Personeel aannemen

Personeel aannemen, hoe gaat dat?

Ga je voor het eerst iemand aannemen? Een mooie stap, maar er komt wel veel bij kijken. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met verzekeringen, pensioen en de Belastingdienst.

Eerste medewerker aannemen

Voor veel startende ondernemers is dit een kippenvelmomentje. Je hebt dus genoeg opdrachten en inkomsten om je eerste medewerker aan te nemen. Dit is het moment dat je echt begint te groeien.

Natuurlijk wil je dat je eerste medewerker ook direct goed perfect past bij je bedrijf. Best lastig in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Toch zijn er wel zaken waar je rekening mee kunt houden. 

  1. Breng in kaart wat voor arbeidscultuur je graag zou willen binnen je bedrijf. Zoek vervolgens naar mensen die hierbij passen.
  2. Bepaal welke kennis, vaardigheden en eigenschappen je ideale personeelslid moet hebben. Dit vertaal je naar een functieprofiel.
  3. Schrijf op basis van het functieprofiel een pakkende vacaturetekst. Dit klinkt logisch, maar gaat nog erg vaak mis. Ook leuk: plaats er een video bij.
  4. Deel je vacature. Dit kan bijvoorbeeld via websites als Indeed en Monsterboard, op je eigen website en social kanalen (zet een betaalde advertentie aan) of binnen je eigen netwerk
  5. Klaar voor de start? Stel een arbeidscontract op.

De eerste medewerker van Bistro Lokaal

Ook andere ondernemers stonden ooit op dat ene punt: het aannemen van je eerste medewerker. Neem bijvoorbeeld Niels Verburgt en Esther van Roon van Bistro Lokaal. Zij besloten al binnen drie maanden personeel aan te nemen.

Bar Bistro Lokaal

Esther vertelt: “We konden het aan met z’n tweeën, alleen niet op de manier waarop we het wilden. We hebben een kleine zaak en willen persoonlijke aandacht geven aan de gasten. Niels wil soms ook naar een tafeltje gaan, ik wil een praatje maken. Als het zo druk is, dan heb je daar geen tijd voor. Dat wilden we niet. Supergaaf dat we er nu al iemand bij hebben.”

Bepaalde tijd of onbepaalde tijd?

Als je net gestart bent met je onderneming, is het niet verstandig om langdurige verbanden aan te gaan. Zelfs al gaat het nu fantastisch, je weet niet hoe het volgend jaar is.

whitepapers voor starters

Starten? Wij helpen je graag

Hulp nodig bij je businessplan, het bedenken van een bedrijfsnaam, je uurtarief of het opzetten van een administratie? Lees dan onze whitepapers.

Download gratis PDF's

Bovendien zul je best even moeten wennen aan het feit dat je nu personeel hebt. Er komen veel nieuwe werkzaamheden bij voor jou als werkgever. Kies dus liever voor een arbeidscontract voor bepaalde tijd. 

Aantal uren op contract

Hoeveel uur heb je je medewerker eigenlijk nodig? Als je daarover twijfelt, kun je ervoor kiezen om te werken met flexibele arbeidscontracten. Denk aan een nul-urencontract of een min-maxcontract.

Arbeidsvoorwaarden

Heb je een kandidaat op het oog? Dan verwacht hij of zij een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket. Dit bestaat uit primaire en secunaire arbeidsvoorwaarden.

Primaire arbeidsvoorwaarden

  • Salaris. De hoogte kun je controleren via de loonwijzer.
  • Vakantietoeslag

Secundaire arbeidsvoorwaarden

  • Eindejaarsuitkering/ dertiende maand
  • Lease-auto
  • Mobiele telefoon
  • Onkostenvergoedingen
  • Overwerktoeslag
  • Pensioenvoorziening
  • Ploegentoeslag
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Reiskostenvergoeding
  • Winstdeling

CAO

Veel van de bovenstaande zaken zijn geregeld in een CAO. Hierin zijn afspraken vastgelegd die voor werknemers gunstiger zijn dan de wet. Sommige CAO's zijn algemeen verbindend verklaard voor een gehele sector. In dit overzicht vind je alle CAO´s.

Belastingdienst voor werkgevers

Als je personeel in dienst neemt, komen er zoals gezegd veel administratieve zaken op je af. Zo moet je de Belastingdienst op de hoogte brengen van het feit dat je een medewerker in dienst neemt. Dat doe je zo:

  1. Meld je aan als werkgever via het formulier Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever.
  2. Gaat een van je eigen kinderen voor je werken? Gebruik dan het formulier Melding Loonheffingen Werkgever van meewerkende kinderen
  3. Je ontvangt nu per post een loonheffingennummer van de Belastingdienst. Hiermee doe je elke maand aangifte voor de loonheffingen.

  4. Vervolgens ontvang je een brief over de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). Hiermee draag je premie aan het UWV af voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en de Ziektewet (ZW). Hoe hoger het arbeidsongeschiktheidsrisico, des te lager de premie. Je betaalt een lagere premie als je eigenrisicodrager wordt.

Pensioenen

Voor iedere werknemer gelden sociale verzekeringen voor wat betreft de pensioenrechten (AOW en ANW). Als werkgever kun je aanvullende voorzieningen aanbieden. De premie hiervan deel je meestal met de werknemer. Vaak is zo'n pensioenregeling in de CAO geregeld.

Veel medewerkers gaan er eigenlijk al vanuit dat je een dergelijk pensioen voor ze regelt. Doe je dit niet? Dan is het wel zo netjes om dit even te melden.

Verzekeringen voor personeel

Zorg in elk geval voor een update van je aansprakelijkheidsverzekering en bedrijfsschadeverzekering. Daarnaast is het zinvol om uit te zoeken of ook andere verzekeringen voor jou aantrekkelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de:

  • Ziekteverzuimverzekering. De verzekeraar betaalt hier (een gedeelte van) het loon dat je moet doorbetalen als een medewerker ziek wordt.
  • Ziektewet-eigenrisicoverzekering. Deze verzekering is bedoeld voor ondernemers die eigenrisicodrager zijn. Ze zijn verantwoordelijk voor de Ziektewetuitkering van werknemers die in de Ziektewet belanden. Met de ziektewet-eigenrisicoverzekering breng je dit risico onder bij de verzekeraar

  • Zakelijke ongevallenverzekering​. Deze verzekering keert een eenmalig bedrag uit aan je personeelslids wanneer hij/zij een bedrijfsongeval heeft gehad.

Ontdek meer verzekeringen voor personeel

Arbo voor werkgevers

Als kersverse werkgever moet je ook zorgen voor een veilige werkomgeving. De eis van de Arbo is duidelijk: elke werknemer moet gezond kunnen werken. De Arbowet verplicht je in ieder geval om een basiscontract af te sluiten met een arbodienstverlener.

Daarnaast moet je over een risico-inventarisatie en –evaluatie beschikken. Hier leg je in vast welke risico's er op de werkvloer zijn en welke maatregelen je hebt getroffen om je personeel te beschermen.

Lees ook

De eerste keer: personeel aannemen
Alles over personeel

Bijgewerkt op: 06-09-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.