Een coach kiezen als ondernemer

Bijgewerkt op 21 september 2018
4 min  leestijd
2.749
Auteur: Heleen Ronner
Coach kiezen

Een goede coach helpt je om meer uit je ondernemerschap te halen. Alleen: hoe vind je zo iemand die je écht laat groeien? En waarom is die fijne coach van de buurman waarschijnlijk niets voor jou? 

Als ondernemer heb je andere coachvragen dan mensen in loondienst. Misschien zoek je iemand die je kan helpen om beter te pitchen of wil je groeien als leidinggevende. Het aanbod van coaches is enorm. Dit zijn de zaken waar je juist als ondernemer op kunt letten bij je zoektocht: 

Inhoudelijke, groeigerichte coaching

Waak ervoor dat de coaching niet te vrijblijvend en algemeen is. Bij coaching zoek je samen naar antwoorden, maar dat betekent niet dat een coach alleen een goed klankbord is. Als ondernemer zoek je iemand die inhoudelijk echt weet waar jij mee te maken krijgt bij de start van je bedrijf.

Zoek een coach die bijvoorbeeld al - met succes - met directeuren/eigenaren heeft gewerkt of betrokken was bij een startup. Of zoek iemand die altijd razend populaire workshops geeft bij gerenommeerde incubators of bootcamps.  Die 'hele goede coach’, die je buurman hielp na zijn burn-out, is voor jou vaak niet geschikt.

Actiegerichte coaching

Een coach werkt oplossingsgericht: wat is je vraag en wat kun jij zelf concreet doen om een antwoord te vinden? Voor een ondernemer is het belangrijk dat de coach je daarbij echt aanzet tot meer dan reflectie. Actie en resultaat zijn essentieel.

Jouw coach prikkelt je om van droom naar daad te gaan. Hoe ga je jouw ambitie realiseren? Wat ga je nu, morgen, deze week doen om je droom dichterbij te brengen? Je coach helpt om de lijn te bewaken en komt terug op jouw concrete afspraken met jezelf. In de periode tussen de gesprekken werk je aan je doelen. 

Vergeet de Facebook-businesscoach

Starten als zzp'er

Aan de slag als zzp'er?

Dan moet je veel regelen. Van het maken van je bedrijfsplan tot het regelen van verzekeringen. Ga sterk van start en vergroot de kans op succes.

Hoe voorbereid ben ik?

Vrijwel iedereen met een kvk-inschrijving kent dit fenomeen: je Facebook- en Linkedin-tijdlijn staat vol met advertenties en filmpjes van businesscoaches. Zij gaan je helpen om meer klanten te scoren en met nog meer passie te ondernemen. In een gratis webinar geven deze coaches alle deelnemers het gevoel dat ook zij succesvol en gelukkig zullen zijn. Tenminste, als ze in zee gaan met de coach.

Het gevaar bij dit type coach: je krijgt vooral positieve oneliners en tips. De feelgood-businesscoach heeft vaak vooral op de korte termijn veel effect, omdat je even een boost krijgt in je vertrouwen. Alleen: je gaat niet de diepte in en echt stilstaan bij jouw dagelijkse dilemma's is er vaak niet bij. 

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Er zijn ongetwijfeld ook goede coaches  die social media gebruiken voor lead generatie. Spreekt een 'Facebook-coach' je ontzettend aan? Als hij/zij je na wat onderzoek nog steeds geschikt lijkt, ga er dan vooral voor!

Provocatieve coaching 

Durf jij op zoek te gaan naar een coach die écht nieuwsgierig en kritisch is? Een coach die door blijft vragen: 'Maar hoe dan?' 'Waarom dan?' 'En wat als...' Iemand die je lastige vragen stelt? Iemand die je misschien zelfs uitdaagt om te kijken of je überhaupt op de goede weg zit?

Zoek naar een provocatieve coach, ofwel iemand die je soms echt een ongemakkelijk gevoel geeft. Zo breng je je kansen eerlijk in kaart. En je voorkomt dat je belangrijke risico's of valkuilen over het hoofd ziet.  

4 essentiële checks voor je beslist

Heb je iemand gevonden die aan je eisen voldoet? Een coach met een kritische, resultaat- en actiegerichte aanpak? Doe dan nog even deze laatste vier checks voor je defintief met hem of haar in zee gaat:

1. Track record

Heeft de coach goede referenties? En zijn dit klanten met vergelijkbare coachvragen en uitdagingen als jij? En wat was het resultaat?

2. Betrouwbaarheidscheck

Is de coach aangesloten bij een branchevereniging zoals de NOBCO of LVSC? Hoe blijft zijn of haar kennis up-to-date? En heeft de coach zelf een supervisor?

3. Twee kennismakingssessies

Kijk of je twee kennismakingssessies kunt inplannen. Pas bij het tweede gesprek merk je echt of het klikt én of de coach concrete meerwaarde oplevert. Prikkelt de coach je om in actie te komen? Hoe is de follow-up? Komt de coach terug op de essentiële punten uit de eerste sessie? 

4. Denk na over een alternatief 

Bedenk wat je met het budget voor coaching ook zou kunnen doen. Welke ondersteuning voor hetzelfde geld kunnen inkopen? Denk ook aan hele andere zaken als een weekend op de hei, een boekhouder, vormgever, webbouwer, marketeer of andere inhoudelijke expert. Zou dat alternatief ook meer rust, focus en succes kunnen opleveren? 

Gratis coaching: onze doe-artikelen

Kom je tot de conclusie dat je nu (nog) niet wil investeren in coaching? Of weet je nog niet zo goed wat je coachvraag precies is? Begin dan eerst eens met onze invul-artikelen, die je uitdagen om aan de slag te gaan met je bedrijf. Versterk je idee, maak je ambitie concreet en verdiep je klantinzicht. Lees bijvoorbeeld over de meerwaarde van ‘sparren met een eikel’, ofwel een goed gesprek met iemand die jou idee misschien wel helemaal niets vindt. Of doe de netwerktest

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten