Zen op je werk: zo doe je dat

6 tips tegen werkstress

Als ondernemer ben je vaak druk in de weer. Ben je niet aan het werk voor een klant? Dan moet de administratie wel worden bijgewerkt of moeten er functioneringsgesprekken worden gevoerd. Drukke periodes zijn niet erg - die horen bij het ondernemerschap - maar als jij en je werknemers continu aan het hollen zijn, ligt blijvende stress op de loer. Hoe kun je werkstress voorkomen?

1. Gebruik de aan- en uitknop

De dwangmatige behoefte van mensen om voortdurend hun e-mail en telefoon te checken, levert een flinke hoop (overbodige) stress op. Psycholoog Richard Balding van de Universiteit van Worcester deed onderzoek naar het gebruik van smartphones en stress voor de British Psychological Society.

Balding: "Het gebruik van smartphone neemt almaar toe en we zien een toename in stress als gevolg van al dat sociale netwerken. Organisaties zullen er niet beter van worden als hun werknemers gestresst zijn, los van de bron van de stress en dus is het in hun belang hun werknemers aan te moedigen de telefoon na werk uit te zetten, het aantal te sturen e-mails na werktijd terug te dringen en de neiging van mensen voortdurend hun apparaten te checken af te remmen." 

Kortom, zet die apparaten na een werkdag gewoon eens uit om echt te ontstressen (en raad jouw personeel aan dit ook regelmatig te doen).

2. Vermijd de lunch aan het bureau

Mensen worden depressief van eten achter hun bureau, zo bevestigden onderzoekers van de Universiteit van Sussex. Werknemers ontspannen een stuk beter als ze hun lunch op een andere plek nuttigen. Het meest bevorderlijk - en helaas iets moeilijker te bewerkstelligen in Nederland - is: lunchen in het zonlicht, bijvoorbeeld in het park. Dan gaan de stressniveaus omlaag en neemt het het geluksgevoel toe.

Alles is in ieder geval beter dan achter dat bureau waar jij en je medewerkers al de hele dag achter doorbrengen. Daar groeit de negatieve houding richting het werk en kan de stress door gebrek aan ontspanning zich verder opbouwen.

3. Ga dichtbij je werk wonen

Diverse studies hebben bevestigd dat een lange reistijd van en naar de werkplek stress en verveling bevorderen. De Zwitserse econoom Bruno Frey verdiepte zich uitvoerig in de stressende forens en concludeerde: "Forensen kost niet alleen tijd, maar brengt ook andere onnodige kosten met zich mee, leidt tot stress - met name rijden in het verkeer - en komt tussen de relatie, werk en gezin."

De voordelen van op een fijne plek wonen of die geweldige baan hebben die net wat verder weg ligt, wegen volgens de Zwitserse onderzoekers hier niet tegen op. Als het gaat om de forenstijd, staat Nederland in het onderzoek van Frey overigens op de zesde plaats, met gemiddeld dagelijks 46,5 minuten onderweg naar werk. Gekeken werd naar Europa en de Verenigde Staten. Het kortst wordt er naar werk gereisd in Portugal: gemiddeld 29, 2 minuten.

4. Volg een yogales

Even een klasje yoga of tai-chi doet wonderen voor het ontstressen van werknemers en een paar matten in een ruimte leggen is een stuk goedkoper dan een hele fitnessruimte van apparaten voorzien. De lijst van grote organisaties die voorgingen in deze relatief eenvoudige ontspanningstactiek is lang, met namen als Apple, Nike, het Ministerie van Financiën, Google en Marktplaats.

5. Drink thee en eet chocolade

Thee drinken helpt. Professor Andrew Steptoe van The University College London bewees in 2010 dat zwarte thee zorgt voor ontspanning. Deze theesoorten hebben een effect op het niveau van stresshormonen in ons lichaam en kunnen ons sneller later herstellen van een flinke dosis stress.

Zorg dat in de snoepautomaat in ieder geval voldoende kauwgom en een lekkere donkere reep chocola aanwezig zijn. Dagelijks veertig gram donkere chocolade helpt ons beter om te gaan met stress en zorgt dat we bèta-endorfinen, een soort ‘geluksstoffen', aanmaken. Vooral mannen op oudere leeftijd voelen zich optimistischer na het dagelijks eten van een stukje (donkere) chocola.

Ook het kauwen van kauwgom is een bekende remedie tegen stress en verhoogt de concentratie. Kauwgomkauwers hebben namelijk minder cortisol (stresshormoon) in hun speeksel. Andrew Scholey, professor Behavioral and Brain Sciences aan de Swinburne Universiteit in Melbourne, toonde in zijn onderzoek aan dat kauwgomkauwers zestien procent minder last hebben van milde stress dan de niet kauwers en twaalf procent minder last van matige stress. Ook hun gevoelens van angst en onrust liggen lager en ze zijn meer alert tijdens stressmomenten.

6. Vermijd andere gestresste mensen

Tot slot een tip voor iedereen binnen de werkomgeving: vermijd vooral andere gestresste mensen. Stress-emoties kunnen zich als een virus verspreiden, omdat mensen elkaars fysiologische staat spiegelen. Kortom: stress is besmettelijk. Je kunt dus stressgevoelens van een ander overnemen. Andersom geldt ook dat iemand die zijn eigen stress geheel de baas is, dit als een virus op zijn omgeving kan overbrengen.

Ook interessant voor jou

Checklist: (uit)gerust op vakantie
5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
3 manieren om meer te halen uit je werkdag
Jouw persoonlijkheid als succesfactor
6 dingen die je nog niet wist over lichaamstaal

Bijgewerkt op: 27-07-2015

Wat vind je van dit artikel?

x6
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.