Uitzendbureau starten

Uitzendbureau starten, zo doe je dat

Voor het starten van een uitzendbureau heb je klanten (inleners) en uitzendkrachten nodig. Maar er komen ook tal van andere praktische zaken op je af. Met dit stappenplan begin je goed voorbereid aan het opzetten van een uitzendbureau.

Uitzendbureau beginnen

Aan het starten van een uitzendbureau zijn geen speciale regels verbonden. De gebruikelijke eerste stap is je inschrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Je krijgt een KvK-nummer toegewezen, waarna de Belastingdienst je automatisch een btw-nummer toekent.

Voordat je naar de KvK gaat, is het belangrijk een ondernemingsplan te schrijven en over de volgende aandachtspunten na te denken.

1. Doelgroep

De meeste startende uitzendbureaus kiezen voor een niche, bijvoorbeeld branches als horeca, zorg of ICT. Of juist alleen maar studenten. Als specialist ben je herkenbaar en betrouwbaar vanwege je vakkennis. Bovendien kun je in één branche sneller een netwerk opbouwen. 

2. Bedrijfsnaam

Laat als het mogelijk is je doelgroep in je bedrijfsnaam terugkomen. Je wilt een bedrijfsnaam die duidelijk maakt waar je uitzendbureau voor staat. Uitzendbureau Daphne zegt niemand iets, Studentenuitzendbureau is veel herkenbaarder. Bovendien ben je zo beter vindbaar in Google. 

3. Domeinnaam

Het is aan te raden om een bedrijfsnaam te kiezen waarvan ook de domeinnaam nog vrij is. Dit niet alleen in verband met de uniformiteit en herkenbaarheid, maar vooral ook vanwegde de vindbaarheid op Google.

Check op Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) of jouw domeinnaam nog beschikbaar is.

Studentenuitzendbureau.nl is uiteraard al geregistreerd (uitzendbureaudaphne.nl is overigens nog vrij). 

4. Rechtsvorm

Voor het starten van een uitzendbureau kun je als rechtsvorm kiezen uit een eenmanszaak, bv of vof. Een eenmanszaak ligt voor de hand, maar je bent wel persoonlijk aansprakelijk. Mocht je onverhoopt failliet gaan, dan ga je ook privé het schip in. 

Verwacht je hoge omzetten dan is een bv een goede optie om over na te denken. Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een flex-bv op te richten, je hebt geen verplicht startkapitaal meer nodig. Je bent wel aan meer fiscale regels gebonden. Zo dien je jezelf het gebruikelijke loon uit te betalen.

Ga je het avontuur samen met anderen aan, dan is een vof een goede optie. Lees in in één van deze artikelen alles over de rechtsvorm die jij op het oog hebt: 

5. Uitzendbureau starten vanuit huis

Er is geen noodzaak om direct een groot pand te huren bij de start van jouw uitzendbureau. Je kunt in eerste instantie gewoon vanuit huis beginnen. Er zijn tegenwoordig veel representatieve flexplekken die je dagdelen kunt huren, inclusief alle benodigde materialen. Hier kun je klanten ontvangen of vergaderingen houden. Het scheelt veel kosten en zo heb je de tijd om je bedrijf rustig op te bouwen.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan voor je op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis PDF

Financiering van je uitzendbureau

Als beginnend uitzendbureau heb je startkapitaal nodig. Los van de gebruikelijke bedrijfskosten als een laptop, werkruimte, inventaris en een bedrijfsauto gaat het om extra financiering nodig. Je moet namelijk de lonen van je uitzendkrachten voorfinancieren.

Dat zit zo. De betaaltermijn van je klanten is wettelijk gezien 30 dagen, maar in de praktijk blijkt dat deze termijn regelmatig opgerekt wordt naar 60 dagen. In sommige gevallen zul je dus twee maanden loon moeten voorfinancieren. Heb je 10 uitzendkrachten in dienst, dan kan dit bedrag al snel oplopen tot tienduizenden euro’s.

Daarnaast heb je een buffer nodig voor onverwachte financiële tegenvallers, zoals wanbetalers

  • Lees in dit artikel hoe je startkapitaal kunt vinden voor je bedrijf

Zakelijke rekening

Een belangrijk aspect voor de administratie is het openen van een zakelijke rekening. Zo krijg je meer inzicht in de financiële gang van zaken van jouw bedrijf. Als je een rekening courant krediet, investering of lening nodig hebt om startkapitaal te bemachtigen of om door te groeien, is het zelfs noodzakelijk dat je een zakelijke rekening hebt.

G-rekening

Naast de reguliere zakelijke rekening eisen klanten waarschijnlijk dat je een g-rekening opent. Een g-rekening is een geblokkeerde bankrekening waarop bedrijven de reservering voor loonheffingen en de omzetbelasting kunnen storten.

De Belastingdienst heeft het eerste pandrecht op de g-rekening en het uitzendbureau kan van deze rekening geen andere betalingen doen. Je kunt van deze rekening alleen omzetbelasting, loonbelasting en premies aan de Belastingdienst betalen. Dit beschermt alle partijen tegen wanbetalingen.

De bedrijfsvoering

Als je een uitzendbureau begint, heb je de keuze uit drie soorten bedrijfsvoering.

  1. Je regelt zelf de verloning.
  2. Je besteedt dit uit aan een payrollbedrijf.
  3. Je start als franchisenemer. 


Zelf verlonen

De loon- en personeelsadministratie van de uitzendkrachten slokt een hoop tijd op. Je moet goed bedenken of je dit zelf wil doen of gaat uitbesteden. Je kunt kiezen om de verloning zelf te verzorgen, maar dan komen er veel administratieve taken op je af. Denk aan het opstellen van contracten, het debiteurenbeheer, facturen versturen en het beheren van een complete salarisadministratie.

Het betekent dat je bepaalde keuzes zal moeten maken. Want ook al ben je waarschijnlijk een duizendpoot, niemand kan de administratie, marketing, inkoop, klantcontacten én acquisitie doen.

Belangrijk: oriënteer je goed in de software voor zowel recruitment als de uitzendbranche. Dit vereist specifieke software.

Payroll

Vanwege de administratieve rompslomp, kiezen veel ondernemers er voor om dit deel uit te besteden aan een payrollbedrijf. Deze organisaties zorgen tegen een vergoeding voor de verloning: de betaling van loon en de loonheffingen.

Zij zijn formeel gezien de werkgever en lopen dus ook het werkgeversrisico, waaronder het doorbetalen van zieke werknemers. Hierdoor kun je je concentreren op het ondernemen, de contacten met de inleners, het werving & selectieproces en het bemiddelen tussen vraag en aanbod. 

Franchise

Je kunt er ook voor kiezen om je bij een bestaande organisatie aan te sluiten. De franchisenemer maakt dan tegen betaling (inkoopfee en maandelijks een percentage van de omzet) gebruik van het franchiseconcept en kan daardoor met minder risico direct een bedrijf starten.

In een franchiseformule worden bijna alle benodigdheden door de franchisegever gefaciliteerd: het pand, de inventaris, de marketing, de inkoop en de administratie. Bedenk wel dat je aan een bepaalde formule vastzit, die je geacht wordt bijna volledig te volgen. Er is dus minder ruimte voor eigen initiatief.

Boekhouder

Los van welke keuze je maakt, is het altijd verstandig om je belastingaangifte en administratie door een boekhouder te laten doen of te laten controleren. Zo weet je zeker dat je alles goed inboekt, je alle aftrekposten benut en je geen naheffingen van de Belastingdienst krijgt. 

Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de laatste wet- en regelgeving. Als uitzendbureau krijg je met tal van regels en wetten te maken

Praktische eisen aan jouw uitzendbureau

Als eigenaar van een uitzendbureau krijg je met tal van regels en wetten te maken. Je bent bijvoorbeeld verplicht samen te werken met een gecertificeerde arbodienst. Ook zijn alle uitzendbureaus verplicht zich aan te sluiten bij pensioenfonds StiPP. Begin je een uitzendbureau in de bouwsector, dan is het bouwpensioen bpfBOUW verplicht. 

Zorg dus dat je altijd op de hoogte bent van de laatste wet- en regelgeving. Denk aan sociale verzekeringen, arbeidscontracten, doorbetaling bij ziekte, arbeidstijden, minimumloon en de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Voor werkgevers verandert er nodige rond het ontslagrecht, de ketenregeling, de WW-premie en nog veel meer andere zaken. 

Keurmerk

Als je begint in de uitzendbranche is een keurmerk belangrijk om vertrouwen bij klanten te wekken. Het bekendste keurmerk is SNA (Stichting Normering Arbeid) dat bedoeld is om de risico’s te beperken van inleners.

Deze opdrachtgevers lopen namelijk het risico dat zij aansprakelijk worden gesteld voor verplichtingen uit arbeid die door het uitzendbureau niet zijn voldaan. Bedrijven met dit keurmerk worden volgens SNA periodiek geïnspecteerd op hun verplichtingen uit arbeid, ‘waardoor het risico voor de inlener en uitbesteder van werk wordt beperkt’.

Brancheorganisatie

Daarnaast is het verstandig je aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Er zijn twee grote organisaties: de Algemene Bond Uitzend ondernemingen (ABU) en Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). Je kunt hun keurmerk gebruiken, maakt gebruik van de uitzendcao en kunt er terecht met vragen. 

Verzekeringen

Als eigenaar van een uitzendbureau ben je ondernemer én werkgever. Sluit hiervoor alle relevante verzekeringen af. Voor je personeel heb je bijvoorbeeld een verzuimverzekering, zorgverzekering en pensioenverzekering.

Zakelijk heb je onder meer een aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandsverzekering nodig. De Rabobank biedt een handig verzekeringspakket voor startende ondernemers: Interpolis ZekerVanJeZaak®.  Hiermee verzeker je in één keer al jouw belangrijke bedrijfsrisico's, zoals het verzuimrisico. 

Gepubliceerd op:
12-09-2019

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.