marieke

Interview l 'Met Nederlandse fietsenkennis de wereld over'

De broers Carlier gingen vier jaar geleden van start met hun bedrijf VANMOOF. Wat begon met een voornemen - 'laten we de Nederlandse stadsfiets doorontwikkelen tot een Nederlands exportproduct' - is uitgemond in een prachtbedrijf met dealers in Amerika, Azië en Europa.

Sinds 2009 is VANMOOF een bekende naam in de Nederlandse zakenwereld én een graag gezien fietsmodel in het Nederlandse straatbeeld. En daarbuiten, aangezien zeventig procent van de omzet van broers Taco en Ties Carlier afkomstig is uit het buitenland.

Fiets als exportproduct

Het begon in 2007 met een wild idee van de broers. "We merkten dat steeds meer mensen buiten Nederland de fiets pakken. Maar niet de juiste, vonden wij", vertelt Taco Carlier. "'Laten wij de Nederlandse stadsfiets doorontwikkelen', zeiden we tegen elkaar. En er een mooi Nederlands exportproduct van maken."

Oneerlijke voorsprong

De fietsenwereld was de broers op dat moment niet helemaal vreemd en dat is volgens Carlier direct hét ingrediënt voor een succesvolle startup. "Het is heel belangrijk dat wanneer u een bedrijf wilt starten, u iets kiest dat dichtbij uzelf staat, zodat u een voordeel heeft ten opzichte van uw concurrenten. Wij hadden al een ander bedrijf in het importeren van fietsen én zijn allebei industrieel ontwerper. Dat gaf ons een 'oneerlijke voorsprong'."

Carlier raadt starters aan om uit te zoeken wat hen zo'n oneerlijke voorsprong kan geven. "Een briljant idee, kennis die niemand heeft, ervaring op een specifiek gebied, een goed netwerk in een bepaalde markt: het kan van alles zijn."

Prototypen

Vervolgens moet u volgens Carlier kijken of uw gouden idee daadwerkelijk zo goed is als u denkt. "Nadat we een jaar bezig waren geweest met het uitdenken van ons concept en het ontwerpen van de fiets, hebben we honderd prototypen laten produceren. We verkochten de fietsen voor een zacht prijsje aan vrienden en lieten hen ermee door Amsterdam fietsen. Het daarop volgende voorjaar gaven we een feest en nodigden al onze fietsende vrienden uit: 'Wat vond je ervan?' Dat was ons marktonderzoek."

Marktonderzoek

Dit alternatieve marktonderzoek leverde de broers veel feedback op. De verbeterde fiets hebben ze pas daarna op de markt gebracht: het ontstaan van hun bedrijf. Carlier adviseert andere starters vooral hun idee te delen, net zoals hij heeft gedaan. "Veel ondernemers zijn bang om hun idee te delen, maar als u dat oneerlijke voordeel heeft waar ik het eerder over had, dan is er niet veel te jatten. U bent dan zelf de beste uitvoerder van uw idee."

'Investeerders maken lui'

Investeerders: Carlier heeft ze niet nodig gehad. "We maakten gebruik van het geld dat we hadden verdiend met ons eerdere bedrijf in het importeren van fietsen. Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen te snel de hulp van een investeerder inschakelen. Investeerders kunnen lui maken. Natuurlijk, zonder moet u creatiever zijn, langer onderhandelen met uw leveranciers en slim sleutelen aan uw plan, maar daar is niks mis mee."

De eerste jaren van zijn bedrijf heeft hij het ook kunnen uitzingen zonder steun van een bank. "Pas toen we grote voorraden nodig hadden om te kunnen groeien, zijn we met ons plan naar de bank gestapt. Maar dan komt u met een heel ander verhaal dan vóór de start van uw bedrijf en kunt u een steady cashflow laten zien."

Goede bedrijfsnaam

Tegenslagen, iedere (startende) ondernemer kent ze wel. Zo ook Carlier. De oorsponkelijke naam van het bedrijf was MOOF. "Die bleek al te bestaan, waardoor wij onze naam moesten veranderen. We hebben er VANMOOF van gemaakt, iets waar ik in het begin ontevreden over was. Ik vond het niet klinken. Maar nadat ik hem regelmatig en uit veel monden had gehoord, begon ik eraan te wennen. Nu vind ik hem leuk."

De starters die nog niet op een geschikte bedrijfsnaam zijn gekomen raadt hij aan om niet té creatief met letters te husselen. "Zorg dat uw naam makkelijk te spellen is. Ik ken een ondernemer wiens bedrijfsnaam op 22 manieren te spellen is. Grote kans dat ze na wat googelen dan bij een ander bedrijf terecht komen. Zonde!"

[Bron: MKB Servicedesk]

Gepubliceerd op:
14-06-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.