marieke

4 op de 5 bedrijven heeft personeel met geldproblemen

Een groeiend aantal ondernemingen heeft te maken met de financiële problemen van haar personeel. Vaak heeft dat, mede door de stijgende administratieve lasten, ook gevolgen voor de bedrijven zelf. Momenteel heeft vier op de vijf bedrijven werknemers in dienst die in geldnood zitten.

Dat blijkt uit een recente peiling van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) en de koepelorganisatie van directeuren van sociale diensten in Nederland, Divosa, onder ruim zeshonderd bedrijven. Indien een werknemer niet meer in staat is om zijn rekeningen te betalen, raakt op den duur ook de onderneming waar deze persoon werkt hierbij betrokken. Loonbeslag is het meest genoemde signaal dat iemand in geldnood zit. Maar deze medewerker kampt daarnaast vaak met concentratieproblemen, hoofdpijn en stress en ze melden zich geregeld ziek of plegen fraude of diefstal op het werk.

Productiviteit

De helft van de ondervraagde werkgevers schat ziekteverzuim als gevolg van financiële problemen op negen dagen of meer, terwijl de lagere productiviteit op zeker twintig procent wordt geschat. In het geval van een fulltime functie betekent dit dat de werknemer één dag per week niet productief is. Deze ontwikkeling kost het bedrijfsleven in totaal tientallen miljoenen per jaar.

Administratie

Het Nibud benadrukt daarom dat werkgevers goed moeten opletten en zich voorbereiden op deze problematiek. Met het verwerken van een loonbeslag is de salarisadminstratie bovendien een tot drie uur bezig, soms nog langer. Volgens deze peiling gaat een op de tien Nederlanders gebukt onder grote schulden. De belangrijkste oorzaak is volgens de respondenten een verandering in de relationele sfeer, bijvoorbeeld een echtscheiding (67 procent). Werknemers zouden daarnaast slordig zijn in hun administratie (55 procent) of op te grote voet leven.

Lees het hele artikel in de Financiële Telegraaf.

 

Gepubliceerd op:
16-11-2012

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.