Organizer op opgeruimd bureau

4 tips voor een geordende werkplek

Of u nu een bedrijf aan huis start of zich gaat vestigen in een kantoor of winkelpand: als starter wilt u zo georganiseerd mogelijk overkomen. Een rommelig ogend bureau is dan natuurlijk niet wenselijk. In dit artikel vindt u een paar budgettips voor een opgeruimde werkruimte: 4 tips voor een geordende werkplek.

1. Sla voldoende ordners en opbergdozen in

Het zal niemand verbazen dat een opgeruimde werkplek bijdraagt aan een georganiseerde bedrijfsadministratie. Het laten rondslingeren van losse bonnetjes en andere rekeningen kan vervelende gevolgen hebben als u aangifte gaat doen voor de belasting. Zorg er liever voor dat u altijd voldoende ordners en opbergdozen in huis heeft om alle belangrijke documenten in te bewaren. Dergelijke producten zijn zowel online als in de bekende warenhuizen beschikbaar in alle kleuren van de regenboog. U kunt ze bijvoorbeeld door middel van een slim kleurensysteem sorteren op sector, regio, klanten of inkomende en uitgaande facturen.

2. Investeer in een goed bureau

Aan een bureau kan best een pittig prijskaartje hangen, maar het is het zeker waard om hierin te investeren. Een te klein en rommelig bureau werkt op den duur ergerniswekkend (als u voor de honderdste keer uw knie aan de rand stoot terwijl u al telefonerend driftig door een stapel documenten bladert op zoek naar die ene offerte) en zorgt voor onrust in uw hoofd. Een ongeorganiseerde werkplek hoeft niet per definitie te betekenen dat u minder productief bent, maar het werkt wel een stuk efficiënter.

Een groot bureau of een exemplaar met veel opberglades heeft zo zijn voordelen, mits uw werkruimte er groot genoeg voor is. Ook wanneer u maar een klein deel van uw startkapitaal wilt investeren in meubilair, zijn er voldoende mogelijkheden. Een perfect bureau hoeft niet nieuw te zijn. Een bezoekje aan een tweedehandszaak of een zoekopdracht op bijvoorbeeld Marktplaats levert vaak meer op dan u denkt.

3. Denk ook aan de kabels

Bij een georganiseerd kantoor denkt u vast in eerste instantie aan het opbergen van facturen, rekeningen en rapporten in mappen. Maar ook rondslingerende USB-kabels en opladers van uw smartphone, iPod en digitale camera hebben snel een rommelig effect. Dit kunt u snel oplossen met een kleine opbergdoos met deksel die u, bijvoorbeeld, op de hoek van of onder u bureau plaatst. Om te voorkomen dat diverse kabels in de knoop raken, kunt u iedere kabel apart oprollen (doe dit wel losjes om beschadiging te voorkomen) voordat u ze in de doos doet.

4. Minder is meer

Hoe chaotisch uw eigen huis misschien is ingericht, voor de styling van uw nieuwe kantoor of werkkamer kunt u beter kiezen voor een zo minimalistisch mogelijk ontwerp.

Dit is met name belangrijk wanneer er bij u regelmatig klanten over de vloer komen. Wanneer uw kantoor vol staat met meubilair, plantenbakken en computerapparatuur (en de daarbij horende draden over de vloer verspreid liggen), geeft dat een onrustig beeld.

Een stoel minder of die grote ficus vervangen door een kleinere plant kan al een wereld van verschil maken.

Speel met de styling tot u de inrichting heeft gevonden die het beste bij uw organisatie past. Uiteraard kan de juiste indeling per beroepsgroep en branche verschillen.

Een notaris of eerder therapeut is eerder gebaat bij een rustig ogende werkruimte, terwijl een chaotische kantooromgeving voor een jong reclamebureau juist creatief en inspirerend kan overkomen.

Lees ook:
Checklist: bedrijfspand huren
Checklist: het starten van een bedrijf aan huis
De voordelen en valkuilen van thuiswerken
5 tips voor een goed visitekaartje

Gepubliceerd op:
07-06-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eindelijk, vakantie! Dat heb je wel verdiend als ondernemer. Maar als jij lekker op vakantie bent, wie let er dan op de spullen die achterblijven in jouw bedrijf of in je bestelbus?

Zo bescherm je jouw spullen tijdens de vakantie

Goed voorbereid op vakantie gaan
Goed voorbereid op vakantie gaan

Huisvesting

Of je ervoor kiest om eerst vanuit huis te werken of direct op zoek te gaan naar een bedrijfspand, hangt af van meerdere factoren. Zo speelt jouw branche hierbij zeker een rol, maar kijk je ook naar de grootte van het bedrijf en of je personeel in dienst wilt nemen. Hier vind je informatie over wat er zoal komt kijken bij het vinden van een leuk kantoor, mooie praktijk of grote werkruimte. Populaire artikelen over huisvesting zijn:


Liever voorlopig flexwerken? Hier vind je een overzicht van de bekendste flexwerkplekken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.