Spreek de taal
Omdat het Duits veel op het Nederlands lijkt, denken wij al snel dat we ons makkelijk verstaanbaar kunnen maken. Vergeet het maar. Klassieke fouten als: 'Wir bellen’ (dat ‘wij blaffen’ betekent), Die Bahn (nee, niet de baan, maar het spoor) of ‘doof’ (‘stom’) zijn zo gemaakt en komen de goede relaties niet ten goede.
Jongere generaties spreken steeds weliswaar beter Engels, maar ook zij gebruiken vele Duitse woorden waar wij Engelse gewend zijn. Bereid u dus zorgvuldig voor.
Duitsland is groot!
Duitsland heeft zestien deelrepublieken met ieder hun eigen wet- en regelgeving. Begin daarom rustig aan en kies voor één regio. Zodra u uw werkzaamheden uitbreidt naar andere deelstaten, moet u weer opnieuw beginnen.
Zakelijke omgangsvormen
De Duitse bureaucratie en hiërarchie zijn spreekwoordelijk. Onderhandelingen over contracten duren vaak veel langer dan bij ons. Alles moet tot in detail worden vastgelegd.
Bovendien kennen Duitse bedrijven duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden. U zit niet meteen bij de directeur aan tafel, maar spreekt eerst alle details door met medewerkers, daarna nog een keer met hun chef, enzovoort. Nederlanders ergeren zich daar vaak aan, maar wees u ervan bewust hoe Duitsers naar ons kijken. Ze vinden Nederlanders vaak te ‘locker’ (te informeel) en, erger, onvoldoende onvoorbereid. Ook 'Pünktlichkeit' is essentieel; wees op tijd en kom al uw afspraken na.
Gutentag
Spreek uw zakenpartner nooit met ‘je’ aan. Zeker in het begin is het 'Sie' en ‘Herr’ of ‘Frau’. Als uw gesprekspartner een titel heeft, dan moet u die ook gebruiken: ‘Gutentag Herr Doktor von Sachsen’ is niet overdreven, maar gewoon beleefd.
Hoe kom je binnen?
Gewoon bellen voor een kennismakingsgesprek is geen goed idee. Zaken doen Duitsers met mensen die ze kennen of die collega’s aanbevelen. Een goede manier om die contacten te leggen is het bezoeken van beurzen. Op de site van de Duits/Nederlandse Handelskamerwww.dnhk.org/nl/beurzen/ vindt u een overzicht van alle vakbeurzen. Het Agentschap NL organiseert regelmatig collectieve beursbezoeken vanuit Nederland.
Waar maakt u de meeste kans?
Het Agentschap NL wijst ieder jaar sectoren aan die voor Nederlandse ondernemers interessant kunnen zijn. Dit jaar zijn dat innovatie en R&D, duurzame energie, ICT, milieutechnologie en medische technologie.
Lees hier meer over zakendoen met Duitsland.