Modelcontract

Moet ik een modelovereenkomst hebben?

Sinds de invoering van de wet DBA is er veel discussie over of je als zzp'er nu wel of geen modelovereenkomst nodig hebt. Zelfs nu de wet DBA van de baan is, kan het in sommige gevallen slim zijn om een modelovereenkomst op te stellen. 

Modelovereenkomsten/modelcontracten zijn een onderdeel van de wet DBA, de opvolger van de VAR-verklaring. Rutte 3 besloot de omstreden wet te schrappen, maar pas een vervanger te introduceren in 2020.  Dit moet een webmodule worden waarin opdrachtgevers de aard van de samenwerking met de opdrachtnemer vastleggen. 

Tot die tijd geldt de wet DBA nog steeds. Zzp'ers en opdrachtgever betalen dan geen boetes of naheffingen, tenzij ze na een controle én waarschuwing van de belastingdienst zo blijven doorwerken. Daarnaast komt er extra onderzoek bij bedrijven waar waarschijnlijk kwaadwillendheid in het spel is. Rode vlaggen zijn bijvoorbeeld uitbetaling bij ziekte en lage tarieven.

Hoe werkt de modelovereenkomst?

De nieuwe boekhoud app

Dé boekhoud-tool voor zzp

Bonnen scannen, facturen beheren en snel overzicht voor de btw-aangifte. Probeer Tellow nu drie maanden zonder abonnementskosten.

Probeer Tellow

Vroeger kon je een VAR-verklaring aanvragen en gebruiken voor verschillende klanten en opdrachten. Onder de wet DBA moet je bij bepaalde opdrachten vooraf een modelovereenkomst afsluiten. In deze overeenkomst sluit je een mogelijk dienstverband uit. Deze kun je vervolgens voorleggen aan de Belastingdienst om zekerheid te krijgen vooraf.

Is het dan verplicht om een modelcontract op te stellen? Nee, zelfs als er achteraf sprake blijkt te zijn van een dienstverband, hoef je tot 2020 niet bang te zijn voor boetes. Voor het schrappen van de wet konden jij en je klant dan hoge boetes verwachten. Dit was anders dan in de tijd van de VAR-verklaring, waar alleen de opdrachtnemer risico op een naheffing liep.

Om het iets makkelijker te maken heeft de Belasting algemene voorbeeldovereenkomsten en per sector opgesteld. Als je die gebruikt weet je zeker dat er geen sprake is van een dienstverband. Deze sjablonen kun je ook gebruiken om je eigen overeenkomst op te stellen.

Niet meer nodig?

In principe is het tot 2020 niet meer nodig om modelovereenkomsten te gebruiken. Het mag echter nog steeds. Als je het fijn vindt, kun je die overeenkomst ook nog laten controleren voor de belastingdienst.

Soms is het sowieso overduidelijk dat er geen sprake is van een dienstverband. Dit is zo als:

  • je voor korte (een tot twee maanden), afgebakende tijd aan een opdracht werkt
  • als de opdracht eenmalig is
  • als het project een duidelijk begin en einde heeft. Denk hieraan aan bijvoorbeeld het produceren van een reclamecampagne, het opleveren van een website of het aanleveren van persbericht
  • je niet in loondienst bent geweest bij deze klant of eerder bij hen een opdracht hebt gedaan

Wanneer wel laten controleren?

Het kan voorkomen dat je van een interessante klant een dubieus aanbod krijgt. Een aanbod wat sterk riekt naar een dienstverband. Misschien zelfs op zo'n manier dat de Belastingdienst je klant gaat verdenken van kwaadwillendheid. 

Als je deze opdracht tóch wilt aannemen, is het aan te raden een modelovereenkomst op te stellen en te laten controleren. Dan heb je vooraf duidelijkheid. Uiteraard moet je je in de praktijk ook daadwerkelijk houden aan de afspraken in het contract.

Krijg je een waarschuwing van de Belastingdienst? Dan is het sowieso aan te raden om een modelovereenkomst op te stellen en deze voor te leggen aan de fiscus. Na een waarschuwing riskeer je namelijk wél een boete als er iets misgaat.

Bijgewerkt op: 02-04-2018

Wat vind je van dit artikel?

x27
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De meeste startende ondernemers richten een eigen bedrijf op, maar je kunt er ook voor kiezen om een bedrijf over te nemen. In dit artikel leggen we uit welke zaken je moet regelen als je een bedrijf gaat overnemen.

Een bedrijfsovername in 6 stappen
Een bedrijfsovername in 6 stappen

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.