marieke

Een succesvol 2013 in 7 stappen

Uitblinken? Just do it. En coach Robert Benninga vertelt hoe. “De snelste weg naar succes… is eerst anderen succesvol maken.”

Een beter leven. Succesvoller. Met een droombedrijf, ruimte om door te groeien en een fit lijf. Dat willen we allemaal wel. Maar hoe maakt u nu een einde aan de patronen waarin u vastgeroest zit? "Zorg ervoor dat ergens verderop een positieve magneet staat opgesteld waartegen u geen weerstand kunt bieden. Een magneet met een enorme aantrekkingskracht", adviseert Robert Benninga, die al 20 jaar individuen en bedrijven begeleidt naar beter leiderschap, high performance en persoonlijke ontwikkeling. Van zijn hand verschenen vijf boeken waaronder de bestseller ‘Haal het beste uit jezelf’.

"Waar het vaak misgaat? Veel mensen denken 'weg' van in plaats van 'er naartoe'”, zegt Benninga “Neem bijvoorbeeld roken. Het probleem is dat iemand die wil stoppen zich juist daar enorm op gaat focussen. Hij geeft zo onbedoeld aandacht aan het probleem. Door de zwaartekracht van dat probleem blijft hij waar hij eigenlijk niet wil zijn. Stop die energie dus beter in datgene wat je wilt bereiken. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel dat je 10 kilometer gaat hardlopen. Dan wordt je mind naar dat doel gefocust. Er naartoe dus, in plaats van weg van. Je wilt presteren en dat maakt dat het vervolgens veel makkelijker is om je echte doel te bereiken: stoppen met roken.”

Bepaal uw eigen kompasrichting naar een succesvoller leven. Benninga gebruikt hiervoor de zogeheten HiT Reality Check. Doorloop de zeven vragen en geef uw leven een positieve impuls.

#1. Op welk niveau wilt u leven?

“Welke doelstellingen heb je primair, welke prioriteiten stel je en vooral heel belangrijk: op welk niveau wil je leven? Waardeloos (0-4), matig (5-6), goed (7), groots (8) of wereldklasse (9-10)? Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen maximaal 65 procent van hun doelstellingen waarmaken. Wie bijvoorbeeld zegt dat hij een zeventje prima vindt, stelt zichzelf dus een veel te lage doelstelling. De meeste mensen zetten zich dan namelijk voor zo’n 65 procent in om die zeven te halen en dat betekent dat je uitkomt op een 4,5! Een matig leven dus.Veel Nederlanders zijn geneigd om hun doelstellingen niet te hoog in te zetten. ‘Want dan kan het nog wel eens tegenvallen’, hoor je ze dan zeggen. Ik deel die motivatie niet, want wie laag inzet komt laag uit. We gaan halverwege tot de maan. Nou, dan waren we er nooit gekomen. Of: we gaan kanker bijna genezen. Dan kunnen we nu wel ophouden met investeren in belangrijk onderzoek.”

#2. Waarom zo?

“Waarom doe ik wat ik doe? Waarom gaat mijn leven een bepaalde richting op? En waarom heb ik juist deze drijfveren? Slechts weinig mensen stellen deze vragen aan zichzelf en dat is nu precies één van de redenen waarom veel mensen niet bereiken wat ze willen bereiken. Voor velen is het antwoord nog moeilijk te geven en dat zorgt ervoor dat je een soort excuusantwoord krijgt. Zoiets als: waarom niet? Anderen doen het toch ook? Of waarom zou ik het wél doen? Dat is wederom een goed voorbeeld zoals je beter niet zou kunnen redeneren. Denk weer aan weg van in plaats van naartoe. Je leven bevindt zich dan waarschijnlijk op een matig niveau. Dat betekent niet dat je niet tevreden kunt zijn, maar er is weinig waarvan je zegt: wow! Velen missen helaas een stuk excitement in hun leven. Waarom heeft ook te maken met wat jij concreet belooft aan je klanten, je team, je investeerders, jezelf en de wereld om je heen.”

#3. Wat is uw toegevoegde waarde?

“Wat is de pijn die ik kom bestrijden? En wat is de prestatie die ik in de wereld wil neerzetten? Denk daarbij altijd vanuit de ander en niet vanuit jezelf. De snelste weg naar succes is dus altijd andere mensen succesvol maken. Neem Richard Branson. Hoe verklaren we nou zijn succes? Simpel, hij levert producten en diensten waar andere mensen van genieten en graag gebruik van maken. Met die spullen bewijst hij anderen dus een goede dienst en dan komt zijn eigen succes vanzelf. Datzelfde geldt in feite voor mensen als Mandela en Ghandi. Ze hebben zich ingezet om andermans leven te verbeteren en vooral daarom zijn ze zelf zo succesvol geworden. Dit betekent natuurlijk niet dat als je je buurman duizend euro geeft, je meteen succes oogst. Wat jouw impact is wordt sterk bepaald door de combinatie van jouw inhoud, inspiratie, interactie, intentie en instrumenten.”

#4. Wie wilt u zijn?

“Stel de volgende vraag eens aan tien willekeurige voorbijgangers op straat: wie wil je nou écht zijn? De meeste zullen je aankijken alsof ze water zien branden. Gek eigenlijk, want als je dat niet weet, hoe kun je dan succesvol zijn? Wie geen beeld heeft van zijn ideale ik, zal nooit door een magneet worden aangetrokken om die persoon ook echt te worden. Dat maakt het erg belangrijk om het antwoord op deze vraag goed te definiëren.”

Advertorial ondernemingsplan startproof

Zzp voorbeeldplan nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de zzp'ers en de branches horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

#5. Waar wilt u naartoe?

“Weten wie je wilt zijn is één, maar minstens net zo belangrijk is weten wáár je staat, waar je naartoe wilt en wat er bij komt kijken om daar te komen. Inzicht krijgen in je eigen blokkades en doelen stellen werken erg goed via de volgende veertien kapstokken: commitment, eigenaarschap, integriteit, excelleren, communicatie, succes-meting, bijleren, het team, balans, plezier, structuur, consistentie, dankbaarheid en denken, werken en leven vanuit overvloed. Geef per item een score aan. Vraag jezelf daarna af wat je gewenste score is over twee maanden. Bepaal één tot drie prioriteiten. Defininieer de te nemen acties die tot het gewenste resultaat moeten leiden en ga deze implementeren. Je zult blij verrast zijn hoe snel er iets kan veranderen. Zijn x Doen = Hebben.”

#6. Hoe pakt u dat aan?

“Ik heb met deze methode inmiddels al tienduizenden ondernemers geholpen en het werkt altijd. Zelf noem ik dit De Wet van Het Verkeerslicht. Supereenvoudig en oh zo effectief. Rood betekent: waar ga ik mee stoppen? Oranje is: waar ga ik mee door? En groen staat voor: waar ga ik mee starten? Ik adviseer mensen om deze drie vragen de komende drie weken elke dag opnieuw te stellen aan het eind van iedere meeting. Aan vrienden, collega’s, familie, maar vooral ook aan jezelf. Gewoon doen. Het is een discipline die je jezelf prima kunt aanleren. Kijk, als jij je tanden niet poetst, dan stink je uit je mond. Simpel. En als je het verkeerslicht niet volgt, dan zal je leven waarschijnlijk gewoon doorgaan zoals het ging. Wie zichzelf wél elke dag deze belangrijke vragen stelt, komt in een positieve flow terecht waar je niet meer uitkomt. Zie het als een soort prettige rollercoaster.”

#7. Wanneer gaat u ervoor?

“Stel dat je een mooie appelboom in je achtertuin wenst waar je heerlijke appels van kunt plukken. Wanneer had je die boom dan moeten planten? Juist, een hele poos geleden. Als je dat nu niet gedaan hebt, wat is dan het tweede beste moment om het zaadje voor die boom in de grond te stoppen? Nu natuurlijk! Vandaag nog. Vraag 7 is de wanneer-vraag en het antwoord kunnen we eigenlijk beschouwen als een ‘open deur’. Loop daar nu eens écht doorheen. Stel daarbij niet alleen goede vragen aan jezelf en anderen. Vraag vooral ook om hulp. Je zult merken dat veel mensen het heerlijk vinden om je te helpen."

 

Gepubliceerd op:
07-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.