marieke

Checklist: het schrijven van een importplan

Het importplan is onderdeel van het onderzoek naar de afzetmarkt voor het product dat u wilt gaan importeren. Want ook bij importeren telt een goed voorbereide ondernemer voor twee. Als uit het marktonderzoek is gebleken dat er in Nederland behoefte is aan uw product of dienst uit het buitenland, wordt het tijd voor de volgende stap: het schrijven van een importplan.

1. Waarom gaat u importeren?

In een importplan beschrijft u de theoretische stappen die nodig zijn om import te realiseren. Daarnaast analyseert u nogmaals de mogelijkheden en beperkingen op het gebied van transport, financiën en juridische zaken (waaronder de wet- en regelgeving, zoals de algemene voorwaarden). Deze stappen moet u kunnen beargumenteren: waarom is importeren voor uw bedrijf van belang? Is het omdat u op deze manier een voor Nederland uniek product kan aanbieden? Of omdat u in India bepaalde grondstoffen voor een aantrekkelijker tarief kunt krijgen? Beschrijf zo concreet mogelijk hoe import voor u het verschil gaat maken.

2. Importeur of handelsagent?

Je zou misschien denken dat - als eenmaal bewezen is dat er in Nederland een markt bestaat voor uw product of dienst - het niet meer zoveel uitmaakt welke vorm van importeren u gaat toepassen. Niets is minder waar. Er bestaan wel degelijk verschillen. Zo koopt u als importeur zelf goederen in bij een buitenlandse leverancier en bemiddelt u als handelsagent voornamelijk tussen fabrikant en klant. Zelfstandig importeren is in veel gevallen lucratief, maar u loopt tegelijkertijd financieel gezien wel een hoger risico. Zowel importeurs als handelsagenten moeten de afspraken schriftelijk laten vastleggen. 

3. Situatie 1 -> Een uniek product of dienst

In het geval dat het door u te importeren product nog niet in Nederland verkrijgbaar is, moet u zich eerst afvragen waarom dit zo is. Zo kan er lokaal sprake zijn van een andere smaak of voorkeur bij de afnemers, een afwijkende cultuur of leefgewoonten, wettelijke eisen of bepaalde invoerbeperkingen en invoerverboden waarmee u rekening moet houden. Als bij navraag blijkt dat dit niet het geval is en uit het marktonderzoek is gebleken dat er in Nederland wel degelijk interesse voor dit product is, heeft u misschien wel een gat in de markt te pakken.

4. Situatie 2 -> Uw product wordt al aangeboden door een andere partij

Wanneer iemand u op het gebied van importeren voor is geweest, moet u er zeker van zijn dat uw product beter of goedkoper is dan de bestaande producten, óf dat er voldoende ruimte op de markt is voor een extra aanbieder. Zo kunt u zich succesvol onderscheidend maken door uw product of dienst sneller, stipter en blijvend leverbaar te krijgen, reparaties eenvoudig te maken en de klant een goede garantie te bieden, praktische montage- of gebruiksvoorschriften mee te leveren of een aantrekkelijkere verpakking te leveren.

5. Maak een SWOT-analyse

SWOT is een Engelse term en staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, in het Nederlands: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Deze legt u vast in de zogenaamde SWOT-analyse. De sterke en zwakke punten gaan in op hoe uw bedrijf ervoor staat, de kansen en bedreigingen (afzetmarkt, concurrentie etc.) bespreekt u in de externe analyse. Klik hier voor een uitgebreide checklist voor het maken van een goede SWOT-analyse.

6. Transport en logistiek

Een ander belangrijk hoofdstuk in het importplan is de beschrijving van de transport en logistiek: hoe gaat u uw producten naar Nederland halen? Per boot, trein, vliegtuig of vrachtwagen? Houd er bovendien rekening mee dat wanneer u bepaalde goederen wilt importeren uit sommige landen buiten de EU, u hiervoor een invoervergunning moet aanvragen. Deze kunt u aanvragen bij de Centrale Dienst voor In- en Uitvoer (CDIU) in Groningen. Daarnaast bestaat de kans dat er door de douane invoerrechten en belastingen moeten worden geheven op de producten die u importeert.

7. Producteisen

U mag natuurlijk niet zomaar beginnen met het importeren van ieder willekeurig product. Er worden in Europa strenge eisen gesteld aan producten die in de Europese Economische Ruimte (EER) op de markt worden gebracht. Hiervoor is een zogenaamde CE-markering, die aangeeft dat het product voldoet aan de gestelde eisen binnen de EER, verplicht. Houd daarnaast bijvoorbeeld rekening met de Warenwetgeving, die in Nederland van kracht is op de meeste gebruiksartikelen en levens- en voedingsmiddelen.

Lees ook:
De 8 gouden regels van importeren
Algemene voorwaarden, moet dat?

 

Gepubliceerd op:
21-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

x4
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.