marieke

Checklist: het starten van een eigen bedrijf

In welke branche u straks ook aan de slag gaat, iedere startende ondernemer krijgt bij het starten van een bedrijf te maken met regels van de overheid. Hieronder leest u welke zaken u goed moet regelen. Dit stappenplan geeft een globaal beeld van de verplichtingen waaraan ondernemers moeten voldoen, maar de regels kunnen uiteraard per sector of gemeente verschillen.

1. Kiezen van de juiste rechtsvorm

Wordt uw bedrijf een eenmanszaak, besloten vennootschap of is het toch meer een VOF? In Nederland kiezen startende ondernemers zelf de rechtsvorm van hun bedrijf. Deze beslissing heeft gevolgen voor bepaalde belastingverplichtingen en de aansprakelijkheid, dus lees u goed in voor u een keuze maakt. Uiteraard kunt u voor advies altijd terecht bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel (KvK).
-> Meer informatie: 9 rechtsvormen voor ondernemers

2. Naam bedenken voor uw bedrijf

Sommige ondernemers weten direct hoe ze hun onderneming noemen, anderen vinden het knap lastig om een goede bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genaamd, te bedenken. In principe is iedere ondernemer vrij om helemaal zelf een leuke naam te kiezen, maar u moet er natuurlijk wel voor zorgen dat uw handelsnaam niet teveel lijkt op bestaande bedrijfsnamen en merken. Klik hier om te lezen hoe u dat doet. Daarnaast is het raadzaam om een naam die kiezen die bij uw bedrijf en beroep past. Voor een fris en jong communicatiebureau is een creatievere insteek relevanter dan voor een notaris.
-> Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam: hoe vind je de bedrijfsnaam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis PDF over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

3. Inschrijven bij de KvK

Ongeacht de sector waarin u straks aan het werk gaat, moet u uw onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) wanneer u een bedrijf start. Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na uw inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus.

4. Voldoen aan de beroepseisen

Hoewel u tegenwoordig niet meer in het bezit hoeft te zijn van een specifiek diploma om zelf een bedrijf te kunnen starten, kan het zijn dat u over bepaalde kwalificaties moet beschikken om uw beroep te mogen uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een apotheker, verloskundige of persoonsbeveiliger. 
-> Meer informatie: Word expert in 7 stappen

5. Inschrijven bij bedrijf/productschap

Gaat u een onderneming opzetten in een branche met een bedrijf- of productschap? Dan moet u hier als zelfstandig ondernemer lid van worden. Dat houdt dus ook in dat u hiervoor contributie betaalt en zich aan de regels van de organisatie moet houden. Op hun beurt behartigen product- of bedrijfschappen de collectieve belangen van bedrijven in deze branche. Apart inschrijven is niet nodig, want dit wordt na uw inschrijving in het Handelsregister automatisch geregeld. Met de Branchewijzer van Ondernemersplein kunt u uitzoeken of dit straks ook voor u geldt.

6. Checken van het bestemmingsplan

Het vinden van een goede bedrijfslocatie kan moeilijker zijn dan u misschien in eerste instantie zou denken, omdat uw vestiging straks wel overeen moet komen met het bestemmingsplan van uw gemeente. Ga dus op tijd na hoe dit in uw woonplaats zit. Blijkt er in uw omgeving geen ruimte zijn voor een nieuw bedrijf in uw sector? Dan kunt u een verzoek indienen bij de gemeente voor het wijzigen van het plan. U kunt daarnaast vragen om een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.

7. Aanmelden van een bedrijf aan huis

Sommige startende ondernemers, met name ZZP'ers, werken in eerste instantie vanaf huis. Maar ook aan het opzetten van een bedrijf aan huis zijn bepaalde regels verbonden. In veel gevallen moet u dit melden bij uw gemeente en bijvoorbeeld een speciale onttrekkingsvergunning aanvragen.
-> Meer informatie: Checklist: bedrijf starten aan huis

8. Aanvragen van omgevingsvergunning

Als ondernemer krijgt u vrijwel altijd te maken met milieuvoorschriften op het gebied van geluid, energie, afvalstoffen etc. Het is afhankelijk van de activiteiten van uw bedrijf in welk type de onderneming zal worden ingedeeld. In de meeste gevallen volstaat echter een melding van uw bedrijf bij de gemeente.

9. (Ver)bouwen: aanvragen omgevingsvergunning

Stel: u heeft na lang zoeken op een perfecte locatie een mooi pand gevonden. Maar er moet echter wel nog het nodige aan gebeuren. Indien u wilt (ver)bouwen of renoveren, moet u waarschijnlijk eerst bij de gemeente een omgevingsvergunning voor bouwen aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op Antwoordvoorbedrijven.nl.

10. Gebruiksmeldingen en omgevingsvergunningen (brandveilig gebruik)

Voor het brandveilig gebruik maken van uw bedrijfspand moet u in veel gevallen een gebruiksmelding bij uw gemeente doen. Afhankelijk van de sector en bedrijfsactiviteiten kan het zijn dat u ook een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken moet aanvragen.

11. Schrijven van een ondernemingsplan

Voor wie goed voorbereid van start wil gaan met zijn bedrijf, is het schrijven van een goed businessplan een essentieel onderdeel van dit proces. Een ondernemingsplan geeft inzicht in de haalbaarheid van het idee en het bedrijfsperspectief op de lange termijn. Voor banken of particuliere investeerders is dit vaak een doorslaggevende factor bij het verstrekken van financieringen.
-> Meer informatie vindt u op de pagina een ondernemersplan maken

12. Aanvragen VAR

Onmisbaar voor zelfstandige ondernemers zonder personeel: de VAR-verklaring. Deze verklaring vraagt u aan bij de Belastingdienst en zorgt ervoor dat er te allen tijde duidelijkheid bestaat over de relatie tot uw opdrachtgevers. Wanneer u een VAR overhandigt, hoeven zij geen premies en loonheffingen voor u af te dragen.
-> Meer informatie: 5 vragen en antwoorden over de VAR

13. Regelen van verzekeringen

Net als iedereen in Nederland is een ziektekostenverzekering voor ondernemers verplichte kost. Daarnaast kunt u zich op vrijwillige basis extra laten verzekeren tegen bijvoorbeeld ziekte, aansprakelijkheid of arbeidsongeschiktheid. Het is raadzaam om ook dit soort zaken goed te regelen, zodat u niet snel voor verrassingen komt te staan. Wilt u meer weten over het belang van bepaalde verzekeringen? Klik hier voor meer informatie.

14. Verzorgen van de administratie

Vaak niet het meest populaire klusje van zelfstandige professionals, maar het onderhouden van de administratie is een essentieel onderdeel van het goed runnen van een bedrijf. Klik hier voor een aantal tips om uw administratie zo volledig en overzichtelijk mogelijk te maken. Daarnaast zijn er de nodige online tools die u bij uw administratieve taken kunnen helpen. 

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. 

Gepubliceerd op:
29-08-2012

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.