marieke

Personeel werven via social media doet u zo

Online solliciteren is al helemaal ingeburgerd, maar sinds de komst van social media wordt het ook steeds gebruikelijker om via LinkedIn en Twitter in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers voor uw bedrijf. Hoe zorgt u ervoor dat uw vacature de juiste mensen bereikt? Lees er alles over in dit artikel: personeel werven via social media doet u zo.

1. Stel een goed profiel op

Een succesvolle social media-strategie begint met het aanmaken van een goed profiel. En dit is op ieder platform dat u wilt inzetten in de jacht naar geschikt personeel weer net iets anders. Op Twitter beschikt u over weinig ruimte om op uw profiel uitgebreide informatie te geven over uw bedrijf of merk: daar moet u dus volstaan met een goede kernzin of enkele treffende steekwoorden/hashtags en vervolgens uw tweets 'voor u laten spreken'.

LinkedIn en Facebook geven u de ruimte om op uw profiel meer informatie te verschaffen over uw onderneming en de producten of diensten die u levert. Tip: voeg in ieder geval op LinkedIn de juiste trefwoorden toe die uw business en doelstellingen goed omschrijven: daarmee vergroot u de kans dat potentiële sollicitanten uw pagina (en bijbehorende vacatures) sneller vinden. Voor alle platformen geld dat u regelmatig (relevante) berichten moet posten, zodat uw profiel in de ogen van uw doelgroep up-to-date en - nog veel belangrijker - actief blijft.

2. Maak van uw website een visitekaartje

Net als uw presentatie op de social media-platformen moet u ook met uw zakelijke website een verzorgde en aansprekende boodschap uitstralen die bij het gedachtegoed van uw onderneming past. Indien u op uw social media-profiel een link toevoegt naar de officiële bedrijfswebsite, is dit namelijk de eerstvolgende plek waar menig toekomstig sollicitant een kijkje neemt om de sfeer te proeven. Zorg dan ook ervoor dat u op uw website alle belangrijke informatie toont.

Geef in ieder geval voldoende achtergrondinformatie over het ontstaan uw bedrijf en de branche waarin u actief bent, wie u voornaamste klanten of opdrachtgevers zijn, welke vacatures er op dit moment zijn en hoe sollicitanten hierop kunnen reageren. Ook uitgebreide contactgegevens en een teampagina waarop u (en uw eventuele collega's of zakenpartners) zich voorstelt worden vaak op prijs gesteld.

Hoe inspirerender en professioneler de uitstraling uw website, des te meer indruk u als startende ondernemer maakt op potentiële medewerkers. Tip: maak het sollicitanten op de site zo makkelijk mogelijk om op de openstaande functie te solliciteren. U kunt hiervoor natuurlijk een speciaal formulier laten ontwikkelen, maar doorgaans werkt het nog altijd het snelst wanneer u bezoekers vraagt om eventuele reacties op de vacature naar u te mailen.

3. Hanteer een persoonlijke benadering

Belangrijk om te onthouden is dat u via social media uw bedrijf en eventuele vacatures op een persoonlijke manier moet promoten: probeer met uw berichten dan ook zoveel mogelijk over te komen als een persoon en niet zozeer als professioneel uithangbord van de onderneming of het merk. Wellicht krijgt u straks vragen of opmerkingen van buiten uw bestaande netwerk en komt u in contact met iemand die u nog niet kent. Probeer altijd op een inhoudelijke en oprechte manier met hen te communiceren. Misschien dat deze persoon straks niet de perfecte werknemer voor uw bedrijf blijkt te zijn, maar houdt u er wel een waardevol nieuw zakelijk contact aan over.

Bij de communicatie op social media voert niet zozeer de tool (in dit geval de baan) de boventoon, maar gaat het primair om het opbouwen van een relatie tussen kandidaten en werkgevers. Daarnaast is het raadzaam om uw social media-kanalen niet alleen te gebruiken om eventuele vacatures te promoten. Zorg liever voor een meerwaarde door ook regelmatig interessante artikelen en andere extra's te posten of informatie van anderen te delen/retweeten. Ziet u van iemand in uw netwerk een vacature voorbijkomen die volgens u perfect bij een van uw volgers past? Breng deze gebruiker dan in contact met de werkgever in kwestie. Ongeacht de afloop zullen beide gebruikers dit gebaar onthouden en in de toekomst u mogelijk dezelfde dienst bewijzen.

4. Ga actief op zoek

Tegenwoordig kunt u op de meeste bekende social media-platforms via de zogenoemde 'social search'-optie actief zoeken naar mensen die actief zijn in uw sector en over de gewenste kennis en vaardigheden beschikken. Dit is vanzelfsprekend mogelijk op LinkedIn, maar ook op Facebook, Twitter en Google+ kunt u dit soort gerichte zoekopdrachten uitvoeren.

Advertorial verzekeren personeel

Hoe verzeker ik mijn bedrijf?

Een goede ondernemer dekt belangrijke risico’s af en draagt de verantwoordelijkheid over het welzijn van zijn personeel. Wil jij weten hoe?

Bekijk de mogelijkheden 

Stuur de verschillende mensen die aansluiten bij de functie een persoonlijk berichtje (hetzelfde bericht copy-pasten en alleen de naam aanpassen is echt uit den boze) van neutrale aard. Geef aan waarom u de persoon benadert en wat u hem of haar te bieden heeft, maar ga bij dat laatste wel voorzichtig te werk. Wellicht zit deze persoon wel helemaal niet te wachten op uw aanbod. Dan kan een opdringerig ogend pleidooi over uw fantastische salaris- en arbeidsvoorwaarden een averechts effect hebben. Leg liever kort uit waarom het profiel van deze persoon u aanspreekt of vraag hij of zij geïnteresseerd is om op korte termijn een keertje te bellen of samen te lunchen.

5. Creëer een buzz

Als startende ondernemer heeft u meestal nog niet dezelfde naamsbekendheid opgebouwd als een gevestigde organisatie. De kans dat uw vacature zich dan als een olievlek over de bekende social media-platforms verspreidt is een stuk minder groot dan wanneer - zeg - een multinational als Douwe Egberts of HEMA een openstaande functie online promoot. U zult dus zelf actief uw netwerk moeten inschakelen om enigszins hetzelfde effect te creëren.

Hierbij kunt u uiteraard denken aan uw familie, vrienden en huidige en ex-collega's, maar vergeet ook uw bestaande klantenkring en andere zakelijke relaties niet. Ga zo breed mogelijk te werk. Dit is zeker aan te raden als u op zoek bent naar iemand met specifieke vaardigheden. In het geval van social media is een te bescheiden houding meestal niet de beste aanpak: zolang u uw oproep binnen relevante kringen deelt, zal niemand u dit kwalijk nemen. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat de kandidaat die u op het oog heeft afwijzend (of helemaal niet) reageert. Zolang u respectvol met zo'n digitale afwijzing omspringt, zal dat in de meeste gevallen geen negatieve gevolgen hebben voor uw toekomstige relatie met deze persoon.

Lees ook

6 tips voor het aannemen van personeel
Minicursus verwachtingsmanagement
Welke verzekeringen moet u afsluiten voor uw werknemer(s)?
Werf het juiste personeel in 4 stappen
Succes met social media in 5 stappen
4 vragen en antwoorden over een social media-strategie

Gepubliceerd op:
26-12-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een stagiaire is meer dan alleen een goedkope kracht. Studenten hebben een fris perspectief en zijn makkelijk in te zetten. Zorg er wel voor dat je weet hoe een stageovereenkomst werkt en regel op tijd een aansprakelijkheidsverzekering.

Stagiair aannemen, de regels
Stagiair aannemen, de regels

Voor het starten van een uitzendbureau heb je klanten (inleners) en uitzendkrachten nodig. Maar er komen ook tal van andere praktische zaken op je af. Met dit stappenplan begin je goed voorbereid aan het opzetten van een uitzendbureau.

Uitzendbureau starten
Uitzendbureau starten

Stel dat jouw bedrijf snel groeit en de opdrachten in zo’n tempo binnenstromen dat je het werk niet meer alleen aankunt. Tijd om een of meerdere werknemers in dienst te nemen! Maar waarmee moet je bij het aannemen van personeel eigenlijk allemaal rekening houden?

Personeel aannemen
Personeel aannemen

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.