Hoe voorkom je als ondernemer een burn-out?

Hoe voorkom je als ondernemer een burn-out?

Eigen baas: lekker zelf je tijd indelen, leuk werk en alle energie van de wereld. Toch? Helaas hoort stress ook bij ondernemen en juist als je zelfstandige bent, heeft een burn-out grote gevolgen. Hoe herken je de signalen van stress op tijd en voorkom je dat je ziek wordt?

Wat is een burn-out?

Een combinatie van factoren die tot een te lange en te zware belasting van je lichaam leidt. Een burn-out is een opeenstapeling van stress en uit zich door onder meer:

  • concentratieproblemen
  • moeheid
  • hoofdpijn
  • besluiteloosheid
  • minder zin in seks
  • irritaties
  • huilbuien
     

Gebrek aan slaap is vaak een van de eerste signalen dat er iets niet goed zit. Er wordt veel gepiekerd (dat hoeft lang niet altijd werkgerelateerd te zijn).

Jouw lichaam komt niet meer tot rust, de vermoeidheid stapelt zich op, spieren staan constant gespannen, er wordt verkeerd ademgehaald en dat kan leiden tot duizeligheid of zelfs paniekaanvallen. 

Uiteindelijk raakt de energie op. Je wordt somber en gaat opzien tegen alle dingen die nog geregeld moeten worden. Een burn-out ligt dan op de loer. Een weekend bijslapen is niet meer genoeg om op te laden en dan schiet het lichaam in een reservestand.

Je gaat door op adrenaline, maar er worden steeds meer reserves aangesproken. Totdat het lichaam 'ho' zegt. En dan is het te laat.

Kun je een burn-out voorkomen? 

Er is geen algemeen medicijn om stress, overspannenheid en burn-outs te voorkomen. Iedere persoon en ondernemer is anders, dus iedereen reageert ook verschillend op stresssituaties.

Je kunt wel een aantal voorzorgsmaatregelen in acht nemen om de kans op stress te verkleinen:

Tip #1: doe alles 100 procent

Doe dingen met volle aandacht. Dat geldt voor werk, maar zeker ook voor je rust. In zijn boek 'Iedereen ondernemer' beschrijft ondernemer Arko van Brakel "dat hard werken goed is voor de mens, vooral als dat werk met passie gebeurt en je het gevoel hebt dat je zelf kunt beslissen hoe het werk wordt uitgevoerd."

Arko schrijft over hoe hij zelf een burn-out kreeg en er ook weer uitkwam. Volgens hem is het met name belangrijk om alles voor de volle 100 procent te doen. Werk, sporten, gezin, vakantie: alles. 

'Work hard, play hard and rest hard.' Houd de balans en doe de dingen die je doet, goed. 

marieke

Altijd goed verzekerd

Met de AOV-verzekering van Interpolis ben je goed verzekerd tegen het arbeidsongeschiktheidsrisico. Meer weten?

Bereken je premie

Als je in het weekend tijd voor je gezin hebt, benut deze dan ook maximaal. Check niet in de speeltuin je werkmail. Focus op de dingen waar je mee bezig bent. 

Tip #2: besteed zaken uit

Een van de valkuilen voor startende ondernemers is om de rode draad kwijt te raken en te verzanden in bijzaken. Hierdoor neemt de reguliere werkdruk toe en zie je wellicht op termijn door de bomen het bos niet meer.

Bedenk dus goed waarom je het bedrijf opricht en wat je wilt bereiken. Vervolgens is het zaak om je aandacht op de juiste taken te richten. Je kunt als ondernemer niet overal een expext in zijn.

Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een boekhouder in. Het is een investering, maar levert tegelijkertijd een hoop tijdswinst op die je aan het ondernemen zelf kunt besteden. 

Tip #3: ga op vakantie

Het klinkt als een dooddoener, maar je zult niet de eerste startende ZZP'er of ondernemer zijn die zijn vakantie overslaat en gewoon doorwerkt.

Er is namelijk altijd wel een klus te doen en een opdracht weigeren doe je liever niet. Zonder werk verdien je immers niets en je weet niet of je over een half jaar nog wel genoeg werk hebt. 

Maar ook ondernemers moeten hun rust pakken. Plan dus bewust een vakantie, anders komt het er niet van. Het gaat erom dat je een paar weken per jaar écht tot rust komt – en niet alsnog ongemerkt dingen doet voor je bedrijf.

Met name de eerste keer dat je als ondernemer een vakantie plant, kan dit spannend zijn. Je voelt je onmisbaar, maar bedenk dat ieder bedrijf wel eens tijdelijk dicht is.

Dat zal geen klant of opdrachtgever vreemd vinden. Het overkomt je namelijk onbewust ook wel eens. In het weekend, bij een bruiloft, een begrafenis, ziekte. Of tijdens vakantie.

Tip #4: laat je niet teveel afleiden

Probeer je zoveel mogelijk op het ondernemen te concentreren.

Laat je daarom tijdens het werk niet teveel afleiden door de constante stroom van e-mails en telefoontjes.

Iedere keer opstarten na een kleine onderbreking kost een hoop tijd.

Check bij voorkeur je e-mail twee keer per dag en zet de automatische meldingen uit op je telefoon.

Weersta ook de andere afleidingen.

Laat je werkdag niet constant verstoren door alle social media-kanalen, gebruik ze alleen voor je werk en benut de diverse tools om dit zo efficiënt mogelijk te doen. 

Tip# 5: plan vrije tijd in

Het is belangrijk om regelmatig tijd in te plannen voor activiteiten die niets met werk te maken hebben. Bij veel ondernemers lopen werk en privé namelijk al snel door elkaar heen, waardoor je er niet makkelijk afstand van kunt nemen.

Reserveer daarom tijd voor activiteiten als sporten, familie, een weekend weg, een bioscoopbezoek of het lezen van een goed boek. Laat je werk tijdens deze activiteiten volledig links liggen.  Vrije tijd wordt dan echt vrije tijd. 

Tip #6: durf eens nee te zeggen

Het is voor veel starters waarschijnlijk het moeilijkst om te doen: nee zeggen tegen een klant of opdrachtgever.

Je weet immers lang niet altijd wat de toekomst gaat brengen en ook al heb je het druk, die ene extra opdracht is altijd mooi meegenomen.

De volgende ook, die klus daarna ook en dan blijkt ineens dat je de komende maanden tot aan je nek in de opdrachten zit.

Zeg niet te snel 'ja' op alle aanbiedingen van klanten of opdrachtgevers die krijgt, maar durf selectief te zijn. Van welke opdrachten krijg jij energie?

Uiteindelijk ben je geen ondernemer geworden om op de vreemdste tijden tegen je zin tegen een deadline te vechten. Durf daarom ook eens een opdracht te weigeren.

Wees dus selectief. Ja, je loopt daardoor soms omzet mis, maar tegelijkertijd schept het ook kansen voor andere opdrachten en - minstens zo belangrijk - geluk. 

Tip #7: bouw rustmomenten in

Creëer rustmomenten door tijd en ruimte voor jezelf te nemen. Luister naar je lichaam en voel of het allemaal klopt waar je mee bezig bent.

Dit kun je doen door meditatie, maar ook bijvoorbeeld door mindfulness of yoga.

Maak verder regelmatig een wandeling, tijdens je werk of na het avondeten. Je loopt letterlijk de stress uit je lijf.

En laat tijdens de wandeling uiteraard de telefoon thuis, of zet hem op stil en stop hem in je broekzak.

Tip #8: onderzoek je sterke en zwakke punten

Een onderdeel van het marketingplan is de SWOT-analyse waarmee je de sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart brengt.

Dit kun je natuurlijk ook op persoonlijk niveau doen. Als je weet wat jouw valkuilen zijn, kun je maatregelen treffen om dit te voorkomen. 

  •  S = Strengths (sterktes) Waar ben ik goed in?
  •  W = Weaknesses (zwaktes) Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
  •  O = Opportunities (kansen) Waar liggen de kansen?
  •  T = Threats (bedreigingen) Welke bedreigingen liggen er op de loer?

Het is vooral belangrijk om beter zicht te krijgen op jouw sterktes en zwaktes, omdat dit een onderdeel is van de interne analyse waarop je direct invloed kunt uitoefenen.

De kansen en bedreidingen zijn externe factoren, waar je alleen op kunt anticiperen.

Heb jij recent een burn-out gehad of zit je er tegenaan? Arko van Brakel geeft op de website van MKB Servicedesk als tip dat je moet onderzoeken hoe jij in deze situatie bent beland:

"Welke keuzes maakte je, welke rol speelde je, op welke manier reageerde je op anderen? Probeer te begrijpen hoe het zover heeft kunnen komen en heel belangrijk: wat je nu echt wilt."

"Waar droomde je vroeger van, wat is je passie, waarvoor 'sta je in de fik', wanneer voelde je je succesvol en wie zijn je voorbeelden?

Een burn-out geeft je de kans en de tijd om deze vragen te beantwoorden zodat je ijzersterk terugkomt. Eigenlijk is een burn-out de ultieme kans om de allerbeste versie van jezelf te worden."

Bijgewerkt op: 07-06-2017

Wat vind je van dit artikel?

x15
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.278 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.