Inschrijven bij de KvK: zo werkt het Handelsregister

Inschrijven bij de KvK: zo werkt het Handelsregister

Iedere rechtspersoon of onderneming in Nederland moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de KvK (voluit: Kamer van Koophandel). Wat komt er zoal kijken bij deze registratie: welke zaken kun je zelf regelen en waarmee moet je allemaal rekening houden? Hier lees je hoe jouw bedrijf inschrijft bij de KvK.

Wat is het Handelsregister van de KvK?

Het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) kun je zien als een enorme database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen zijn opgenomen. Het register is eigendom van (en wordt beheerd door) de overheid. In Nederland is de KvK hiervoor verantwoordelijk.

Het Handelsregister staat op de website van de Kamer van Koophandel. Als jouw bedrijf is ingeschreven (daarover later meer), worden de basisgegevens openbaar gemaakt. Als een willekeurig iemand straks zoekt op jouw handelsnaam, ziet hij dus een samengevatte opsomming van:

  • De bedrijfsnaam
  • Het KvK-nummer
  • Het vestigingsnummer
  • De adresgegevens
     

Omdat deze gegevens in principe openbaar zijn, kunnen externe partijen contact met jou opnemen voor - bijvoorbeeld - mailings en andere marketingacties. Heb jij geen behoefte aan dergelijke commerciële boodschappen? Dan kun je dit eventueel beperken door je aan te melden voor initiatieven als Postfilter en het Bel-me-niet Register.

Waarom is inschrijven verplicht?

De registratie in het Handelsregister van de KvK is wettelijk verplicht voor iedereen die een bedrijf start met als primair doel: zelfstandig goederen of diensten leveren aan anderen met de insteek om hiermee (op termijn) winst te maken.

De reden voor deze verplichte registratie ligt enigszins voor de hand, omdat niet alleen de overheid zo goed zicht kan houden op het aantal actieve ondernemers in Nederland, maar dit register ook jou waardevolle informatie kan verschaffen. 

Als ondernemer wil je immers graag kunnen achterhalen of onderneming of relatie waarmee je zaken wilt gaan doen niet toevallig onlangs failliet is gegaan. In het Handelsregister kun je de contactgegevens en bevoegdheden van de betreffende partij terugvinden.

Houd er wel rekening mee dat er kosten verbonden kunnen zijn aan het opvragen van gegevens, variërend van 50 eurocent (voor basisgegevens) tot enkele euro's voor een volledig bedrijfsprofiel. Op deze pagina vind je het volledige overzicht van producten die je bij de KvK kunt bestellen. 

Wanneer moet ik mijn bedrijf inschrijven?

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met deze voorbeelden voor startende ondernemers, die je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.
Download je voorbeeldplan

 

Richt je een nieuwe onderneming op? Zorg dan dat je jouw bedrijf uiterlijk één week nadat je gestart bent, inschrijft bij de KvK (inschrijven voor de startdatum is ook mogelijk).

Bij de meeste rechtsvormen doe je dit persoonlijk op een KvK-kantoor in jouw regio, dus je doet er verstandig aan om op tijd een afspraak in te plannen.

Goed om te weten: wil jij een bestaande onderneming overnemen? Dan krijgt het bedrijf een nieuw KvK-nummer toegewezen.

De huidige eigenaar (van wie je de onderneming wilt overnemen) moet in dit geval eerst een speciaal formulier invullen om de overdracht mogelijk te maken. Klik hier voor meer informatie.

Inschrijven in het KvK Handelsregister: hoe doe ik dat?

Afhankelijk van de rechtsvorm kan het zijn dat een notaris de inschrijving moet regelen, maar veruit de meeste starters schrijven zich in als eenmanszaak. Hieronder zetten we stap voor stap uiteen hoe de registratie in het Handelsregister verloopt als je kiest voor deze handelsvorm.

  1. Onderzoek voordat je je gaat registreren eerst welke rechtsvorm het best aansluit op jouw situatie en check of de bedrijfsnaam die je op het oog hebt nog beschikbaar is.
  2. Ga naar de KvK-website en vul het online formulier Voorbereiden inschrijving. Handelsregister in. Hoe uitgebreider je dit formulier invult, des te minder tijd het straks kost om de inschrijving officieel te maken. Probeer jouw antwoorden dus zo volledig en concreet mogelijk te maken.
  3. Na het versturen van het digitale formulier krijg je een overzicht te zien van KvK-kantoren waar je voor jouw inschrijving terechtkunt. Dit moet uiterlijk één week nadat je bent begonnen met ondernemen zijn gebeurd. De inschrijving is pas definitief als je persoonlijk bent langsgegaan bij een KvK-kantoor. Zorg dus dat je hiervoor online meteen een afspraak maakt.
  4. In de bevestigingsmail die je ontvangt, staat de reden van de afspraak (in jouw geval 'bedrijf inschrijven'), de datum en het tijdstip van de afspraak én het adres van de vestiging waar je die dag wordt verwacht. 
  5. Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak. Nadat een medewerker jouw legitimatie heeft gecontroleerd en vaststelt dat je aan de voorwaarden voldoet, wordt de onderneming officieel geregistreerd. Je ontvangt dan ook direct een kvk-nummer. Het bijbehorende btw-nummer volgt enkele dagen later per post, wanneer jouw gegevens zijn verwerkt door de Belastingdienst. Je hoeft de fiscus dus niet zelf op de inschrijving te attenderen, dat regelt de KvK voor jou.

Inschrijving KvK: wat zijn de kosten?

De vroegere jaarlijke bijdrage is in 2013 afgeschaft. De inschrijving in het Handelsregister van de KvK is niet gratis: dit kost (eenmalig) vijftig euro en - mocht je dit nodig hebben - een officieel papieren uittreksel van het Handelsregister vijftien euro. Let op: de inschrijfkosten kun je alleen betalen door ter plekke te pinnen.

Ook interessant voor jou

Stappenplan: een eigen zaak beginnen
ZZP'er worden: zo doe je dat
Parttime ondernemen: dit zijn de aandachtspunten
Wat je moet weten over de eenmanszaak
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

Bijgewerkt op: 17-02-2017

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.