Adviesbureau

Hoe begin ik een adviesbureau?

Een adviesbureau starten, hoe doe je dat? Of je nu zelfstandig communicatieadviseur wordt of ICT-consultant, deze tips helpen je op weg om een eigen bedrijf te beginnen.

Vragen collega's en vrienden jou vaak om advies? Dan heb je vast wel eens gedacht aan het oprichten van een adviesbureau. In dit artikel lees je alles over hoe je dat precies aanpakt.

Adviesbureau oprichten: kies je specialisatie

De eerste stap is natuurlijk het bepalen waar je precies in gaat adviseren. Vaak ligt het antwoord op deze vraag nogal voor de hand. Je moet natuurlijk de nodige expertise in huis hebben om advies te kunnen geven.

Weet je van een bepaald onderwerp bijzonder veel af? Dan kun je er een adviesbureau omheen beginnen. De meest voorkomende varianten van adviesbureaus zijn:

Marketing adviesbureau starten

Wil je een eigen adviesbureau beginnen in de marketing? Dan moet je natuurlijk in de eerste plaats erg goed zijn in je vak. Je kunt jezelf onderscheiden door bijvoorbeeld een opleiding te doen bij NIMA: de Nederlandse vereniging van marketeers.

ICT adviesbureau starten

De ICT is nog steeds een van de vakgebieden met de hoogste groei. De Rabobank verwacht voor 2020 een gemiddelde groei van 4% voor de branche waar ICT onder valt: informatie en communicatie.

Tip: sluit je aan bij een branchevereniging.

Communicatie adviesbureau starten

Een adviesbureau in de communicatie starten, hoe doe je dat eigenlijk? In de communicatiebranche is veel concurrentie, opvallen is dus een aardige uitdaging.

Het kan helpen om je aan te sluiten bij de Nederlandse Vereniging van Erkende Reclameadviesbureaus (VEA). Dit is de vereniging van de communicatieadviesbureaus in Nederland.

Marktonderzoek doen

Je kunt natuurlijk rond elke expertise een adviesbureau starten, het is alleen de vraag of de markt zit te wachten op advies over het verzorgen van kreupele goudhamsters. Tijd om marktonderzoek te doen dus!

  • Plan interviews met mensen uit je doelgroep waarin je praat over je plannen en hun wensen.
  • Stuur online vragenlijsten rond of plaats ze op social media.
  • Ga in focusgroepen het gesprek aan met mensen uit je doelgroep.

Concurrentieanalyse uitvoeren

Nu je weet waar de markt op zit te wachten, is het belangrijk om te onderzoeken wat de concurrentie doet. Breng per concurrent in kaart wat hun sterke en zwakke punten zijn. Zo zie je snel waar jouw kansen liggen.

  • Vraag bij de Kamer van Koophandel de jaarrekeningen en uittreksels van je belangrijkste concurrenten op.
  • Onderzoek welke prijzen zij rekenen, dit helpt bij het bepalen van een tarief.

Zo stel je een duidelijke concurrentieanalyse op.

Rechtsvorm kiezen adviesbureau

Iedere ondernemer moet een rechtsvorm kiezen om zich mee in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Welke vorm het meest geschikt is voor jouw bedrijf, hangt bijvoorbeeld af van je verwachte omzet en aantal bestuursleden.

Klik op de links hieronder voor meer informatie over de verschillende rechtsvormen:

Ondernemingsplan opstellen

Je start nóg sterker als je helder hebt wat je precies gaat doen. Daarom is het vaak slim om een ondernemingsplan (businessplan) op te stellen. Dit document kun je ook gebruiken om eventuele investeerders te overtuigen.

Een ondernemingsplan geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat ga je precies doen?
  • Waar ga je je vestigen?
  • Welke rechtsvorm kies je?
  • Is er een markt voor je product, waaruit blijkt dat en hoe kom je aan klanten?
  • Hoe zit het met concurrentie?
  • Hoeveel geld heb je in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten?

Ondernemersplan voorbeeld adviesbureau

Veel startende ondernemers vinden het schrijven van een ondernemingsplan best lastig. Om je op weg te helpen, heeft Rabobank een voorbeeldplan geschreven. Dit voorbeeld is toegespitst op adviesbureaus.

Lees ook:

Killer elevator pitch
Checklist: klanten vinden

Bijgewerkt op: 21-01-2020

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.