Checklist: het starten van een eigen bedrijf

Bijgewerkt op 08 september 2020
4 min  leestijd
0
Image
Offerte maken en opstellen

In welke branche je straks ook aan de slag gaat, iedere startende ondernemer krijgt te maken met regels van de overheid. Lees hier welke zaken je goed moet regelen.

1. Kiezen van de juiste rechtsvorm

Wordt je bedrijf een eenmanszaak, besloten vennootschap of een vof? In Nederland kiezen startende ondernemers zelf de rechtsvorm van hun bedrijf.

Deze beslissing heeft gevolgen voor bepaalde belastingverplichtingen en de aansprakelijkheid. Lees je dus goed in voor je een keuze maakt.

2. Naam bedenken voor je bedrijf

Sommige ondernemers weten direct hoe ze hun onderneming noemen, anderen vinden het knap lastig om een goede bedrijfsnaam te bedenken.

In principe ben je helemaal vrij om zelf een leuke naam te kiezen. Houd er wel rekening mee dat je handelsnaam niet teveel lijkt op bestaande bedrijfsnamen en merken.

3. Inschrijven bij de KvK

Ongeacht de sector waarin je straks aan het werk gaat, je moet je jouw onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na je inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus.

Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig.

4. Voldoen aan de beroepseisen

Tegenwoordig hoef je niet meer in het bezit te zijn van een specifiek diploma om zelf een bedrijf te kunnen starten. Wel kan het zijn dat je over bepaalde kwalificaties moet beschikken om je beroep te mogen uitoefenen.

Wat te denken van een...

  • Apotheker
  • Verloskundige
  • Persoonsbeveiliger

5. Inschrijven bij bedrijf/productschap

Ga je een onderneming opzetten in een branche met een bedrijf- of productschap? Dan moet je hier als zelfstandig ondernemer lid van worden.

Dat houdt dus ook in dat je hiervoor contributie betaalt en je aan de regels van de organisatie moet houden.

Image
whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips!

Download gratis PDF

Op hun beurt behartigen product- of bedrijfschappen de collectieve belangen van bedrijven in deze branche.

Apart inschrijven is niet nodig, want dit wordt na je inschrijving in het Handelsregister automatisch geregeld. 

6. Checken van het bestemmingsplan

Het vinden van een goede bedrijfslocatie kan moeilijker zijn dan je misschien in eerste instantie zou denken.

Je vestiging moet straks wel overeen komen met het bestemmingsplan van je gemeente. Ga dus op tijd na hoe dit in jouw woonplaats zit.

Blijkt er in jouw omgeving geen ruimte zijn voor een nieuw bedrijf in je sector? Dan kun je een verzoek indienen bij de gemeente voor het wijzigen van het plan.

Je kunt daarnaast vragen om een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

7. Aanmelden van een bedrijf aan huis

Sommige startende ondernemers, met name zzp'ers, werken in eerste instantie vanaf huis. Maar ook aan het opzetten van een bedrijf aan huis zijn bepaalde regels verbonden.

Mogelijk moet je dit melden bij je gemeente en bijvoorbeeld een speciale ontrekkingsvergunning aanvragen.

8. Aanvragen van omgevingsvergunning

Als ondernemer krijg je mogelijk te maken met milieuvoorschriften op het gebied van geluid, energie en afvalstoffen. Het is afhankelijk van de activiteiten van je bedrijf in welk type de onderneming zal worden ingedeeld.

In de meeste gevallen volstaat echter een melding van je bedrijf bij de gemeente.

Ook aan het opzetten van een bedrijf aan huis zijn bepaalde regels verbonden.

9. (Ver)bouwen: aanvragen omgevingsvergunning

Je hebt na lang zoeken op een perfecte locatie een mooi pand gevonden. Maar er moet echter wel nog het nodige aan gebeuren.

Indien je wilt (ver)bouwen of renoveren, moet je waarschijnlijk eerst bij de gemeente een omgevingsvergunning voor bouwen aanvragen. 

10. Gebruiksmeldingen en omgevingsvergunningen (brandveilig gebruik)

Voor het brandveilig gebruik maken van je bedrijfspand moet je in veel gevallen een gebruiksmelding bij de gemeente doen.

Afhankelijk van de sector en bedrijfsactiviteiten kan het zijn dat je ook een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken moet aanvragen.

11. Schrijven van een ondernemingsplan

Voor wie goed voorbereid van start wil gaan met z'n bedrijf, is het schrijven van een goed businessplan heel belangrijk. Een ondernemingsplan geeft inzicht in de haalbaarheid van het idee en het bedrijfsperspectief op de lange termijn.

Voor banken of particuliere investeerders is dit vaak een doorslaggevende factor bij het verstrekken van financieringen.

12. Regelen van verzekeringen

Net als iedereen in Nederland is een ziektekostenverzekering voor ondernemers verplichte kost. Daarnaast kun je je op vrijwillige basis extra laten verzekeren tegen bijvoorbeeld ziekte, aansprakelijkheid of arbeidsongeschiktheid.

Het is raadzaam om ook dit soort zaken goed te regelen, zodat je niet snel voor verrassingen komt te staan.

  • Wil je meer weten over het belang van bepaalde verzekeringen? Klik hier voor meer informatie.

13. Verzorgen van de administratie

Vaak is het niet het meest populaire klusje van zelfstandige professionals. Maar het onderhouden van de administratie is een essentieel onderdeel van het goed runnen van een bedrijf.

Daarnaast zijn er de veel verschillende online tools die je bij deze administratieve taken kunnen helpen. Wist je dat je veel boekhoudpakketten ook kunt koppelen aan Rabo Internetbankieren Professional?

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over ondernemingsplan

Meer over ondernemingsplan

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten