Kerst en klantenbinding

Kerst en klantenbinding

Kerst en klantenbinding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of je nu een saleskanon bent of een timide acquisitie-vermijder: dit is hét moment voor een leuke kerstkaart of kerstpakket. Verras je klanten in de feestmaand met een kaart, cadeau of (online) event dat hun band met je bedrijf versterkt. 

De feestmaand is een ideale periode om de band met je klanten aan te halen. Of je nu een saleskanjer bent of een timide acquisitie-vermijder: in december kan elke ondernemer op zijn of haar manier klanten vinden en binden.

Je kunt met een klein of groot budget toeslaan. Klantenbinding hoort echt bij het succesvol runnen van een bedrijf. De kosten zijn dan ook grotendeels aftrekbaar van de belasting. Lees hieronder hoe je post, events of cadeaus kunt inzetten én wat daarbij de regels van de Belastingdienst zijn.

1. Kerst en klantenbinding: kerstkaarten of nieuwjaarswensen

Net als bij elke vorm van netwerken, gaat iets geven en luisteren boven iets vragen of vertellen. Stuur je kerst- of nieuwjaarskaarten? Kies dan als tekst ook liever een mooi bedankje voor de samenwerking of een tegoedbon voor een gratis advies, dan zo'n overzicht van wat je allemaal hebt bereikt dit jaar.

Wil je toch echt ook even een update sturen? Focus dan op de inspirerend nieuws of inzichten waar de ontvanger ook echt iets aan heeft.

Belasting & reclamepost

De btw is volledig aftrekbaar en je kunt drukwerk en verzending ook opvoeren als zakelijke kosten bij de aangifte inkomstenbelasting. Deze vallen onder reclamekosten.

Stuur je een hele dure kaart of sluit je een cadeautje bij? Overleg dan met je boekhouder. Het kan zijn dat de kosten dan gedeeltelijk aftrekbaar zijn. 

2. (Online) kerstborrel, nieuwjaarsreceptie, mini-event

Kerst en klantenbinding gaan ook samen in de vorm van een online borrel of feestelijke bijeenkomst. Ondanks de coronacrisis kun je zo toch virtueel bij elkaar komen. Heb je niet zo’n grote klantenkring of past een borrel niet bij je bedrijf?

Dan kun je ook een mini-event cadeau doen. Dit kan online of fysiek wanneer de regels het toestaan. Bijvoorbeeld een inspiratiesessie waarin je de trends in je vak bespreekt; een kijkje achter de schermen of andere leuke, informele bijeenkomst.

Belastingen & borrels, events en recepties

Deze kosten vallen onder de regeling 'Kosten met een drempel en een vast bedrag'. Hier vallen bijvoorbeeld ook studiereizen en seminars onder. Overleg bij grote uitgaven altijd vooraf met je accountant of boekhouder en lees de regels op de site van de Belastingdienst. Hier staan de regels in het kort: 

  • Besteed je in een jaar meer dan € 4.700 aan dit soort kosten? Dan mag je 100% aftrekken.
  • Besteed je minder dan € 4.700? Dan mag dit bedrag niet volledig aftrekken. Sinds 2017 geldt 80%.
  • Is het ook reclame? Denk aan een fysieke borrel waar je ook een stand had om producten te verkopen of een event waar je ook reclame maakt? Dan kan het zijn dat dit valt onder reclame- of acquisitiekosten en die zijn wel volledig aftrekbaar. 

3. Een kerstpakket of -cadeau

Kies een cadeau dat het verhaal van jouw merk versterkt. Ben je veel bezig met MVO? Kies dan een duurzaam cadeau.

Is luxe een belangrijke pijler? Zorg dan dat ook de verpakking en het drukwerk van je geschenk helemaal aansluit bij die uitstraling. Ontdek waar je klant blij van wordt door het hele jaar door te investeren in echt klantinzicht

Belasting & cadeaus

Btw mag je alleen aftrekken als:

  • De ontvanger van het geschenk dit ook zou kunnen doen als ze het zelfs zouden kopen. Ofwel: is het iets wat valt onder logische zakelijke kosten voor de ontvanger (zoals een fietspomp voor een fietsenmaker)? Dan mag het. In het algemeen is dit natuurlijk niet zo. 
  • Je in dit jaar in totaal voor minder dan € 227 aan relatiegeschenken hebt weggegeven.

Bijgewerkt op: 11-12-2020

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan, of probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.