. Begin 1900 gaat Parker daarom op wereldtour om ook de rest van de wereld kennis te laten maken met zijn vulpennen. Onder andere in de Scandinavische landen is de Parker-pen direct een groot succes. Later weet hij ook onder meer Australië, India en het Verre Oosten te verleiden tot het kopen van zijn luxe en duurzame pennen.

Hoe staat Parker er nu voor?

De typemachine vormde al een lichte bedreiging voor de vraag naar traditionele schrijfwaar, maar met de komst van computers, tablets en smartphones wordt het voor pennenfabrikanten steeds lastiger om op te boksen tegen deze moderne technologieën. Op scholen nemen voor het maken van notities iPads immers steeds vaker de plek in van pen en papier. Parker heeft door de jaren heen echter continu verbeteringen op bestaande schrijfwaar doorgevoerd en verschillende nieuwe producten gelanceerd (zoals vrij recent nog de Parker 5TH Technology), dit om zijn innovatieve status te behouden.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Sinds 1986 is het hoofdkantoor van Parker officieel gevestigd in Groot-Brittannië. In 1992 wordt het bedrijf overgenomen door Gillette, die hier naar verluidt 561 miljoen dollar voor over heeft gehad. Gillette hoopt hiermee de grootste producent van schrijfwaar wereldwijd (het merk is dan al verkrijgbaar in honderdtwintig landen) in handen te hebben gekregen, maar tegen het einde van de jaren '90 is de strategie van Gillette dusdanig gewijzigd dat Parker een beetje vreemde eend in de bijt is geworden.

In 2000 wordt Parker dan ook overgenomen door Newell Rubbermaid. Dit bedrijf is ook eigenaar van enkele andere schrijfwaarproducenten, waaronder Dymo en Waterman. Onder de vlag van Newell Rubbermaid is de toekomst van Parker, dat in 2013 exact 125 jaar bestaat, voorlopig veilig gesteld. Het merk richt zich tegenwoordig bewust op een andere doelgroep en brengt voornamelijk luxe pennen op de markt, waaraan een hoger prijskaartje kan worden gehangen. Voor een pennenserie ben je als consument bijvoorbeeld al snel 55 euro kwijt. De Parker vulpen is anno 2013 dus eerder een statussymbool dan een noodzakelijk schrijfinstrument. Maar juist in deze niche lijkt Parker zich vooralsnog als een vis in het water te voelen.

Videos

Bovenstaand verhaal in 4 minuten en 39 seconden:
 

Hoe worden vulpennen ('fountain pen' in het Engels) tegenwoordig gemaakt?

Gepubliceerd op:
10-10-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.