Postbus

Een postbus aanvragen, hoe doe je dat?

Een postbus nodig? Volgens PostNL maakt ruim een derde van de Nederlandse bedrijven gebruik van postbussen om zakelijke post te ontvangen.

Wat is een postbus?

Een postbus is niets anders dan een plek waar je post kunt ontvangen buiten je eigen kantoor of huisadres. Je kunt een postbus bij PostNL huren, of bij een kleinere aanbieder.

Het voordeel van PostNL is dat je je post al vanaf 8 uur s'ochtends ophalen. Als je wilt ontvang je hier ook een berichtje van. 

Wat kost een postbus?

De postbussen van PostNL zijn relatief duur: € 264,99 per jaar (€ 219,50 excl. btw) met een eenmalig starttarief van € 49,61 (€ 41 excl. btw).

Concurrent PriPost vraagt € 6,05 per maand (€ 5,00 excl. btw) met eenmalig € 18,50 administratiekosten (€ 15,00 excl btw).

Bij PriPost hoef je de post niet zelf op te halen. Ze sturen de post naar je door of ze scannen alles in, om het vervolgens beschikbaar te stellen in het online klantenportaal. Aan het scannen en doorsturen zijn extra kosten verbonden

Zo zijn er nog veel meer aanbieders op de markt met hun eigen specifieke voorwaarden.

Waarom een postbus?

Er zijn meerdere redenen om een postbus aan te vragen.

  • Veel mensen vinden het handig om de zakelijke post apart te ontvangen. Zo houd je beter overzicht en kun je beter de balans tussen werk en privé bewaken.
  • Met een postbus wek je naar je klanten een zakelijkere/professionelere indruk dan met een huisadres.

Tip:Wist je dat een zakelijke rekening ook kan bijdragen aan je branding?

Aanvragen postbus

Een postbus aanvragen gaat heel eenvoudig. Bij de meeste aanbieders kan dit gewoon via internet. Vaak wordt gevraagt naar een recent uittreksel van de KvK. Dit kun je ook online opvragen bij de KvK. Een gewaarmerkte digitaal exemplaar kost 7,50 euro. Een papieren uittreksel kost 15 euro.

Meestal kun je de sleutels binnen een week komen ophalen. Neem hiervoor wel je identiteitsbewijs mee.

Inschrijven op adres postbus

Veel zzp'ers vinden het vervelend dat hun huisadres zo makkelijk vindbaar is na inschrijving bij de KvK. Iedereen kan namelijk online in het handelsregister zoeken naar je (bedrijfs)naam. Als je geen zakelijk adres hebt, komt je privéadres naar boven.

Helaas is het niet mogelijk om het adres van je postbus te gebruiken als bezoekadres. Dit wordt door de KvK niet geaccepteerd.

Bijgewerkt op: 19-02-2020

Wat vind je van dit artikel?

x15
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.