marieke

Nederlands MKB ziet kansen in Indonesië

Het Nederlands midden- en kleinbedrijf (MKB) ziet kansen om succesvol te ondernemen in Indonesië. Consultantbedrijf IndoNed ontvangt de laatste maanden aanzienlijk meer aanvragen dan voorheen. Andere consultantbedrijven constateren ook een toename in interesse, maar stellen dat Indonesië grote concurrenten als China en India nog niet is voorbijgestreefd.

Dat blijkt uit een artikel van de Radio Nederland Wereldomroep. IndoNed, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in het Gelders Beuningen, heeft onder meer vestigingen in Jakarta en op Bali. De klanten van oprichter en eigenaar Tina Vermaes-Simbolon zijn Nederlanders en andere Europeanen die kansen zien in Indonesië. Het gaat vooral om sectoren als onroerend goed, export-import en ICT.

Advies

IndoNed geeft juridisch advies en helpt onder andere bij het verkrijgen van vergunningen, visa en licenties. Het bureau krijgt volgens Vermaes-Simbolon sinds een half jaar zeven tot acht aanvragen per maand van ondernemers. "Voorheen waren dat er zo’n twee tot drie per maand."

Aarzeling

Andere bureaus signaleren de trend wel, maar blijven net als hun cliënten wat voorzichtiger, zoals GMBS Business Support, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op agrarische ondernemingen. Eigenaar Maarten Smit: "De partijen die ik ken willen wel de Indonesische markt op, maar aarzelen nog. De partijen die ik ken willen wel de Indonesische markt op, maar aarzelen nog."

Stabiele markt

Smit verwacht op termijn echter wel een toename in interesse. Hij legt uit dat Indonesië een stabielere markt is dan het op het eerste gezicht lijkt in de media. "De Indonesische consumentenmarkt van 240 miljoen inwoners is goed bereikbaar dankzij de immense populariteit van sociale media", aldus de consultant. "Er zijn kansen voor de energiesector, waar een groot tekort aan is, waterzuivering en recycling."

Gepubliceerd op:
27-09-2011

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bij het importeren van producten komt vaak meer kijken dan je in eerste instantie denkt. Zo krijg je als importeur of handelsagent onder meer te maken met verschillende regels van de overheid. Lees er meer over in deze checklist.

Gouden regels van importeren
Gouden regels van importeren

Het Italiaanse Moleskine is een bedrijf met een rijke geschiedenis. De onderneming zelf bestaat pas sinds 1997, maar de stijlvolle opschijf- en schetsboekjes hebben in no time een trouwe schare fans weten te verwerven.

De start van Moleskine thumb
De start van Moleskine

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent?

Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:

Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.