marieke

Alles over de Kamer van Koophandel in 2014

Verplichte kost voor iedere starter: de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), de officiële database waarin de bedrijfsgegevens van alle ondernemingen in Nederland terug te vinden zijn. Sinds 1 januari is er het een en ander veranderd bij deze ondernemersorganisatie. Hieronder lees je er alles over: Alles over de Kamer van Koophandel in 2014.

1. Blijft inschrijven bij de Kamer van Koophandel verplicht?

Ja. Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland - ongeacht hun vakgebied en sector moeten ook volgend jaar ingeschreven staan in het Handelsregister. Deze registratie bevordert namelijk de rechtszekerheid wanneer je zaken gaat doen met klanten en/of opdrachtgevers.

Het geeft je immers meer zekerheid wanneer je weet dat een afnemende partij of opdrachtgever bevoegd is en of er misschien wel sprake is van een faillissement. Deze gegevens en andere waardevolle info, zoals de grootte van een bedrijf, contactgegevens of - in het geval van een faillissement - curator, kun je allemaal terugvinden in dit register.

Ook minderjarige ondernemers kunnen zich inschrijven bij de KvK, al gelden voor hen wel afwijkende wetten en regels. Voor sommige startende ondernemers, zoals mensen die plannen hebben voor een eenmanszaak, is het niet altijd direct duidelijk of zij aan de criteria van een onderneming voldoen. Het gaat hierbij in principe om dezelfde voorwaarden die de Belastingdienst hanteert om te bepalen of je btw-plichtig bent.

Denk aan of je goederen of diensten levert en hierop winst wilt maken, de hoeveelheid uren die je aan jouw bedrijf gaat besteden en het aantal opdrachtgevers waarvoor je straks werkt. Als starter voldoe je soms (nog) niet aan alle criteria, maar dit zal in de toekomst (hopelijk) wel het geval zijn. Neem bij twijfel altijd even contact op met een KvK-vestiging in jouw regio.

2. Hoe schrijf ik mijn bedrijf in?

Het verloop van de inschrijving in het Handelsregister hangt voor een groot deel van de rechtsvorm. Als je een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), maatschap of commanditaire vennootschap (cv) start, kun je een deel van jouw gegevens al digitaal invullen. Voor de afronding moet je nog wel een bezoek brengen aan een KvK-kantoor bij jou in de buurt.

Als het gaat om een rechtspersoon (zoals een besloten vennootschap (bv), stichting etc.), zal jouw notaris de inschrijving in het register afhandelen. Let op: inschrijven kan vanaf één week voor de start van jouw onderneming tot één week erna. Zoek van tevoren ook altijd uit of jij online of telefonisch een afspraak moet maken. Lees hier voor stap voor stap hoe de inschrijving in het Handelsregister in zijn werk gaat.

3. Wat is er begin 2014 veranderd bij de KvK?

De 'Wet op de Kamer van Koophandel' werd vorig jaar aangenomen door de Tweede Kamer. Op 1 januari 2014 is de dienstverlening van de KvK samengevoegd met die van Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (MKB). Sinsdien zijn beide ondernemersorganisaties samen verder gegaan als één landelijk instituut. De wijzigingen hebben ervoor gezorgd dat er ten opzichte van vroeger ook startende ondernemers het een en ander is veranderd.

Zo is de KvK met ingang van 2014 bijvoorbeeld gestopt met het aanbieden van accountantsspreekuren. Deze maatregel is een gevolg van de reorganisatie en het feit dat de KvK haar dienstverlening steeds meer wil gaan digitaliseren. De centrale website www.ondernemersplein.nl is hét nieuwe digitale aanknopingspunt van de overheid voor mensen die op zoek zijn naar specifieke bedrijfsgegevens, relevante cijfers of algemene informatie over ondernemen.

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Momenteel vind je op Ondernemersplein.nl informatie van de KvK, Syntens en delen van Agentschap.nl, maar wie goed zoekt vindt er ook al informatie van de Belastingdienst. Ook goed om te weten: sinds begin dit jaar zijn er nog negentien KvK-kantoren in bedrijf. Op vijf van deze locaties (in Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam en Groningen) - de zogenoemde landsdelen - zal de mogelijkheid blijven bestaan voor ondernemers en ondernemersorganisaties om elkaar te ontmoeten. 

Het huidige grote aanbod van regionale trainingen door heel Nederland is met het wegvallen van de overige KvK-kantoren nu dus beperkter dan voorheen. Er zijn inmiddels al een paar andere instanties die op dit gat willen inspringen. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Online Starterstraining van Yellow Walnut en Wijstarten.nl, waarmee starters in vrij korte tijd hun ondernemerskennis - en daarmee de kans op een voorspoedige start van hun nieuwe bedrijf - kunnen vergroten.

4. Wat is hetzelfde gebleven?

Waarvoor kun je nu dan nog wel terecht bij de KvK? De Kamer van Koophandel blijft in ieder geval ook in 2014 de gegevens van ondernemers in het Handelsregister beheren. Ben je van plan om jouw nieuwe bedrijf begin volgend jaar in te schrijven? Houd er dan rekening mee dat je sinds begin dit jaar hiervoor eenmalig vijftig euro aan inschrijfkosten moet betalen.

De 'nieuwe' KvK blijft ook nu nog naar eigen zeggen in de toekomst regionale activiteiten blijven organiseren en ondernemers en lokale organisaties hierbij zoveel mogelijk betrekken. Maar sinds 1 januari 2014 staat bij deze organisatie toch wel de digitale dienstverlening centraal.

Lees ook

Bijgewerkt op: 08-07-2014 Gepubliceerd op:
05-11-2013

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.