Eigen bedrijf starten vanuit huis

Eigen bedrijf starten vanuit huis: zo zit dat

Een eigen bedrijf starten vanuit huis lijkt in eerste instantie makkelijker dan het vinden van een geschikte bedrijfslocatie. Dat is dan ook de voornaamste reden dat veel ZZP'ers ervoor kiezen om vanuit huis te werken. Maar ook hier krijg je met de nodige regels te maken. Waarmee moet je rekening houden?

1. Cont​roleer het bestemmingsplan

Wil jij een bedrijf aan huis beginnen? Ga dan eerst na of dit volgens het bestemmingsplan van de gemeente wel is toegestaan.

De aanvraagprocedure kan per gemeente verschillen. In eerste instantie is een huis natuurlijk bedoeld om in te wonen, maar voor het uitoefenen van bepaalde beroepen wordt een bedrijf aan huis meestal toegestaan.

Er gelden wel voorwaarden voor een bedrijf aan huis. Zo moet je onder meer rekening houden met het feit dat:

  • de werkruimte een kantoorfunctie moet hebben;
  • er geen klanten naar het woonhuis mogen komen;
  • er door jouw werkzaamheden geen overlast mag ontstaan;
  • je slechts een klein deel van de woning (bijvoorbeeld de studeerkamer of zolder) mag gebruiken voor bedrijfsactiviteiten.
     

De aanvraag voor een acupunctuurpraktijk zal in veel gevallen dan ook minder problemen opleveren dan een winkel of productieruimte.

2. Sluit aanvullende verzekeringen af

Ook al ben je straks thuis aan het werk, de verzekering maakt onderscheid tussen zakelijk en privé. Zo zijn bedrijfsmiddelen thuis niet automatisch meeverzekerd via de privé-inboedelverzekering.

Vraag jij je af welke zakelijke verzekeringen hierop van toepassing zijn? Gebruik dan vrijblijvend deze handige rekentool om een berekening van de mogelijke kosten te maken.

3. Inkomstenbelasting en BTW

Naast de verzekeringskwesties zul je ook voor de inkomstenbelasting en btw met bepaalde factoren rekening moeten houden.

Het gaat er bijvoorbeeld om of jouw woning kan worden gesplitst in een bedrijfsgedeelte en woongedeelte. Huur je de woning? Houd dan rekening met bepalingen uit de huurovereenkomst.

Ben je wel hoofdeigenaar van de woning en heb je voor de financiering van de woning een hypotheek afgesloten? Vergeet dan niet te kijken naar de bepalingen uit de hypotheekovereenkomst.

4. Schrijf een ondernemingsplan

Ook bij een bedrijf aan huis is het zaak om zorgvuldig te werk te gaan en eerst uit te zoeken in wat voor markt je gaat opereren. Is er in jouw sector en regio voldoende vraag naar jouw product of dienst?

Dat doe je door een goed ondernemingsplan te schrijven. Kom je er niet uit? Deze ondernemingsplan voorbeelden, die je gratis kunt downloaden, helpen jou op weg met het maken van je bedrijfsplan.

5. Kies de juiste werkruimte

Een kamer die grenst aan een washok of keuken is waarschijnlijk niet de beste plek als je op zoek bent naar de juiste werkruimte.

Of je nu straks als masseur of freelance journalist aan de slag gaat: je moet kunnen beschikken over een rustige ruimte waar je zo min mogelijk kans loopt om te worden afgeleid.

Ben je niet het enige familielid in huis? Spreek dan samen duidelijke regels af: als de deur van de werkkamer dicht is, betekent dit dat je een tijdje niet gestoord mag worden.

6. Open een zakelijke rekening

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Iedere ondernemer, dus ook iemand die vanuit huis werkt, is verplicht een zakelijke administratie op te zetten.

Je kunt dit uitbesteden aan een boekhouder of accountant, maar veel starters kiezen ervoor om dit in eerste instantie zelf te doen.

Het openen van een zakelijke rekening is dan een goede eerste stap. Zo houd je beter zicht op de inkomsten en uitgaven en voorkom je dat jouw zakelijke en privéadministratie straks hopeloos door elkaar lopen.

Goed om te weten: een zakelijke rekening bij de Rabobank is het eerste jaar gratis. Meer informatie hierover vind je in het artikel: een zakelijke rekening openen in 3 stappen.

7. Presenteer je bedrijf online

Opdrachtgevers vinden en het werven van klanten kan een grote uitdaging als je vanuit huis werkt en niet vaak op grote kantoren te vinden bent.

Zorg daarom ervoor dat je een professionele website maakt of laat maken. Vergeet niet om ook alvast de domeinnaam te registeren. Als jouw website eenmaal in de lucht is, kun je de site prominent vermelden op jouw visitekaartjes. 

Meer tips over het belang van een goede website bij klantenwerving vind je in de checklist: klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat.

Ook interessant voor jou

Huisvesting: wat zijn jouw mogelijkheden als starter?
Flexwerkplekken voor ZZP'ers: waar moet je zijn?
Checklist: bedrijfspand huren
Onderhandelen over huurvoorwaarden? Dat doe je zo
Benut de voordelen van thuiswerken: 6 tips

Bijgewerkt op: 10-03-2017 Gepubliceerd op:
17-07-2012

Huisvesting

Of je ervoor kiest om eerst vanuit huis te werken of direct op zoek te gaan naar een bedrijfspand, hangt af van meerdere factoren. Zo speelt jouw branche hierbij zeker een rol, maar kijk je ook naar de grootte van het bedrijf en of je personeel in dienst wilt nemen. Hier vind je informatie over wat er zoal komt kijken bij het vinden van een leuk kantoor, mooie praktijk of grote werkruimte. Populaire artikelen over huisvesting zijn:


Liever voorlopig flexwerken? Hier vind je een overzicht van de bekendste flexwerkplekken.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.