Bedrijf overnemen

Een bedrijf overnemen in 4 stappen

Sommige starters gaan ervan uit dat ze zelf een bedrijf moeten oprichten. Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals een bedrijfsovername. In dit artikel beschrijven we de verschillende fases van een bedrijfsovername: een bedrijf overnemen in 4 stappen.

1. De (mentale) voorbereiding en oriëntatiefase

Net als bij het opzetten van een nieuw bedrijf gaat ook aan het overnemen van een bestaande onderneming een grondige voorbereiding vooraf. Door je eerst te oriënteren op de bedrijven die mogelijk in aanmerking komen vergroot je de kans op een succesvolle bedrijfsovername namelijk aanzienlijk. Misschien ben je de beoogde opvolger van een familiebedrijf of wil je (een deel van) de onderneming waar je nu in loondienst werkt overkopen. Let dan goed op. Als het gaat om een onderneming van iemand die dichtbij staat of waar je al langer werkt, bestaat het gevaar dat je denkt het bedrijf al goed te kennen. Probeer in zo'n geval alsnog zaken van privé te scheiden en kijk goed naar de kansen en mogelijke gevaren in de markt. Zijn er voldoende mogelijkheden om er een succes van te maken?

Daarnaast speelt de mentale voorbereiding een belangrijke rol. Je kunt er jaren van dromen om een bedrijf te starten of over te nemen, maar voor een succesvol bestaan als ondernemer moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn. Wilt je weten of je écht klaar bent voor de start? Test dan je kennis over overnemen in de Startersquiz of lees de artikelen 3 signalen die aangeven dat je klaar bent om te starten en 6 typen ondernemers.

2. De praktische invulling en het overdrachtsplan

Wanneer je zeker weet dat je klaar bent voor de overname, is het zaak om uit te zoeken of dat ook geldt voor het bedrijf dat je op het oog hebt. Afhankelijk van ontwikkelingen in de branche en het type onderneming - een kleinschalige delicatessenwinkel is iets anders dan een middelgrote organisatie met vijftig werknemers - moet je onderzoek doen naar bijvoorbeeld de omzet, winstgevendheid en vooruitzichten van het bedrijf, de reputatie bij de doelgroep en de concurrentie, de juridische structuur en het productieproces.

Heb je eenmaal de waarde van het bedrijf vastgesteld en een indicatie heeft van de overnamekosten, dan kun je gaan kijken hoe je de overname wilt gaan financieren. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan eigen liquide middelen of het aanvragen van financiering via je bank. In bepaalde gevallen, zoals bij een de overname van een familiebedrijf, is er ook de mogelijkheid tot een betaling in termijnen of een zogenaamde gefaseerde overname. Er zijn verschillende manieren om een bedrijf over te nemen. In dit artikel lees je er meer over.

3. De onderhandelingsfase

Advertorial bedrijfsovername

Een bedrijf overnemen

Bij een bedrijfsovername komt meer kijken dan je misschien denkt. De Rabobank helpt je graag op weg. Zo kunnen onze adviseurs meer vertellen over hoe je jouw overname kunt financieren. 

Meer weten?

Is de verkopende partij geïnteresseerd in een potentiële bedrijfsoverdracht? Dan kun je samen om de tafel gaan zitten om de praktische details van het overnameproces en jouw persoonlijke ambities en doelstellingen te bespreken. Houd er rekening mee dat je mogelijk niet de enige bent met wie de verkopende partij in gesprek is. Het is dan ook raadzaam om de afspraken die je tijdens deze besprekingen met de verkoper maakt alvast vast te leggen in een intentieverklaring, zodat dit niet langer mogelijk is. Tijdens de onderhandelingsfase overleg je natuurlijk niet alleen met de verkopende partij, maar voer je ook gesprekken met de bank of andere investeerders en - indien van toepassing - het management van de onderneming.

4. De formele afronding

Ben je na langdurig onderhandelen tot een akkoord gekomen met de verkopende partij, dan ga je de volgende fase in: de formele afronding. Voordat je ergens je handtekening onder zet, is het slim om alle informatie die beschikbaar is over de onderneming nog een keer te toetsen. Dit wordt het due diligence-onderzoek genoemd. Je hoeft dit uitgebreide onderzoek uiteraard niet zelf te doen; je kunt er ook voor kiezen om het te laten uitvoeren door je eigen accountant of bedrijfsjurist. Tijdens dit onderzoek kijkt men onder andere naar jaarrekeningen, contracten met bijvoorbeeld leveranciers en de kwaliteit van het personeel.

Due diligence

Een due diligence-onderzoek is een onderzoek van een bestaande onderneming. Hierbij wordt niet alleen naar de bedrijfscijfers gekeken, maar ook naar andere zaken. Denk bijvoorbeeld aan wat het bedrijf heeft opgebouwd aan waarde, rechten en plichten van de onderneming en de verwachtingen en risico's voor de komende jaren.

Het kan gebeuren dat uit dit onderzoek opvallende zaken naar voren komen die je eerder nog niet had opgemerkt. In dat geval mag je naar aanleiding van de onderzoeksresultaten wijzigingen aanbrengen in de eerder opgestelde intentieverklaring.

Een due diligence-onderzoek is een goede manier om eventuele laatste twijfels weg te nemen en geeft je een zekere garantie dat je een gezond bedrijf overneemt. Er zijn natuurlijk wel kosten verbonden aan dit onderzoek, maar dat weegt in veel gevallen niet op tegen de kosten van een eventueel langdurig juridisch conflict dat later kan ontstaan tussen jou en de oorspronkelijke bedrijfseigenaar.

Tijdens de definitieve onderhandelingen kun je vervolgens alle voorwaarden met betrekking tot de bedrijfsovername bespreken en op papier zetten. Laat het uiteindelijke overnamecontract altijd opstellen door je notaris. Beide partijen moeten dit contract ondertekenen, waarna de akte teruggaat naar de notaris. Als het contract eenmaal is goedgekeurd en je de betaling voor de koopsom hebt voldaan, dan is de bedrijfsovername een feit.

Lees ook

Ook een optie: een bestaand bedrijf overnemen
'Verschil tussen starter en overnemende zelfstandige'
6 tips voor succesvol ondernemen in crisistijd
5 financieringsmogelijkheden voor starters
5 businesslessen van Richard Branson

Bijgewerkt op: 14-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x6
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.549 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.