Merkregistratie: hoe deponeer je een merk?

Merkregistratie: hoe deponeer je een merk?

Je merk registreren begint bij het deponeren van je merk bij een officiële overheidsinstantie. In Nederland is dat het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). In dit artikel leggen we uit met welke zaken je te maken krijgt bij het deponeren van een merk en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn voor ondernemers. 

Wat is een merk?

Een merk is de naam waaronder je een product verkoopt en is dus niet hetzelfde als een handelsnaam, al kunnen deze namen wel degelijk hetzelfde zijn. Een handelsnaam is de naam van jouw onderneming.

Door jouw onderneming te registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK) bescherm je jouw handelsnaam, maar daarmee bescherm je niet de merken die hieronder vallen. 

Het enige wat je met het deponeren van jouw handelsnaam bereikt is dat concurrenten niet dezelfde naam (niet alleen de schrijfwijze, maar ook fonetisch) mogen gebruiken. Het beschermt je dus niet tegen concurrenten die jouw merk of jouw logo kopiëren. Deze moeten dus nog afzonderlijk worden gedeponeerd. 

Octrooi (patent)

Een merk verschilt ook van een octrooi. Een octrooi, ook bekend als patent, is het exclusieve eigendomsrecht op een uitvinding. Als je octrooi krijgt op een bepaald idee, kun je anderen verbieden om deze vinding na te maken of te verkopen.

Zelfs wanneer de ander de vinding geheel onafhankelijk zelf bedacht en uitgevoerd heeft. Een patent moet nieuw zijn, innovatief en industrieel toepasbaar. Lees hier alles over het aanvragen van een octrooi.

Hoe registreer je een merk?

Een merk deponeren doe je bij het BBIE. Als je een merk registreert bij het BBIE is jouw merknaam - en daarmee ook jouw handelsnaam - beschermd tegen concurrentie binnen de Benelux die een identiek of sterk gelijkende naam hanteren. Dat geldt ook voor jouw logo.

Als je merkt dat de concurrentie hier misbruik van maakt, kun je hier juridische stappen tegen ondernemen. Maar zonder merkregistratie kun je geen exclusief recht op een merk claimen.

Rip-off logo

Een aardig voorbeeld hiervan is de film Coming to America (1988), waarin Eddie Murphy als Afrikaanse kroonprins naar Amerika gaat om een bruid te zoeken. Zijn aanstaande schoonvader runt een fastfoodrestaurant met de naam McDowells. Het logo is een grote gele M (met een iets andere vorm van de bogen) en ze serveren een Big Mick in plaats van een Big Mac. Een overduidelijke rip-off van fastfoodketen McDonalds natuurlijk. 

Nu is deze situatie in de film bedoeld als knipoog, maar dit soort situaties komen in de praktijk wel degelijk voor. Een miljardenbedrijf als McDonalds heeft zijn juridische zaken uitstekend op orde, maar moet wel een gang naar de rechter maken om een profiteur z’n deuren te laten sluiten.

Moraal van het verhaal: als je jouw merk niet deponeert, sta je juridisch kansloos tegen na-apers. En kunnen anderen profiteren van jouw merk en logo.

whitepaper bedrijfsnaam

De perfecte bedrijfsnaam?

Een ijzersterke handelsnaam is van groot belang. Waar moet je op letten? We hebben de gouden regels voor je op een rijtje gezet.

Download de PDF

Hoe deponeer ik mijn merknaam?

Voor het deponeren van een merknaam gelden andere regels dan bij het vastleggen van een handelsnaam, wat je al hebt gedaan bij de inschrijving bij de KvK. Je mag een merknaam alleen registreren als het onderscheidend is. Dat wil zeggen dat het niet uitsluitend kenmerken van je producten of diensten mag beschrijven, hoe aantrekkelijk dit marketingtechnisch soms ook lijkt.

Geen misleidende merknaam

Verder mag de naam niet misleidend zijn (geen groentenaam gebruiken als het om fruit gaat) en mag het geen soortnaam zijn (niet de naam banaan gebruiken bij een fruitmerk). Bij een merk komen overigens ook nog andere aspecten dan de naam kijken: het gebruik van kleurencombinaties en lettertypen. Een logo of verpakking kan ook een merk zijn.

Check het Merkenregister BBIE

Verstandig is om vooraf in het officiële Merkenregister van het BBIE te kijken of jouw merk beschikbaar is of dat het misschien al door een ander geregistreerd is. Dit register is gratis toegankelijk en kun je zelf checken. Hier vind je alle gedeponeerde merken uit de hele wereld die geldigheid hebben in de Benelux.

Een registratie bij het BBIE geeft dus het exclusieve recht op het gebruik van dit merk in de Benelux. Maar je moet wel zelf je registratie bewaken of laten bewaken (bijvoorbeeld met behulp van een merkengemachtigde).

In het hiervoor genoemde voorbeeld moet McDonalds zelf actie ondernemen om McDowells het gebruik te verbieden. Het BBIE kan de inschrijving van McDowells in dat geval niet verbieden, maar McDonalds kan wel zelf een bezwaar tegen die aanvraag indienen bij het BBIE. Dit wordt oppositie genoemd.

Merknaam internationaal deponeren

Als je over een merkregistratie in de Benelux beschikt, dan kun je jouw merk ook internationaal deponeren.  Een internationaal merk wordt geregistreerd door de World Intellectual Property Organisation (WIPO). Dit is een systeem waar ruim 90 landen (waaronder grootmachten als Amerika en China) bij aangesloten zijn.

Het grootste voordeel is dat de aanvraag voor ieder land afzonderlijk wordt beoordeeld. Als er in een land bezwaren zijn tegen jouw merk, heeft dit alleen gevolgen voor de aanvraag in dat land. De aanvraag blijft voor de overige landen behouden. 

De aanvraag voor een internationale merkregistratie wordt dus gebaseerd op de Beneluxregistratie en kan worden ingediend bij het BBIE. De internationale registratie heeft, net als een Benelux registratie,  een geldigheidsduur van tien jaar. Deze periode kan - tegen betaling - onbeperkt worden verlengd, steeds met periodes van tien jaar. 

Het is ook mogelijk om één merkregistratie te verrichten voor alle landen van de Europese Unie. Dit kan rechtstreeks bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie te Alicante. Ook hierover is meer informatie te vinden op de website van het BBIE.

Wat kost het deponeren van een merk?

Een standaard depot van een merk kost 240 euro. De procedure voor de definitieve registratie van een merk neemt ongeveer drie maanden in beslag.

Let op: er is ook een spoedaanvraag mogelijk. De inschrijving is 10 jaar geldig en gedurende deze periode geniet je merkbescherming.

Na 10 jaar kun je de registratie verlengen. Je hoeft na deze periode dus niet opnieuw een aanvraag te doen: eenmaal beschermd is voor altijd beschermd - mits je de registratie iedere 10 jaar verlengt en het merk ook daadwerkelijk gebruikt in de praktijk.

Lees ook

Aan welke eisen moet een goede bedrijfsnaam voldoen?
Inschrijven in het Handelsregister: zo doe je dat
Hoe bescherm je een goed idee
Bedrijfsnaam bedenken: hoe zit dat juridisch?
Octrooi of patent aanvragen: zo zit dat

Bijgewerkt op: 14-11-2016

Wat vind je van dit artikel?

x11
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.