Tijdelijk personeel aannemen: zo zit dat

Tijdelijk personeel aannemen: zo zit dat

Veel starters werken in eerste instantie in hun eentje aan hun bedrijf, maar het komt voor dat zij op bepaalde momenten wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Het aannemen van personeel is alleen best een grote stap. Een goed alternatief: tijdelijke krachten inhuren.

1. Naar wat voor soort personeel ben je op zoek?

De eerste stap is om je goed af te vragen waarvoor je precies een of meerdere tijdelijke krachten zoekt.

Zoek je ondersteuning om een winkelpand in te richten, een chauffeur om bepaalde materialen te vervoeren of een freelancer om jouw bedrijfsadministratie op orde te brengen?

Aan de hand van specifieke wensen kun je op zoek gaan naar geschikte arbeidskrachten. Dit kan op verschillende manieren.

Zo kun je (tijdelijk) personeel werven door een advertentie te plaatsen in de krant of op internet, of door actief werven via social media.

Weinig tijd om goede flexkrachten te vinden? Huur dan een uitzend- of detacheringsbureau in.

Dan zul je wel zelf alle aanmeldingen moeten screenen. Als je daar te weinig tijd voor hebt, kun je hiervoor ook een uitzend- of detacheringsbureau inschakelen.

Dat laatste is niet gratis, maar heeft het voordeel dat je het bureau kandidaten voorselecteert. Dat maakt het uiteindelijke proces een stuk minder tijdrovend.

Tip! Ga naar een bureau dat officieel gecertificeerd is door de Stichting Normering Arbeid (SNA). Zo loop je namelijk minder risico op claims van de Belastingdienst als de intermediair zijn verplichtingen niet kan of wil nakomen.

2. Maak goede afspraken met elkaar

Ook bij inhuurkrachten is het aan jou als ondernemer om te bepalen hoe hoog het salaris wordt en van welke arbeidsvoorwaarden de kracht gebruik mag maken. 

Goed om te weten: voor tijdelijke werknemers zijn de arbeidsvoorwaarden minder uitgebreid en het is ook niet verplicht om flexibel personeel in te schalen in een salarisschaal. Wel is het gangbaar om de kracht ten minste het minimumloon te betalen.

Daarentegen moet je - als je gebruikmaakt van een uitzend- of detacheringsbureau - wel rekening houden met een financiële bijdrage aan het bureau. De kosten willen dan nog wel eens hoger uitvallen dan wanneer je zelf direct iemand inhuurt.

Aan de andere kant heb jij geen zorgen over het opstellen van een contract.

Als je een inhuurcontract afsluit met een bureau, regelen zij de arbeidsovereenkomst van de tijdelijke kracht. Deze werknemer is immers niet bij jouw bedrijf in dienst.

Huur je een freelancer in? Dan is het gebruikelijk om in goed overleg een all-in uurtarief af te spreken.

3. Werkvergunning of modelovereenkomst regelen

Als jij een freelance copywriter de teksten voor jouw nieuwe website wilt laten schrijven, kun je overwegen om voorafgaand aan de opdracht een modelovereenkomst op te stellen.

Zo kun je voorkomen dat de Belastingdienst achteraf alsnog een dienstverband vaststelt. Hier lees je meer over de modelovereenkomst voor ZZP'ers en de naleving op de wet DBA in 2017.

andres

Zekerheid voor personeel

Is jouw personeel verzekerd voor verzuim, aansprakelijkheid of ongevallen? Met Interpolis ZekerVanJeZaak® is je personeel goed verzekerd.

Meer over ZekerVanJeZaak®

Bedrijven in bepaalde sectoren, waaronder de transportbranche en agrarische sector, huren de laatste jaren steeds vaker buitenlands personeel in en zetten deze mensen in als tijdelijke arbeidskrachten.

Een flexibele buitenlandse kracht heeft zo zijn voordelen, maar hierop zijn wel bepaalde regels van kracht.

Het is verplicht om eerst binnen Nederland, de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland te werven.

Als je mensen uit andere landen in dienst wilt nemen, moet je dus eerst aantonen dat je in bovenstaande regio's geen geschikte krachten kunt vinden. 

Verder is het verplicht om voor iedere buitenlandse kracht van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) en Kroatië eerst een werkvergunning aan te vragen.

Het regelen van de vereiste tewerkstellingsvergunning is niet iets om te vergeten, want als je een vreemdeling laat werken zónder deze vergunning, riskeer je een forse boete.

Ook wanneer je iemand inhuurt via een uitzendbureau, moet je erop letten dat arbeidskrachten van buiten de EER (of uit Kroatië) over een geldige tewerkstellingsvergunning beschikken.

De intermediair moet deze tewerkstellingsvergunningen aanvragen. Kijk voor alle voorwaarden op Ondernemersplein.nl.

4. Bewaar kopieën identiteitsbewijs goed

Zorg dat je ook bij tijdelijke krachten een kopie van de identiteitsbewijzen bewaart in de bedrijfsadministratie. Net als bij vaste werknemers geldt ook voor flexibel personeel een bewaarplicht van zeven jaar na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst.

Weetje: ook de gegevens van tijdelijke werknemers moet je 7 jaar lang bewaren.

Bij een uitzendkracht hoef je dit in veel gevallen niet zelf te regelen, dat doet het uitzendbureau.

Zij sturen een kopie van het identiteitsbewijs van de tijdelijke werknemer; het is overigens wel slim om zelf nog even te checken of deze documenten in orde zijn.

De kans is klein dat je een verlopen identiteitsbewijs in handen krijgt, maar in dit geval is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen.

5. Voorkom aansprakelijkheid voor loonheffingen

Ook al gaat het om het inhuren van tijdelijk personeel: de Belastingdienst kan je alsnog aansprakelijk stellen voor de loonheffingen en omzetbelasting die jouw intermediair moet betalen.

Hoewel het de taak van het tussenbureau is om de vereiste loonheffing en premies af te dragen, kan het gebeuren dat dit bureau failliet gaat.

In dat geval klopt de fiscus bij jou aan om deze heffingen alsnog te innen. Het feit dat je die premies al eerder betaald hebt aan het tussenbureau, maakt daarvoor helaas niets uit.

Gelukkig is er een manier om deze vervelende situatie te voorkomen door in overleg met de intermediair een zogenaamde G-rekening af te sluiten, waarnaar je de loonheffingen rechtstreeks overmaakt. Lees hier alle details over de G-rekening.

6. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden

Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en geldt ook voor flexibele arbeidskrachten uit binnen- en buitenland.

Je moet de tijdelijke werknemer dus een goede werkplek aanbieden en voldoende pauzes geven.

Voor bepaalde werknemers, beroepen en branches zijn afwijkende regels van toepassing. Zo gelden voor medewerkers die vaak nachtdiensten draaien, zoals in de zorg, bijvoorbeeld aangepaste werktijden.

Kijk voor meer informatie over het belang van goede arbeidsomstandigheden op de website van Arboportaal.

Bijgewerkt op: 30-06-2017

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.