Hoe start je een bedrijf aan huis?

Een bedrijf aan huis starten doe je zo

Als starter is het vrij eenvoudig om vanuit huis te  werken. Je hoeft niet te investeren in een bedrijfsruimte en de ruimte is vaak al aanwezig. Een zolder, garage of rommelkamer is snel omgebouwd tot een volwaardige werkkamer. Toch is er een aantal regelingen waarmee je rekening  moet houden. Een overzicht van de aandachtspunten voor het starten van een bedrijf aan huis.

Controleer het bestemmingsplan

Het feit dat je van plan bent een bedrijf aan huis te starten, wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk kan. Het bestemmingsplan van de gemeente biedt snel uitkomst en geeft per gebied aan welke activiteiten hier wel of niet mogen plaatsvinden.

Het hangt meestal af van het soort bedrijf dat je wilt starten. Als je regelmatig klanten over de vloer hebt in een woongebied, kan dit bijvoorbeeld parkeeroverlast opleveren. En een zelfstandig kleermaker kan met zijn naaimachine voor geluidsoverlast zorgen bij de buren.

Het is daarom belangrijk dat je tijdig informeert naar het bestemmingsplan, aangezien de start van een bepaald type onderneming verboden kan zijn. Een horecabedrijf of een zaak in de detailhandel vanuit huis beginnen is bijvoorbeeld vaak überhaupt niet mogelijk.

Als het bedrijf aan huis wel in het bestemmingsplan past - vrije beroepen als arts, accountant en tekstschrijver worden doorgaans automatisch toegestaan - moet je het bedrijf aanmelden bij de gemeente. Als jouw onderneming niet in het bestemmingsplan past, kun je een ontheffing of aanpassing aanvragen. Win hierover advies in bij jouw gemeente.

Een huis is geen bedrijfspand

Het klinkt heel logisch: van de gemeente moet een woonhuis het oorspronkelijke woonkarakter behouden. Toch ligt het gevaar op de loer dat jouw woning in een bedrijfspand verandert. Een bedrijf aan huis kan snel groeien, denk bijvoorbeeld aan een webshop die je thuis beheert.

De zaken gaan goed, de voorraden worden groter en er is meer opslagruimte nodig. Handig die zolder, handig die werkkamer, handig die kinderkamer. Tot het hele huis vol ligt en het een verkapt bedrijfspand is geworden.

Daarom hebben de meeste gemeenten besloten dat er maximaal 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Dit verschilt overigens per gemeente, dus zorg ervoor dat je dit hebt gecheckt voor je start met ondernemen.

Daarnaast mag het bedrijf geen overlast veroorzaken in de buurt. Denk aan een zelfstandige kleermaker die 's nachts moet doorwerken om een grote klus af te maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de buren dan de halve nacht wakker liggen van een driftig ratelende naaimachine.

Verder mag je geen reclame maken op het huis. Aanplakbiljetten - of erger - neonverlichting is volstrekt uit den boze. Het enige wat in dat opzicht is toegestaan, is een apart naambordje, zodat eventuele klanten kunnen zien op welk nummer de nagelstylist of masseur woont.

Zorg voor een goede werkruimte

Als je dagelijks thuis werkt, is het belangrijk om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden. Anders ben je altijd aan het werk.

De eerste stap hiervoor is het creëren van een aparte werkplek. In de woonkamer werken lijkt op het eerste gezicht misschien gezellig, maar het is meestal totaal niet productiefHet komt natuurlijk weinig professioneel over om zakelijke telefoongesprekken te voeren met de herrie van spelende of huilende kinderen op de achtergrond.

Richt daarom een echte werkkamer in. Dat kan de zolder zijn, de garage of een rommelkamer, zolang je er maar rustig kunt werken. Bewaak deze grens om zo effectief mogelijk te werken. Maak iedereen in huis duidelijk dat, zodra jij in de werkkamer bent, je ook écht aan het werk bent en in principe niet gestoord mag worden.

Als je klanten aan huis ontvangt, is het verstandig om een extern kantoor aan huis te maken. Dat wil zeggen: een werkruimte met een eigen ingang.

Het staat als accountant namelijk best amateuristisch wanneer je de klant op weg naar de werkkamer eerst door een gang met speelgoed, langs de wc en openstaande slaapkamerdeuren moet loodsen.

Kun je personeel inhuren?

Het is niet toegestaan om personeel in te huren bij een bedrijf aan huis. Als je iemand in dienst neemt, ben je verplicht deze persoon ook kost en inwoning te geven, aangezien in een bedrijf aan huis alleen bewoners mogen werken.

Als je dus een zelfstandige kapper bent die vanuit huis werkt, kun je dus niet zomaar een extra kapper inhuren om in geval van drukte bij te springen.

Heb ik recht op fiscale aftrekposten?

Voor een bedrijf aan huis gelden dezelfde fiscale aftrekposten en voorwaarden als voor ieder ander klein bedrijf. Wanneer je externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken als bedrijfskosten.

Als je vanuit huis werkt, ligt dat iets ingewikkelder. Er zijn uitzonderingen, zoals eerder dit jaar in het geval van de rechtszaak met betrekking tot een bouwondernemer. Deze ZZP'er mocht zijn huurkosten van de Hoge Raad uiteindelijk tóch als aftrekpost opgeven, maar of dat in jouw situatie ook het geval is, hangt van meerdere factoren af.

Zo moet minimaal 10 procent van je huurhuis zakelijk wordt gebruikt. Een andere voorwaarde is dat de aangifte nog niet is afgehandeld door de Belastingdienst. ZZP'ers die al jaren ondernemer zijn en nooit eerder hun huurkosten als bedrijfskosten hebben opgevoerd, mogen daar dus nu ook niet zomaar (met terugwerkende kracht) mee beginnen. 

Aankomende starters (of mensen die nog niet zo lang bezig zijn met hun onderneming) maken meer kans op een teruggave. Tip: op de Belastingdienst-website staat een tool waarmee je kunt checken of dit op jouw woning van toepassing is. Daarnaast kan het natuurlijk nooit kwaad om met je boekhouder te kijken wat in jouw situatie mogelijk is.

Maar hoe zit het dan met de inrichting? Het modieuze bureau, de ergonomische stoel: het komt allemaal voor eigen rekening. De apparaten die je gebruikt voor je werk vallen dan weer wel onder bedrijfskosten. Een laptop, koptelefoon, printer, nietmachine, telefoon of vakliteratuur: alles wat je nodig hebt om je vak uit te oefenen is fiscaal aftrekbaar. 

Tip: kijk ook eens naar deze algemene bedrijf aan huis-checklist op Ondernemersplein.

Dek grote risico's af met een verzekering

andres

Zekerheid als ondernemer

Met Interpolis ZekerVanJeZaak® ben je als ondernemer altijd goed verzekerd. Meer weten?

Bekijk de mogelijkheden

Ook al ben je thuis aan het werk: verzekeringsmaatschappijen maken altijd een onderscheid tussen zakelijk en privé.

Normaal gesproken heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daarin zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor je werk niet automatisch meeverzekerd. 

Voor alle zakelijke activiteiten moet je dus een aparte bedrijfsverzekering afsluiten.

Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar bijvoorbeeld ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering.

Deze verzekeringen zijn overigens volledig fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers. 

Lees ook

Bijgewerkt op: 12-01-2017 Gepubliceerd op:
19-06-2014

Huisvesting

Of je ervoor kiest om eerst vanuit huis te werken of direct op zoek te gaan naar een bedrijfspand, hangt af van meerdere factoren. Zo speelt jouw branche hierbij zeker een rol, maar kijk je ook naar de grootte van het bedrijf en of je personeel in dienst wilt nemen. Hier vind je informatie over wat er zoal komt kijken bij het vinden van een leuk kantoor, mooie praktijk of grote werkruimte. Populaire artikelen over huisvesting zijn:


Liever voorlopig flexwerken? Hier vind je een overzicht van de bekendste flexwerkplekken.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.