Webshop wetgeving: nieuwe regels in 2022

Bijgewerkt op 17 mei 2022
6 min  leestijd
503
Image
Webshop wetgeving

Droom je al jaren over het starten van een webshop? Maak van je dromen realiteit en ga aan de slag. Weet je bijvoorbeeld aan welke eisen je webwinkel moet voldoen? In dit artikel vertellen we wat je moet weten over webshop wetgeving.

Wanneer je een webshop wilt starten, moet je je aan bepaalde wetgeving houden. Vanaf 28 mei 2022 gaat er het één en ander veranderen op het gebied van e-commerce. Daarnaast zijn er een aantal bestaande wetten en regels die je moet weten. Wat zijn de juridische regels rondom webshop wetgeving in 2022?

In dit artikel lees je: 

Webshop wetgeving 2022

De nieuwe regels voor online verkopen, ook wel e-commerce genoemd, worden strenger. Het wordt steeds belangrijker om transparant te zijn.

De nieuwe juridische regels gaan bijvoorbeeld over het plaatsen van reviews op de website. Met de nieuwe webshop wetgeving mag je niet langer nepreviews of gekochte beoordelingen op je site plaatsen.

Het is de bedoeling dat klanten zoveel mogelijk eerlijke informatie krijgen over de producten die ze online willen kopen. De nieuwe richtlijnen zijn dus vooral gericht op het beter beschermen van de consument.

Voorbeeld ondernemingsplan detailhandel

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.

Download gratis voorbeeld

Nieuwe webshop wetgeving 2022

De nieuwe webshop wetgeving gaat onder andere over:

  • Webshop reviews
    Controle op het verwerken van positieve en negatieve reviews. Er mag bijvoorbeeld geen sprake zijn van sponsoring en betaling voor beoordelingen. Daarnaast moet je ook controleren of de reviews daadwerkelijk van klanten afkomstig zijn die het product gekocht en gebruikt hebben. Kortom: reviews en beoordelingen van producten moeten echt zijn.
  • Gepersonaliseerd aanbod
    Je bent verplicht om de klant vooraf te informeren wanneer je een persoonlijk aanbod doet. Heb je bijvoorbeeld informatie over eerdere aankopen van een klant en wil je hem of haar nóg een aanbod doen voor andere producten die wellicht ook aantrekkelijk zijn? Dan moet je dat dus bekend maken op je website. Bijvoorbeeld op je betaalpagina.
  • Kortingen
    Als je een korting gebruikt voor het aanprijzen van producten, dan mag je deze korting alleen baseren op de laagste prijs van het artikel. Bijvoorbeeld: wanneer je een product verkoopt voor € 20 en je wilt het vervolgens met korting verkopen voor € 15, dan moet je dat eerlijk vermelden. Je mag niet langer een willekeurig bedrag noemen om je korting nog meer te laten opvallen. Je mag dus bijvoorbeeld niet informeren dat je het product afprijst van € 22 voor € 15, terwijl de oorspronkelijke prijs €20 is. 
  • Gratis online diensten
    Bied je via je webshop gratis diensten aan, bijvoorbeeld een nieuwsbrief waarvoor klanten zich kunnen aanmelden? Dan vraagt de nieuwe webshop wetgeving van je dat je duidelijk aangeeft hoe klanten zich kunnen uitschrijven. Bovendien hebben klanten het recht om binnen 14 dagen de gratis dienst op te zeggen. En dan mag je de gegevens van de klant niet langer bewaren.
  • Online marktplaatsen
    Laat jij andere ondernemers producten of diensten aanbieden via jouw webshop? Dan ben je, volgens de nieuwe regelgeving, een online marktplaats. En in dat geval moet je consumenten laten weten met welke partijen ze te maken hebben. Zet bijvoorbeeld duidelijk op je betaalpagina van welke ondernemer de producten afkomstig zijn.
  • Vergelijkingssites
    Bied je een online zoekfunctie aan op je website? Dan moet je openheid van zaken geven over hoe deze zoekopdrachten tot stand komen. Is het bijvoorbeeld mogelijk voor ondernemers om, tegen betaling, een plek bovenaan de pagina te bemachtigen? Vertel het open en eerlijk zodat de klant ook op de hoogte is.

Juridische regels voor webshops

Naast bovenstaande nieuwe regels moet je aan nog wat andere juridische eisen voldoen: 

  • Je verkoopt op afstand dus moet je contactgegevens goed vindbaar op je website noteren, zoals je KvK-nummer en btw-nummer. Dit staat in de Wet Koop op afstand.
  • Je moet je producten binnen 30 dagen leveren. Als je een kortere levertermijn communiceert, dan moet je je hier ook aan houden. 
  • Je moet je klant een schriftelijke bevestiging van de bestelling sturen, waar informatie over de bestelling staat maar ook een linkje naar je voorwaarden en het retourbeleid.
  • Je moet je voorwaarden over retouren duidelijk neerzetten, houd hier ook rekening met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht).
  • Sinds de AVG-regeling in 2018 moet je voldoen aan bepaalde regels rondom persoonsgegevens en privacy. Zo moet je een privacybeleid opstellen.

Boetes webshop wetgeving

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan controleren of webwinkeliers zich aan de webshop wetgeving houden. Doe je dat niet? Dan riskeer je een maximumboete van maar liefst 2 miljoen.

Btw-regels webshop

Verkoop je via je webshop ook producten buiten Nederland? Houd er rekening mee dat je dan met andere btw-regels te maken hebt. Sinds 1 juli 2021 zijn de regels op het gebied van e-commerce in Europa namelijk aangepast. Je krijgt te maken met deze regels als je een jaaromzet haalt van minimaal € 10.000 door producten te verkopen aan consumenten in Europa.

Verkoop je aan klanten in Frankrijk en België? Dan betaal je het btw-tarief van het land in plaats van het Nederlandse tarief. Het kan een lastige klus zijn om dat voor alle verschillende landen te regelen. Daarom kun je nu gebruik maken van het zogenaamde één loketsysteem (One Stop Shop) en in één keer je btw aangeven en afdragen.

Algemene voorwaarden webwinkel

Vergeet ook niet om algemene voorwaarden voor je webwinkel op te stellen. Leg hierin bijvoorbeeld duidelijk vast welke regels je hanteert voor het betalen en leveren van producten. Denk ook aan retourregels voor je webshop en het leveren van garantie. Een klant heeft namelijk het recht om een product binnen 14 dagen retour te sturen.

Aansprakelijkheid webshop

Als je producten verkoopt kun je aansprakelijk worden gesteld als die producten schade veroorzaken. Dit heet productaansprakelijkheid. Als je producten uit landen buiten de EU importeert, word jij gezien als producent en dus verantwoordelijk. Bij producten die je uit landen binnen de EU haalt, geldt productaansprakelijkheid alleen als je er een eigen label op plakt. 

zakelijke rekening afbeelding

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

Meer over juridisch

Meer over juridisch